Turbo starter ikke, kengurukjøring etter 2000rpm

Anbefalte innlegg

Etter at jeg skiftet ledningsnett, for å sette i AJL hjernen, da den var satt opp for motoren. Vil ikke turboen starte, og bilen går som en kenguru når jeg når 2000rpm. Noen som har en anelse om hva feilen kan være? Alle ledninger er satt på plass, og sitter som dem skal.

Jeg har ikke omkodet nøkkelen, så får varselikon om det i dashbordet, vil bilen gå i nødmodus og nekte å starte turboen av den grunn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen vil ikke starte altså?

Hva ligger i det?

Har du kobla på pluggen til N75?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen lading av turboen, den fungerte på AEB-ledningsnettet, og det høres når turboen lader, men ingen lyd ifra den når jeg bruker AJL-ledningsnettet med tilhørende styringsenhet.

Når jeg når 2000rpm, er det som at motoren får alt for mye/lite bensin, og "hopper" samtidig som den ikke får noe mer kraft.

Alle pluggene er satt i, og er nermest umulig å sette noen plugger feil på ledningsnettet, da ledningene bare når fram dit de skal, og ikke noe lengre. Men har en følelse at det kan være pga ukjent nøkkel. Bilen skal jo egentlig ikke starte med "feil" nøkkel, men det gjør den. Hvor ligger startsperra, i styringsenheten eller tenningsmodulen? Hvis sistnevnte, kan jeg bruke tenningsmodulen ifra AEB ledningsnettet på AJL ledningsnettet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nå kjører du med AJL hjerneogså som skulle værelaget for den turboen.

Du har ikke noen lekkasjer av luft noen plass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt.

IC rørene lekker ikke, eneste blir hvor dumpventilen skal stå. Enda tape over der, men det var ikke noe problem med det andre ledningsnettet, og har bare blitt sluppet ut litt luft der ved høy RPM/trykk i turboen før. Ellers har jeg ikke funnet noen plasser hvor det kan komme luft ut. Prøvde med en OBD II kabel og VAG-COM 409.1, men fikk ikke lest av noen feilkoder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, TEIP over et hull i trykkrøret? Om bilen din er en AEB originalt, og du har skiftet ECU og el nett til en annen motorkode? Isåfall, AEB utgaven bruker ikke MAP sensor, den har heller ikke samme luftmengdemåler som modellene etter. Har du ikke skiftet luftmengdemåler og innstallert MAP sensor, vil dette neppe fungere noen gang. Startsperre sitter i ECU, men bilen skal ikke starte med gal nøkkel. Er vel bare en koding for og få fjernet nøkkel lyset i instrument.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en AJL motor, og tapen var/er midlertidig til dumpen er montert, og fungerer ala noe som en åpen dumpventil nå.. Har den liggende nå, men om den slipper for mye luft ut der. Vil bilen dø på tomgang. Det som var feil, var AEB ledningsnettet som var på den før, så kunne forstått det om feilen kom da. Men merkelig at det skal bli feil når den har fått på riktig hjerne og ledningsnett.

Får prøve å omkode nøkkelen og montere dumpen neste gang jeg er i Narvik for å se om det løser noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startsperren ligger delvis i motorstyrenheten og delvis i Instrumentet. Grunnen til du får opp varselampe på den er nok at motorstyringen ikke er tilpasset instrumentet. Hvis bilen er av en eldre modell enn f.eks motorstyring så kan du få problemer med at instrument og motorstyring har forskjellige utgaver(generasjon) av startsperre.

Men som Isak sier så må du være sikker på at du har riktig luftmassemåler til motorstyringen.Map sensor er jo også viktig å tenke på om den skal fungere riktig.

Men stusser litt på dette med tape over hullet... Fungerer omtrent som en åpen dump??... Neppe... Sett inn en ventil (dump/resirk).

Det vil ikke hjelpe å kode om nøkkelen i alle fall. Hadde den behøvd koding ville bilen stoppet ett sekund etter start.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AJL motor, AEB ledningsnett og AEB hjerne - Dette fungerte som det skulle.

AJL motor, AJL ledningsnett og AJL hjerne - Dette fungerer ikke.

Jeg har ikke gjort noen modifikasjoner på motoren på prosessen med å skifte ledningsnettene og hjernen. AJL styringsenheten er også mappet opp for turboen og slik motoren står nå.

LMM er skiftet, MAP sensoren vet jeg ikke helt. Skal spørre Tor-Steve, da det er han som har skiftet motoren i bilen min.

AJL motoren er vel ifra 98-99 modell, mens jeg har en 96 modell som ble levert med AEB motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.