115hk pd turbo v.s. 130hk pd turbo

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet at det er noe forskjell på disse turboene??? Skal bestille meg ny turbo til a4en som er en 2001 b5 1.9tdi med 115 orginalt,å da ville jeg oppgradere til en 130hk turbo,men fikk beskjed at dem er like store. stemmer det??? noen som har vag nummer på turboene??? Hilsen Thomas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke VNT-15 disse har originalt? Eller er det Borg-Warner? Mener også at 115 og 130 hk har samme turbo.

En eventuell oppgradering vil være Garret VNT-17 fra 150 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke sånn at det er VNT-17va i 130 pd og VNT-17vb i 150 pd motoren? Vb versjonen har blitt støpt sammen med manifolden, om jeg ikke tar helt feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Både 115, 130 og 150 hk har turboer med VNT-systemet. Det ble først tatt i bruk i 110hk(ve), og 115hk(pd) arvet denne turboen. 90hk brukte en wastegate turbo.

 

Turboen i 115hk (og 110hk) kalles for VNT-15.

 

Turboene i 130hk og 150hk -turboene kalles VNT-17. 130hk har da versjon Va, mens 150hk har versjon Vb.

 

For å gjøre forvirringen total, så har alle 3 modellbetegnelse "1749" i Garrett systemet. Men delenummerene er ulike.

 

VAG har også benyttet KKK-turboer på noen modeller, men tror ikke at det blir noe problem.

 

Skal du bytte hele turboen, ville jeg gått for Vb-versjonen, som vil gi mest effekt om du chipper... Toppene i 1,9 TDI er like (bortsett fra drivstoffdysesystemene), så det er stort sett "bolt-on" løsninger.

 

Minner samtidig om at innsugsmanifolden til 150hk, er ansett som den beste innenfor TDI-familien, og er også å betrakte som en oppgradering. Men den koster, så søk gjerne litt på eBay eller lignende...

 

Grovt forenklet - men håper det hjelper. :-D

 

Jan Arild Nervik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja. 90 hk ble også levert med VNT-15, samme som i 110 hk. Det vet jeg fryktelig godt, siden det satt det i min. :)

100 og 105 hk PD ble levert med KKK-turboer.

Men dette ble nå forsåvidt litt off topic.

 

Disse kan hjelpe deg med oppgradering av turbo. (og evnt annet)

http://www.kermatdi.com/servlet/StoreFront

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så er turboen "løs" på 130hk, mens den på 150hk sitter støpt i manifoilen?

Fikk høre det da j eg skulle oppgradere turbo på 110hk tdi.Så jeg satt inn en fra 130pd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da er en 130hk turbo større enn 115hk,eller gir mer effekt da???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja..... Men ikke uten at du får en chip

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir ny chip:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Fant litt hidden på forskjellene mellom VNT-17 VA (130hk) og VB (150hk) på et anna forum.

 

VA turboen har 36/43 turbin og 34.65/49 kompressor.

VB turboen har 37,6/43 turbin og 36,4/49 kompressor.

 

Ka talla egentlig sier noe om, får andre ta seg av å forklare. Jeg kommer til kort.:)

 

Jan Arild Nervik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.