#1 Skrevet Mai 1, 2009 Hei, Prøvde å søke litt, men fant få som hadde bygget om til dette. Har ikke airbag fra før av i min,men de fleste hadde airbag fra før når jeg søkte etter dette. Så til spm: Hvordan får man av den platen under navet på det nye rattet?Sitter på en firkantet dings med noen ledninger på. Er det noe man må gjøre for å få blinklys returen til å virke ved skifte til dette rattet?virker tuten uten noe arbeid? Hva med airbagen?Har forsåvidt ikke brukt for dette,da jeg ikke har dette orginalt intallert i bilen.Det er ikke noen måte å få vekk airbagen.Eller er dette så sikkert når det ikke er tilkoblet strøm,eller har airbag sensorer og hjernen etc? Takker for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 2, 2009 bumper denne litt.Tenkte å skifte nå i helgen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 6, 2009 Ingen som har skiftet ut rattet sitt fra uten airbag til et med airbag? Skal ikke koble til airbagen,men lurer på hvilke deler jeg trenger og evnt ikke trenger for å skifte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 8, 2009 Du må poste det du eventuelt finner ut. Har også et airbag-ratt fra en nyere S4 som jeg skal montere på en UrS4 uten airbag... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2009 Ingen som har gjort denne operasjonen? Skal poste om jeg finner ut noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2009 Prøver iherdig igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2009 Virkelig ingen som har skiftet ratt fra uten airbag til et fra A6 med airbag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2009 (endret) Fant denne på s-cars.org Og denne: UrS4_bytte_til_Sportsratt.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 20, 2009 Kikket gjennom disse før.Ihvertfall den ene siden du linket til. Ser ut som at det er en guide til biler med airbag fra før av. Kan forsåvidt se ut som det er noe av det samme fremgangsmåten forsåvidt. Rattet i bilen nå, har en tynnere metall bit til blinklys returen og stammen derfra ser lengre og smalere ut. Ser noe annerledes ut fra gammelt ratt til nytt med airbag Har ikke kikket noe mer på det du Svein Magne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 20, 2009 Nei, har ikke sett på dette. Pga andre "prosjekt" blir nok dette dessverre nedprioritert enda en stund. Har dessuten et ratt fra en -00 S3 (8LO 880 201C) og denne mangler airbagen. Må få kjøpt airbagen før jeg bytter rattet... Hvis det ikke dukker opp en "oppskrift" innen den tid blir det vel å hoppe ut i det. BTW, sendte en PM til en her på forumet som sa han skaffet adaptere til bytte av ratt. Har ikke fått svar. Usikker om dette adapteret er fra non-airbag til sportsratt m/airbag, eller mellom to airbag ratt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2009 Svein Magne, har du fått noe svar om den adapteren?Men trenger vel ikke dette på ratt fra C4 modellene opp mot 97mod.Men over 97mod og oppover trengs det etter jeg har forstått? Fortsatt ingen som har prøvd å bygge om fra 3 eiket uten airbag til et med airbag her inne altså? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 9, 2009 Svein Magne, har du fått noe svar om den adapteren?Men trenger vel ikke dette på ratt fra C4 modellene opp mot 97mod.Men over 97mod og oppover trengs det etter jeg har forstått? Fortsatt ingen som har prøvd å bygge om fra 3 eiket uten airbag til et med airbag her inne altså? Beklager seint svar. Har ikke noe nytt å melde om adapter. Skal purre opp... Har ingen oversikt hvilke modeller som trenger adapter. Jeg har en UrS4 som jeg skal montere ratt fra S3 -00 og forventer å må bruke adapter. Men - som du sier - mellom to C4'er burde dette gå uten adapter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 14, 2009 Har fått svar: Han skaffer adapter, men har ingen nå. SIkkert bare å ta en tur på ebay, så finner man det også der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 14, 2009 Skal se litt på ebay om jeg finner noe Takk for svar.Fortsatt ingen andre som har bygget om ratt fra 97 her inne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 2, 2009 Har fått svar: Han skaffer adapter, men har ingen nå. SIkkert bare å ta en tur på ebay, så finner man det også der. Spurte igjen etter adapter, men tror ikke vedkommende er så aktiv på forumet for tiden. Har surfet litt på ebay, men kan ikke finne noe adapter som gjør at man kan bruke ratt med 28mm senter på en 22mm (?) rattstamme. Er det noen som har tips om dette? Hva skal man søke på, evt en link mottas med takk. Kan noen bekrefte dette: 22mm senter = 19xx - 1997 28mm senter = 1998 - 2xxx 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 6, 2009 Da har jeg fått adapter og har prøvemontert det nye rattet (kansellering av blinklys, samt horn fungerer ikke ennå). Den opprinnelige planen var å bruke adapter, samt modifisere kanselleringen av blinklys slik jeg har sett andre gjøre - dette endret seg noe etter at jeg demonterte rattet. Planen nå er å bruke all innfesting fra gammelt ratt på det nye rattet. For å få dette til må jeg få fabrikert en "overgang" mellom nytt ratt og gammel festeanordning. Fordelen med dette er at man ikke trenger å modifisere noe som helst, adapter trenger man heller ikke - alt det blir som originalt. Bakdelen er at rattet vil komme 4-5 cm nærmere sjåfør. Gjenstår å se om dette blir et problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...