Overslag/tenning 99 1.6 ahl

Anbefalte innlegg

Hei, har overslag på alle pluggledningene på min 98 Passat 1.6 ahl

 

Problemet begynte en dag da den begynte å gå i nødmodus ( 5000rpm max ) og drog litt ugjevnt på lavt turtall. Går liksom ikke helt reint før den kommer over 3500rpm ved pådrag, går fint hele registret uten pådrag. Når den bakker så går den vanlig, men har ved gjevne mellomrom litt små nøkking.

Jeg så da at det var overslag nede ved coilen. Der var 2 av pluggene på coilen svidd av. Jeg byttet Coil, pluggledninger og plugger. Nå ser jeg at den slår over overalt der pluggledningene ligger borti kværandre eller i klipsene ( gods ). Har di samme problemene. Feilkode viser g40 feil.

 

Hva er feil ?

 

Kan en g40 feil svi heile coilen og ledningene og alt ?

Er ikke denne hallgiveren bare for oppstarten ?

 

Takker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har en anelse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ? :confused:

 

G40 er hallgiver på denne motoren ihvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G40 er hallgiver på denne motoren ihvertfall

 

Jupp, men noen som har anelse på ka problemet kan være. Kan ikke tenke med at det har noe med denne hallgiveren og gjøre ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkene på registerreim stemmer, bare noen små millimeter fra merket. Er vel vanlig. ? 1 hakk er vel over 1 cm ?

 

Så det er ikke det.

 

Må man demontere mye for å få denne hallgiveren (g40) ut ?

Denne har en brakett som går inn mot reg.reim.

 

Takker for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg måler på hallgiveren så får jeg en viss motstand på 2 av 3 pinner. den siste er det uenderlig/ingen.

 

Noen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkene på registerreim stemmer, bare noen små millimeter fra merket. Er vel vanlig. ? 1 hakk er vel over 1 cm ?

 

Så det er ikke det.

 

Må man demontere mye for å få denne hallgiveren (g40) ut ?

Denne har en brakett som går inn mot reg.reim.

 

Takker for alle svar :)

 

Hallgiveren er plassert bak øvre regreimshjul/kamdrevet, så det må av. Følgelig må tannreima av. Hallgiveren skal ha spenning på en, jord på en og signal da motor går ( blinkende diodeprøvelampe ) på den tredje stikkeren. Signal er sansynligvis midterste ledning.

 

At det slår over i pluggkablene kan jeg ikke skjønne at kommer av noe annet enn selve kablene. Er det originale kabler fra Møller? Er de skikkelig satt på? Går det en jordingsledning fra coil til karosseri og er den skikkelig satt på ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiveren er plassert bak øvre regreimshjul/kamdrevet, så det må av. Følgelig må tannreima av. Hallgiveren skal ha spenning på en, jord på en og signal da motor går ( blinkende diodeprøvelampe ) på den tredje stikkeren. Signal er sansynligvis midterste ledning.

 

At det slår over i pluggkablene kan jeg ikke skjønne at kommer av noe annet enn selve kablene. Er det originale kabler fra Møller? Er de skikkelig satt på? Går det en jordingsledning fra coil til karosseri og er den skikkelig satt på ?

 

Ja jeg ohm`a pinnene til hallgiveren bare. Skal måle på kablene når motor går.

Er ikke orginale pluggledninger nei ( Biltema ) , Disse er skikkelig satt på, men det er ingen jordingsledning fra coilen nei. Men det trenger den vel ikke siden den er festet med 4 skruver i gods. ?

 

Men har denne hallgiveren noe med hvordan bilen går/ytelse. er ikke dens oppgave bare under oppstart?

Og den har turtallsperre på 5000rpm. Den er grei. Syns ikke den går heilt reint, drar liksom i bølger. lange små forandringer bølger. Vanskelig å forklare :P

 

Takker :)

 

Skal bestille meg en ny sensor på ebay, ble en del billigere der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiveren G-40 i samarbeid med motoromdreieningsføler G-28 forteller motorstyreenheten om når de forskjellige sylindrene er i arbeidstakt ( skal tenne ). Motorstyreenheten trenger begge signalene da motoren går for å kunne regne ut tenningstidpunktet på hver sylinder. Utifra motoromdreieningsføleren veit den turtallet på motoren og utifra hallgiveren hvilken sylinder som skal tenne når. Begge følerne trengs altså så lenge motoren går.

 

Om motoromdreieningsføleren kutter ut stopper motoren helt. Om hallgiveren kutter ut vil motorstyreenheten regulere i nød/fast tenningsinnstilling og ytelsen reduseres. Noen motorer blir også trege å starte. Såvidt jeg husker vil du også som du opplever ha turtallsperre lengre nede i registeret enn normalt.

 

At hallgiveren derimot skulle gi overslag i pluggledninger synes jeg er merkelig, men men man veit aldri med biler. Personlig mistenker jeg at Biltemakablene er for dårlig skjermet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiveren G-40 i samarbeid med motoromdreieningsføler G-28 forteller motorstyreenheten om når de forskjellige sylindrene er i arbeidstakt ( skal tenne ). Motorstyreenheten trenger begge signalene da motoren går for å kunne regne ut tenningstidpunktet på hver sylinder. Utifra motoromdreieningsføleren veit den turtallet på motoren og utifra hallgiveren hvilken sylinder som skal tenne når. Begge følerne trengs altså så lenge motoren går.

 

Om motoromdreieningsføleren kutter ut stopper motoren helt. Om hallgiveren kutter ut vil motorstyreenheten regulere i nød/fast tenningsinnstilling og ytelsen reduseres. Noen motorer blir også trege å starte. Såvidt jeg husker vil du også som du opplever ha turtallsperre lengre nede i registeret enn normalt.

 

At hallgiveren derimot skulle gi overslag i pluggledninger synes jeg er merkelig, men men man veit aldri med biler. Personlig mistenker jeg at Biltemakablene er for dårlig skjermet.

 

Takker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.