#1 Skrevet Mai 1, 2009 Hei. Noen som vet at det er noe forskjell på disse turboene??? Skal bestille meg ny turbo til a4en som er en 2001 b5 1.9tdi med 115 orginalt,å da ville jeg oppgradere til en 130hk turbo,men fikk beskjed at dem er like store. stemmer det??? noen som har vag nummer på turboene??? Hilsen Thomas 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 1, 2009 Er det ikke VNT-15 disse har originalt? Eller er det Borg-Warner? Mener også at 115 og 130 hk har samme turbo. En eventuell oppgradering vil være Garret VNT-17 fra 150 hk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 1, 2009 Er det ikke sånn at det er VNT-17va i 130 pd og VNT-17vb i 150 pd motoren? Vb versjonen har blitt støpt sammen med manifolden, om jeg ikke tar helt feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 1, 2009 (endret) Hei! Både 115, 130 og 150 hk har turboer med VNT-systemet. Det ble først tatt i bruk i 110hk(ve), og 115hk(pd) arvet denne turboen. 90hk brukte en wastegate turbo. Turboen i 115hk (og 110hk) kalles for VNT-15. Turboene i 130hk og 150hk -turboene kalles VNT-17. 130hk har da versjon Va, mens 150hk har versjon Vb. For å gjøre forvirringen total, så har alle 3 modellbetegnelse "1749" i Garrett systemet. Men delenummerene er ulike. VAG har også benyttet KKK-turboer på noen modeller, men tror ikke at det blir noe problem. Skal du bytte hele turboen, ville jeg gått for Vb-versjonen, som vil gi mest effekt om du chipper... Toppene i 1,9 TDI er like (bortsett fra drivstoffdysesystemene), så det er stort sett "bolt-on" løsninger. Minner samtidig om at innsugsmanifolden til 150hk, er ansett som den beste innenfor TDI-familien, og er også å betrakte som en oppgradering. Men den koster, så søk gjerne litt på eBay eller lignende... Grovt forenklet - men håper det hjelper. :-D Jan Arild Nervik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 2, 2009 Nja. 90 hk ble også levert med VNT-15, samme som i 110 hk. Det vet jeg fryktelig godt, siden det satt det i min. 100 og 105 hk PD ble levert med KKK-turboer. Men dette ble nå forsåvidt litt off topic. Disse kan hjelpe deg med oppgradering av turbo. (og evnt annet) http://www.kermatdi.com/servlet/StoreFront 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 2, 2009 Om jeg ikke husker feil så er turboen "løs" på 130hk, mens den på 150hk sitter støpt i manifoilen? Fikk høre det da j eg skulle oppgradere turbo på 110hk tdi.Så jeg satt inn en fra 130pd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 2, 2009 Så da er en 130hk turbo større enn 115hk,eller gir mer effekt da??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 2, 2009 Ja..... Men ikke uten at du får en chip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 2, 2009 blir ny chip:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 8, 2009 Hei! Fant litt hidden på forskjellene mellom VNT-17 VA (130hk) og VB (150hk) på et anna forum. VA turboen har 36/43 turbin og 34.65/49 kompressor. VB turboen har 37,6/43 turbin og 36,4/49 kompressor. Ka talla egentlig sier noe om, får andre ta seg av å forklare. Jeg kommer til kort. Jan Arild Nervik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...