#1 Skrevet Mai 3, 2009 (endret) Hei. Har nettopp byttet turbo på bilen min, den gamle var litt slitt, har funket i 200.000 km: eek : før jeg byttet til den nye k03s turboen, så funket bilen helt fint, ladet maks 1,2. MEN, nå når alt er byttet, så når jeg f.eks gir flat pedal på 3gir, så hopper trykket fra 1,0 til 1,5 bar hele veien mens jeg gir gass, samtidig som bilen nykker seg opp i fart. bilen går bra, men virker som om den får lite bensin?? Kan nevnes at det er byttet: LMM n75j ventil sportskat ny downpipe vakummtestet systemet, helt tett nye coiler 6 måneder siden ny resirk.ventil nye plugger ny bensinpumpe Kan det være dyser? eller bensinfilter kanskje, trenger veldig hjelp her: eek : EDIT: Er wastegate ferdig innstilt når man får turbo?? kom bare til og tenke på det no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 3, 2009 Tror du må slakke wastegate litt. 1,5 bar, så smeller den i tenningskutt pga overboost. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 3, 2009 hvordan slakker jeg den da?? vet det sikkert er ett dumt spørsmål men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 4, 2009 Justerer staget som går fra Wastegate-aktuatoren og til wastegate Det er et stag på siden av turboen Strammere stag er vel høyere trykk om jeg ikke husker feil Sikkert noen som husker hvilken vei den skal justeres Usikker i farta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 4, 2009 hei, takk for svar Den turboen som står på nå, der er det sånn at den er nesten maks ute på gjenger, altså lengst fra turbo, er det for starmt på en ny turbo?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 4, 2009 hei nå tok jeg idag og nappet ut kontakten til min n75j ventil, bil gikk jo selvfølgelig i nødmodus da. men turboen oppførte seg som normalt igjen uansett hva jeg gjorde. Vet jo det at det kanskje er litt forskjell på 0,7 bR og 1,5 bar da:) men da tenker eg at det ser ut til at det ikke er wastegaten, eller turboen, eller er jeg helt på jordet her?? vurderer og bytte denne, får ikke opp noen slags feilmeldinger på vag-com heller: klø : merkelige greier, trenger virkelig hjelp til denne: eek : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 4, 2009 Er forøvrig VELDIG viktig at N75 ventilen står montert riktig vei. Hadde engang en 1.8t hvor ventilen var montert feil vei, og da skjedde det samme som med din, den klarer ikke og holde trykket nede, også smeller den i overboost. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 4, 2009 har trippelsjekket at den står riktig. noen flere forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 5, 2009 har idag skiftet bensinfilter, n249, og en magnetventil til. samme driten enda: bh : begynner og tenke i retning av dyser eg, kanskje det kan også være en vakkumlekkasje som har kommet også? hmm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 5, 2009 1.5 bar er for høyt trykk!!! Må få ned trykket, ellers funker det ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 5, 2009 ja det er for høyt ja, men prøver og finne ut hva som gjør at det er så høyt. kan det som sagt være n75j ventilen?? noen måte og finne det ut på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 5, 2009 Tror ikke du burde ha mere enn 0,4-0,5 bar med N75 ventilen utkoblet. Dette kan tyde på at wastegate er for stram. Kan ikke du bare se på den gamle turboen hvordan den er justert da? Isåfall bare prøve deg frem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 5, 2009 hei, takk for svar. dengamle var nedjustert nesten helt inntil turbo. og den nye er motsatt, men har lest, og blitt fortalt at hvis man justerer den mot turbo, slik som den gamle, så øker du bare trykket enda mer... hmm Vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro eg, eg prøver og justere på wastegate som du sier Isak. Så ser eg hvordan det går. Tusen takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 5, 2009 Er ikke helt sikker på hvordan actuator ser ut på k03, men det finnes litt forskjellige actuatorer, forskjellen ligger i om de er dobbelt virkende, eller om det er bare ett stikk. Noen har begge deler. Forskjellen ligger da i om man bruker trykket til og presse på fjæra i actuator på den ene eller den andre siden. Dette vil enten hjelpe på og åpne, eller og stenge WG alt etter hvor man kjører inn trykket. Også har det med på hvilken side linken imellom stag og spjeld i WG sitter, hvilken vei man må justere staget. Bare prøv ivei du. Går i overboost uansett om du strammer det enda mere til, så er ikke farlig bare for og teste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 5, 2009 har nå prøvd og stramme og stramme, og da gikk bilen helt jævlig: bh : så tror ikke det er løsninger ihvertfall: haha : så da står eg igjen på dyser eller n75j ventil, selv om denne er ganske så ny, under 6måneder gammel. Noen som har noen lure forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 5, 2009 har akurat byttet til samme turbo!! har samme symtomene! min bil er ikke chipet så trøkke ligger å pulserer mellom 0.3-0.7 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 6, 2009 så du har akkuart det samme ja, gi beskjed hvis du finner ut av det da idag skal eg prøve og trykkteste systemet igjen, bare for og være 300% sikker på at det ikke er det. Satt og leste igår om folk som hadde opplevd det samme, og i noen tilfeller så var turbo ikke helt frisk. håper vikelig det ikke er det, for det var ett hel.... og bytte den der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 6, 2009 fikk opp en feilkode idag, men denne fikk jeg av og til før jeg byttet turbo også, så vet ikke om det har noen betydning: 16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold Possible Causes Leakage in Intake and/or Exhaust System Catalyst faulty Oxygen Sensor(s) faulty Oxygen Sensor(s) Control faulty Possible Solutions Check Intake and Exhaust System for Leaks Check Catalyst Check Oxygen Sensor(s) Check Oxygen Sensor(s) Control Perform Oxygen Sensor(s) Aging Check Kat er ny, og begge lambdaene, og eksos er nysveiset og tett: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 6, 2009 prøv og slett de og prøve igjen og se om de kommer opp igjen kan være gamle feilkoder hadde samme feilkoden men det var fordi jeg kjørte uten cat;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 6, 2009 har prøvd dette før, dette er vel 3-4 gang der dukker opp:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 6, 2009 hmmm gå over ledninger og se etter brudd kanskje skru ut lambda og rense de.gå over innsuget 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 6, 2009 eller en annen n75 ventil veit om en del som får overboost med j ventilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 6, 2009 ok, sier takk for hjelpen skal få tak i en orginal n75 ventil, også se over alt iløpet av uken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 7, 2009 fant ut feil på min bil! har froge 07 resisk ventil. der var d lekasje. fjæra ble for slapp tror jeg. byttet til orginal ventil. da ble turbo trykket normalt ijen! håper dette hjelper!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 7, 2009 veldig bra for deg eg har desverre byttet denne og det hjalp ingenting desverre, tror mer og mer at det er en ny luftlekkasje, og skal nok finne synderen imorgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...