Quattro (haldex) med uens slitt dekk??

Anbefalte innlegg

Kjøpte felger med dekk for ett par dager siden. På to av hjulene er dekkene slitt så det er ca. 3-4mm tilbake av mønsteret. På de andre er det ca. 5-6mm tilbake. Hvilken aksel skal jeg montere de MEST slitte dekk på? Er på en S3 8L (haldex). Vil selvfølgelig ikke ødelegge noe men det burde kunne gå an å kjøre med dette iom rulleomkretsen ikke er så himla forskjellig...hva mener folket?

 

Takk på forhånd for svar!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville montert de mest slitte bak,men har du tatt 4-hjulskontroll etter senkingen etc da? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåler jo noe differanse da...

Slet jo aldri med min str. forskjell på s3.. og da skal det ikke være noe stress med bare forsjellige slitt dekk? ikke om de er like på begge sider foran og like begge sider bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sies at de mest slitte dekka skal stå forran på biler med trekk på alle 4, men det tåler jo litt differande, er vel ca 6 km/t før det oppstår unødig slitasje på systemet.

 

Det er jo også riktig uansett om bilen drar på alle 4 eller om det er en fram/bakhjul. Da ungår du at rompa plutselig kommer ufrivillig feks på våt veg. når dekka er mer slitt frammen, merker du med en gang at det er glatt og kan kjøre deretter.

 

Det er mange eksempler på at det har gått litt galt med folk som setter de beste dekka bak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok virker som flere (også herinne) mener at de slitte skal bak da. Jeg har nemlig fått råd om sette de beste dekk både bak og foran, derfor jeg blei forvirret. De fleste råd går på kjøreegenskaper / sikkerhet, men jeg var egentlig mest interessert i om Haldex takler det :) Men er vistnok 15 grader front/bak for at Haldex'n engasjeres, derfor skulle det ikke ha så mye å si mht til slitasje osv. Dekkene er slitt forskjellig per aksel, der er ikke forskjell på dekkene høyre/venstre pr. aksel. Da ser det ut som at de fleste ville sette de beste dekk foran - og da gjør jeg det og :P

 

En kar i England som har meget god peil på S3 8L ville sette de beste dekk foran for å eliminere understyring skrev som svar til noen andre (som ville sette de beste dekk bak pga sikkerhet):

 

Come along lads...

How much power and torque does your S3s have?

 

The S3 has plenty of grip - too much in some ways...and even at 275+ BHP and 320+ lb-ft you struggle to get wheelspin - you have to deliberately provoke it to get the tail to break traction.

 

How much of a problem is a legal, but semi-worn set of rear tyres going to be?

 

I'm aware of the advice to put new tyres on the back, and in my opinion its as much to stop the terminally stupid from forgetting their tyres are greasy and loosing steering in the first few hundred miles, as anything else.

 

The S3 is FWD mostly...and it understeers. A lot.

Fit the best gripping tyres to the front and try to reduce understeer and gain front end grip.

 

If, and it's a big if, the worn rears give you fractionally less traction at the rear and allow you to get the rear into play...shout hurah!...and welcome to the big wide world of power oversteer.

(It's not going to happen!)

 

Hehe...Shout hurah! hvis den overstyrer ja :P Men han har jo rett da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville montert de mest slitte bak,men har du tatt 4-hjulskontroll etter senkingen etc da? ;)

 

Ikke enda for jeg mangler jo de justerbare stag bak for å kunne rette opp på camberen. Samtidig vil jeg montere en større Anti Rollbar foran. Så det er ikke vits i å ta en 4-hjuls kontroll nå...Men kontrollen skal jeg selvfølgelig ta. Vil endre på camber både foran og bak, samt endre på Toe In/Out i samme slengen. Lurer på hvor jeg skal ta den kontrollen også, vil finne ett sted hvor de har god peiling på dette...Dekkene kan bare blive slitt så mye de vil for de sitter ikke på neste sesong uansett...Kan ikke si at jeg er så imponert over de Vredestein Sessanta jeg. Har aldri opplevd en bil som sporer så mye som min etter jeg satte de nye hjulene på. Kanskje det vil rette seg litt opp med en justering (4hjuls kontroll)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SIkkerhetsmessig skal de beste bak, men det er mer aktuelt på biler med kun framhjulsstrekk :) eventuellt lite aktive sjåfører og eldre fordi dette krever litt mindre overvåkenhet fordi du merker lettere at bilen sklir, samt bremsing, og sistnevnte er kanskej en god grunn til at jeg ikke skjønner hvorfor de vil ha det de bakerst, eller krasje bilen enn kjøre på folk.. på vinterføre ville jeg fortsatt puttet de beste foran med haldex/quattro systemet, det er lettere og hente inn ræva enn fronten etter min erfaring. :) og rop hurra om du får den til og gå ut på reva på tørra;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.