Hvilket lufttrykk når dimensjonen ikke står nevnt på tanklokket?

Anbefalte innlegg

Har fått på sommerdekkene, og tenkte å sjekke at lufttrykk var riktig osv. I følge denne siden (lavprofil sommerdekk) så skjønner jeg at jeg burde legge på 15% i forhold til det lufttrykket som står oppgitt på lappen på innsiden av tanklokket mitt.

 

Men på denne lappen er høyeste dimensjonen oppgitt til 205/55-16, med 2.1 bar foran og 2.6 bar bak. Kan jeg bruke disse målene selv om jeg ruller på 225/40-18, eller bør jeg øke trykket ytterligere (utover de tidligere nevnte 15%)? I så fall hvor mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 225/45 17 og er blitt anbefalt 40psi som er ca 2,8 bar og jeg har samme org dim som deg.

Har du for lite luf så vil bilen rulle tregt og du vil få kraftig slitasje på sidene av rulleflaten.

På så lav profil som 40 og lavere må du kompensere bredde/høyde på dekket med mye mer luft enn org. trykk.

Max trykk står stemplet på siden av dekket, men så høyt kommer du nok ikke.

Prøv deg frem mellom 2.8 og 3.2 bar er mitt råd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.8 eller 3.2 med 225/40-18? tror jeg kjører på 2.2-2.4.. kanskje jeg må ha mere luft da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte 2.8 på 225/45-17 og kjører 3.0 på 235/35-19, begge med jevn slitasje, så noe i mellom der burde bli bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått på sommerdekkene, og tenkte å sjekke at lufttrykk var riktig osv. I følge denne siden (lavprofil sommerdekk) så skjønner jeg at jeg burde legge på 15% i forhold til det lufttrykket som står oppgitt på lappen på innsiden av tanklokket mitt.

 

Men på denne lappen er høyeste dimensjonen oppgitt til 205/55-16, med 2.1 bar foran og 2.6 bar bak. Kan jeg bruke disse målene selv om jeg ruller på 225/40-18, eller bør jeg øke trykket ytterligere (utover de tidligere nevnte 15%)? I så fall hvor mye?

 

Drit i hva som står i dørene dine. Se på dekk sidene dine der står det. Normalt står det vel max 40 PSI mener jeg. Kjør deg en liten tur så du har arbeids temp i dekka dine og sving innom en stasjon og fyll det dekkene tillater. Da slår det aldri feil. Lavprofil MÅ ha litt høyere trykk for å ikke slå felgene skakke i dumper etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drit i hva som står i dørene dine. Se på dekk sidene dine der står det. Normalt står det vel max 40 PSI mener jeg. Kjør deg en liten tur så du har arbeids temp i dekka dine og sving innom en stasjon og fyll det dekkene tillater. Da slår det aldri feil. Lavprofil MÅ ha litt høyere trykk for å ikke slå felgene skakke i dumper etc.

 

Det som står på dekk er maxlast trykket, ikke max dekktrykk !

 

Men som nevnt rundt 3 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.