Drivknutemysterium? Problem Løst!

Anbefalte innlegg

Har hatt et problem med golfen min siden i sommer, nå har bilen stått rolig i vinter, så da har jeg ikke tenkt noe på dette, men nå som jeg har tatt den ut igjen, hadde det vært greit å fått fikset det.

Når jeg ligger på litt hardt i høyre-svinger, smeller det merkelig i en drivknute. skikkelig "dunk-dunk-dunk". Når jeg kjører sakte og svinger, hører jeg ikke noe. Kjenner ikke noe slark noe sted.

Jeg var sikker på at det var venstre, ytre driv-knute som køddet med meg, så byttet denne, men det ble ikke noe bedre.

HVis jeg senker bilen, blir det værre, og når jeg hever den, blir det bedre. Må være en drivknute som får helt feil vinkel når man ligger på litt i høyre-svinger?

Alle foringer, lagre og ledd er intakte. Begge komplette drivakslinger ble byttet for et par år siden og har gått maks 30000 km.

Noen som kan ha en ide her? Er det den indre som tuller kanskje?

Er virkelig frustrerende, så håper noen kan svare meg på dette.

: klø :

Feilen var indre drivknute. En del av kransen var knukket av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivknuten dør som regel i kombinasjon med at mansjetten får hull.. Det er ikke bærearmene dine da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen hull i mansjettene mine, alt ser helt intakt ut. Satte inn nye foringer i bærearmene fra Audi TT i fjor, så disse er jo også bra, og stivere enn de originale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute og kjørte litt sammen med en kompis, bare for å vise ham hvordan lyden er.

Da ble plutselig lyden svakere. Akkurat som at vekten hans utlignet noe, slik at det ikke brøt like hardt på knuten.

Da fikk jeg plutselig en teori om at motorfestene kan være litt slitt, slik at motoren legger seg for mye over når man svinger, slik at det blir feil vinkel på drivknute. Hva tror dere om det?

Er flere år siden jeg byttet disse sist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nesten tippet det er et hjullager jeg som kødder med deg, kan få merkelige lyder av et dårlig hjullager også.

Du sier den blir verre når du senker, og bedre når du hever, da forandrer du jo hjul vinklene samtidig.....Du vet at når du senker en 4er golf altfor mye så vil stabstaget treffe drivakslingen?

Er derfor mange bygger om til R32 stabstag. (Nå er jeg ingen mk4 ekspert, men har lest dette på forumet her mange ganger..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du byttet stabstag til R32, eller ett som går under drivaksel? Hvis ikke, har du problemet der;) Skraper i høyresving og ikke venstre, pga. lengre drivaksel på Høyre side som står oppi..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, R32 stab-stag har jeg hatt i flere år alt (Har hatt godt senket MK4 i 6 år nå, og dette er barne-lærdom. hehe) . Og feilen med det, rammer høyre side, ikke venstre. Originalt, får man gnaging mellom den tykke drivakselen og det originale stab-staget med senking over 50 mm. Alternativet er å bytte til R32 stabstag, som dere nevner, eller å få tak i tynn driv-aksling (K&W hadde dette en gang.) Ved ekstrem senking, bør man ha begge deler, da den tykke drivakselen tar borti Rammevangen i stedet. Så har vi dette avklart også. :)

Lyden er på venstre side, men inntreffer i høyre svinger. Som skrevet i siste innlegg, ble lyden betydelig mindre da jeg hadde med meg en person på passasjer-siden, akkurat som at noe av vinkelen på knute ble utlignet da.

Og det er dunk-dunk-lyd, og ikke skraping. Dermed er jeg sikker på at det ikke er hjul-lager heller. (dette ble forresten også byttet for 2 år siden)

SOm sagt, jeg begynner å lure på om det er motor-festene som spiller meg et puss her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk lageret ditt du. evt senterbolten der. Hadde samme lyd på golfen og det var delvis lager delvis bolt som var problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk lageret ditt du. evt senterbolten der. Hadde samme lyd på golfen og det var delvis lager delvis bolt som var problemet.

Oki? hva var problemet med senterbolten da?

Sjekket etter slark i går, og alt virket helt tett og fint. Men skader ikke å sjekke en gang til. Evnt ta den på en slik forstillingstester.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket etter slark i går, og alt virket helt tett og fint. Men skader ikke å sjekke en gang til. Evnt ta den på en slik forstillingstester.

Trenger ikke være noe med senterbolten, siden du ikke har slakk sier du.

Behøver ikke være slakk i et hjullager selv om det er ulyd, og ulyden kan også bare komme ved en spesiell balastning.

Ser du skriver at det er byttet for 2 år siden, men mye kan skje på 2 år.

Jeg setter en tier på hjullager :) kanskje 20....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel. Jeg skulle nok ha veddet imot, slik at jeg fikk en tier i stedet.

Byttet hjullager i dag, og problemet er her fortsatt. Er virkelig irriterende.

Så jeg tar imot gode tips. Liker ikke tanken på å bytte indre drivledd. 1800 kr koster det..

Blir dyrt om man skal bytte en og en del til man finner feilen.

Huff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

av og til er det desverre eneste løsning....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke girkasse da, lager i kassa??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

av og til er det desverre eneste løsning....

Ja, desverre.

Er ikke girkasse da, lager i kassa??

Hmm... håper da ikke det? Er dette noe man kan bytte selv eventuelt?

