problem med turbotrykk på 1,8T 4wd

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp byttet turbo på bilen min, den gamle var litt slitt, har funket i 200.000 km: eek :

før jeg byttet til den nye k03s turboen, så funket bilen helt fint, ladet maks 1,2.

MEN, nå når alt er byttet, så når jeg f.eks gir flat pedal på 3gir, så hopper trykket fra 1,0 til 1,5 bar hele veien mens jeg gir gass, samtidig som bilen nykker seg opp i fart.

bilen går bra, men virker som om den får lite bensin??

 

Kan nevnes at det er byttet:

LMM

n75j ventil

sportskat

ny downpipe

vakummtestet systemet, helt tett

nye coiler 6 måneder siden

ny resirk.ventil

nye plugger

ny bensinpumpe

 

Kan det være dyser? eller bensinfilter kanskje, trenger veldig hjelp her: eek :: eek :

 

EDIT: Er wastegate ferdig innstilt når man får turbo?? kom bare til og tenke på det no :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må slakke wastegate litt. 1,5 bar, så smeller den i tenningskutt pga overboost.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan slakker jeg den da?? vet det sikkert er ett dumt spørsmål men :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justerer staget som går fra Wastegate-aktuatoren og til wastegate :)

Det er et stag på siden av turboen :) Strammere stag er vel høyere trykk om jeg ikke husker feil :)

Sikkert noen som husker hvilken vei den skal justeres :) Usikker i farta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei, takk for svar :)

 

Den turboen som står på nå, der er det sånn at den er nesten maks ute på gjenger, altså lengst fra turbo, er det for starmt på en ny turbo?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

 

nå tok jeg idag og nappet ut kontakten til min n75j ventil, bil gikk jo selvfølgelig i nødmodus da.

men turboen oppførte seg som normalt igjen uansett hva jeg gjorde. Vet jo det at det kanskje er litt forskjell på 0,7 bR og 1,5 bar da:)

men da tenker eg at det ser ut til at det ikke er wastegaten, eller turboen, eller er jeg helt på jordet her??

 

vurderer og bytte denne, får ikke opp noen slags feilmeldinger på vag-com heller: klø :

merkelige greier, trenger virkelig hjelp til denne: eek :: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forøvrig VELDIG viktig at N75 ventilen står montert riktig vei. Hadde engang en 1.8t hvor ventilen var montert feil vei, og da skjedde det samme som med din, den klarer ikke og holde trykket nede, også smeller den i overboost.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har trippelsjekket at den står riktig. noen flere forslag? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har idag skiftet bensinfilter, n249, og en magnetventil til. samme driten enda: bh :: bh :

begynner og tenke i retning av dyser eg, kanskje det kan også være en vakkumlekkasje som har kommet også? hmm...: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.5 bar er for høyt trykk!!! Må få ned trykket, ellers funker det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er for høyt ja, men prøver og finne ut hva som gjør at det er så høyt. kan det som sagt være n75j ventilen?? noen måte og finne det ut på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du burde ha mere enn 0,4-0,5 bar med N75 ventilen utkoblet. Dette kan tyde på at wastegate er for stram. Kan ikke du bare se på den gamle turboen hvordan den er justert da? Isåfall bare prøve deg frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei, takk for svar.

 

dengamle var nedjustert nesten helt inntil turbo. og den nye er motsatt, men har lest, og blitt fortalt at hvis man justerer den mot turbo, slik som den gamle, så øker du bare trykket enda mer... hmm

Vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro eg, eg prøver og justere på wastegate som du sier Isak. Så ser eg hvordan det går. Tusen takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvordan actuator ser ut på k03, men det finnes litt forskjellige actuatorer, forskjellen ligger i om de er dobbelt virkende, eller om det er bare ett stikk. Noen har begge deler. Forskjellen ligger da i om man bruker trykket til og presse på fjæra i actuator på den ene eller den andre siden. Dette vil enten hjelpe på og åpne, eller og stenge WG alt etter hvor man kjører inn trykket. Også har det med på hvilken side linken imellom stag og spjeld i WG sitter, hvilken vei man må justere staget. Bare prøv ivei du. Går i overboost uansett om du strammer det enda mere til, så er ikke farlig bare for og teste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nå prøvd og stramme og stramme, og da gikk bilen helt jævlig: bh :: bh :

så tror ikke det er løsninger ihvertfall: haha : så da står eg igjen på dyser eller n75j ventil, selv om denne er ganske så ny, under 6måneder gammel.

 

Noen som har noen lure forslag?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akurat byttet til samme turbo!! har samme symtomene! min bil er ikke chipet så trøkke ligger å pulserer mellom 0.3-0.7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så du har akkuart det samme ja, gi beskjed hvis du finner ut av det da :)

idag skal eg prøve og trykkteste systemet igjen, bare for og være 300% sikker på at det ikke er det. Satt og leste igår om folk som hadde opplevd det samme, og i noen tilfeller så var turbo ikke helt frisk. håper vikelig det ikke er det, for det var ett hel.... og bytte den der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk opp en feilkode idag, men denne fikk jeg av og til før jeg byttet turbo også, så vet ikke om det har noen betydning:

 

16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold

Possible Causes

Leakage in Intake and/or Exhaust System

Catalyst faulty

Oxygen Sensor(s) faulty

Oxygen Sensor(s) Control faulty

Possible Solutions

Check Intake and Exhaust System for Leaks

Check Catalyst

Check Oxygen Sensor(s)

Check Oxygen Sensor(s) Control

Perform Oxygen Sensor(s) Aging Check

 

 

 

Kat er ny, og begge lambdaene, og eksos er nysveiset og tett: klø :: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv og slett de og prøve igjen og se om de kommer opp igjen kan være gamle feilkoder hadde samme feilkoden men det var fordi jeg kjørte uten cat;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd dette før, dette er vel 3-4 gang der dukker opp:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm gå over ledninger og se etter brudd kanskje skru ut lambda og rense de.gå over innsuget

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller en annen n75 ventil veit om en del som får overboost med j ventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, sier takk for hjelpen :) skal få tak i en orginal n75 ventil, også se over alt iløpet av uken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant ut feil på min bil! har froge 07 resisk ventil. der var d lekasje. fjæra ble for slapp tror jeg. byttet til orginal ventil. da ble turbo trykket normalt ijen! håper dette hjelper!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veldig bra for deg :) eg har desverre byttet denne :( og det hjalp ingenting desverre, tror mer og mer at det er en ny luftlekkasje, og skal nok finne synderen imorgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.