Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en brukt golf 5 united i vinter. Når jeg skiftet hjul ser jeg at felgene på vinterdekkene (15 " alutec) har ET 45, mens de originale 16" felgene på sommerdekkene har ET50.

 

Vognkortet sier min ET 47. Utifra dette tipper jeg ET på bilen er 50...stemmer det?

 

Vil felgene på vinterdekkene med ET45 gjøre at avvik i sporvidden blir for stort utover det som er lovlig?:confused: Bør kanskje be om at møllerforhandleren fikser opp i det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatterns orginale 16" felger er også ET 45. Innpress varierer fra 45-54 avhengig av felg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen fare. Når vognkortet har oppgitt ET47 kan du ha felger med mellom ET40 og ET54 og være innenfor lovens rammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ta det helt med ro. Innpresset forandrer seg i takt med dekkstørrelse for å holde sporvidden riktig.

Siden innpress som regel ikke er sentrert, vil økt dekkbredde sansynligvis øke mer i en retning.

 

Lovverket tilsier et avvik på 15mm pr aksling. Altså 7,5mm +/- pr felg. Ut over dette skal en kontrollør ta en visuell sjekk på at felgen ikke stikker utfor skjermen eller "subber" for å bli godkjent.

 

Skal du bruke felger som har mer avvvik enn 7,5mm kreves det TÜV papirer som godkjenner felgene til din biltype.

Fremdeles gjelder den visuelle sjekken.

 

Felgene dine er lovlige og møller har gjort leksa si her. Forskjellen på 5mm kan godt tyde på at du har smalere dekk på 15" felgene? Uansett blir det forskjellig fra felg til felg og dekk til dekk hvor nøyaktig sporvidden din blir.

Så lenge du er innenfor reglene har du ingenting å frykte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett blir det forskjellig fra felg til felg og dekk til dekk hvor nøyaktig sporvidden din blir.

Så lenge du er innenfor reglene har du ingenting å frykte.

 

Hvilke dekk en bruker har ikke noe med sporvidden å gjøre, det er kun felger som avgjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende gutter!!:)

 

Takk for svar, råd og kunnskap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, bare for å ha klarhet i det: Om man rent teoretisk har en bil med 1500 mm sporvidde, denne bilen har originalt felger med ET30 og 195-dekk. Om man så bytter dette til f.eks. 255-dekk på 9" brede felger, men med ET30, vil sporvidden være nøyaktig den samme. Sporvidde måles fra senter av hjulet/dekket fra side til side og kan KUN forandres med innpress (ET) på felgene, bredden på felger/dekk spiller ingen rolle for sporvidden. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.