Tenkte jeg skulle demontere indre drivknute nå en dag og ta en titt på den.

Det som er så merkelig, er at feilen liksom ikke blir værre, men bare er der.

: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel gjerne få en ulyd i bremsene å hvis lagret ditt er så slitt at det begynner å forandre hjulvinkler.

Problemet med senter muttern jeg har hatt var da på en golf 3, men da skrudde jeg av og skrudde det på igjen og dro etter. Etter det ble helt fin. Men utgangs punktet ikke noe slark og unromalt der, borsett fra subbing i bremsene. Subber det i bremsene dine?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NEi, merker ikke noe subbing i bremsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har/hadde AKKURAT samme problem på min mk3. Var kun i høgre svinger at det dunket kraftig på venstre side..

Men så satt jeg på litt bredere felger som tok borti coiloversene, så jeg måtte løsne camberjusteringene oppe på navet og bikke det littegrann ut i oppkant, og da forsvann ristinga/dunkinga nesten helt :) Så er ganske sikker på at det er et av drivleddene på venstre side som får for stor vinkel ved sving.

Min og var godt senket.. og ble verre med mer senk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har/hadde AKKURAT samme problem på min mk3. Var kun i høgre svinger at det dunket kraftig på venstre side..

Men så satt jeg på litt bredere felger som tok borti coiloversene, så jeg måtte løsne camberjusteringene oppe på navet og bikke det littegrann ut i oppkant, og da forsvann ristinga/dunkinga nesten helt :) Så er ganske sikker på at det er et av drivleddene på venstre side som får for stor vinkel ved sving.

Min og var godt senket.. og ble verre med mer senk..

Hmmm.. joda, dette høres jo forsåvidt kjent ut, er bare det at man ikke har sånn camper-justering på MK4, så det blir ikke like lett å gjøre det samme på min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja stemmer det..

Men satt å spekulerte litt på hvordan jeg skulle gjøre det på min, og tenkte kansje det ville gå å space opp motorfestene noen mm? Er ikke så mye som skal til ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja stemmer det..

Men satt å spekulerte litt på hvordan jeg skulle gjøre det på min, og tenkte kansje det ville gå å space opp motorfestene noen mm? Er ikke så mye som skal til ;)

Veeel, mulig det hjelper noe, men da jeg går med planer om å senke en del til, så blir det nok værre. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i dag fant jeg feilen. Siden det meste var prøvd fra før, tok jeg av hele akslingen for å ta en titt på indre knute. Og joda, der var feilen. En stor del av den kransen inni har knukket av. Dette skal vel egentlig ikke skje, men sånn var det nå. Så da er ny knute på vei, og jeg blir 1850 kr fattigere...

Meeen. endelig vet jeg jeg da grunnen til dette, så er slutt på all spekulering.

Nå kan jeg da endelig senke mer også. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i dag fant jeg feilen. Siden det meste var prøvd fra før, tok jeg av hele akslingen for å ta en titt på indre knute. Og joda, der var feilen. En stor del av den kransen inni har knukket av. Dette skal vel egentlig ikke skje, men sånn var det nå. Så da er ny knute på vei, og jeg blir 1850 kr fattigere...

Meeen. endelig vet jeg jeg da grunnen til dette, så er slutt på all spekulering.

Nå kan jeg da endelig senke mer også. ;)

Syns det skjer ganske ofte jeg. Virker som den ringen ikke tåler så alt for mye. Knakk tvers av på bilen til brodern også, dog ytre leddet.

S4.jpg

Drivledd-sett koster 600,- hos autohausaz, men det har du kanskje ikke tid til å vente på?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det skjer ganske ofte jeg. Virker som den ringen ikke tåler så alt for mye. Knakk tvers av på bilen til brodern også, dog ytre leddet.

Drivledd-sett koster 600,- hos autohausaz, men det har du kanskje ikke tid til å vente på?:)

Ja, har du sett. Det der så kjent ut. Har tatt en ytre knute sånn jeg også. : haha :

Men på min indre, så har den liksom ikke gått helt i stykker, så bilen har jo fint gått ann å kjøre.

Har jo faktisk kjørt 5-6000 km med det sånn, uten at det har blitt værre.

Regnet med at man fikk tak i billigere i utlandet, men har tidligere fått oppgitt at jeg kun fikk tak i den originalt, så da bestilte jeg på impuls i sta. Får heller ha det i bakhodet. Er jo åpenbart noe som kan skje fort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig disse knekker pga senking? Vet at bl.a. transporter T4 ikke tåler senk, da begynner den å "spise" drivknuter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig disse knekker pga senking? Vet at bl.a. transporter T4 ikke tåler senk, da begynner den å "spise" drivknuter.

Det kan nok stemme for noen biler, men med tanke på hvor mange golf IV som er senket rundt om kring, tror jeg ikke det er problemet.

Ellers vet jeg at noen biler sliter med dette pga senking ja. Hørte fra en kar jeg jobber med at dem hadde slitt fælt med en Porche dem brukte i race. Den spiste indre knuter hele tiden. Men etter mye frem og tilbake, fant dem ut at det var lengden på akslingen som gjorde det. Ved senking, ble akslingen liggende rett, og da ble akslingen rett og slett litt for lang, slik at det ble for mye press på disse kransene i drivknuten, og de røyk. Når de da gjorde akslingen litt kortere, røk drivknuten aldri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.