Div. spørsmål om 10VT (primært min egen)

Anbefalte innlegg

Kommer flere spørsmål etterhvert, tenker jeg...: rolleyes

 

1: Svinghjul motorkode MB: er det "tapp" også på dette svinghjulet, som på f.eks. 3B? (jada, vet jeg kan turne motoren og sjekke, men jeg spør her først)

Hvis så, skal det også her være to sensorer, altså en på startkransen og en over "tappen"?

 

2: Hvordan kan jeg finne ut om ECU er modifisert eller ikke? Er det noen org. nummer på chiper som kan gi en pekepinn?

 

3: Hvordan kan jeg teste funksjon, mengde og spraymønster på dysene?

 

 

Kommer ikke på mer for øyeblikket. Håper noen kan gi noen svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Ja, og siden så; ja.

2) Sjekk http://www.ableitet.no/10vtun.htm

3) Napp ut dysene og putt dem i hver sin brusflaske, kjøkkenglass e.l.. Såvidt jeg vet vil de spraye så lenge bensinpumpa går og spjeldet i mengdefordeleren er løftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar:)

 

Fant ikke svar på det med chipene... Bilen skal angivelig muligens være chippet, men det vet jeg ikke med sikkerhet. Etter å ha lest litt om akkurat denne motoren, blir jeg bare mer overbevist om å holde den original...

 

Ang. mengdefordeleren: spjeldet løfter vel ikke automatisk bare ved at pumpa starter (når man setter på tenning)?

Kan jeg da tvangskjøre pumpa, eller må jeg rett og slett vente til jeg kan kjøre den på starteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bytter bensinpumpereléet med et vanlig relé, så går pumpa hele tiden mens tenningen er på.

Spjeldet i mengdefordeleren løftes vanligvis av luftgjennomstrømning når motoren går rundt, så du kan enten ta av luftfilteret og løfte spjeldet selv, eller dytte støvsugerslangen inn i gummislangen som normalt går ned på turboen.

 

Ang. chip, vet jeg ikke hva dine skal hete. Har en MAC-11C ECU som jeg kan skru opp og sjekke, men det er vel en annen ECU på MB-motor? Isåfall sikkert andre chipper originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha! Grunnen var nemlig at jeg ikke har montert K-Jet`n enda, men da må jeg tydeligvis gjøre det først, ja. Høres ut som enkle grep dette da :)

 

Hjelper nok ikke med din ECU nei, for jeg har en MAC-12D...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du ser om den er chipa hvis chippen sitter i en sokkel som er loddet inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. Skal se etter i kveld ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i hvert fall riktig ECU :P

 

Bilde688.jpg

 

Er det denne sokkelen det er snakk om? I så fall er den loddet, ja.

 

Bilde689.jpg

 

Edit: når jeg ser det er skrevet "+ 200 T" på utsiden er det vel skummelt for at den er litt modifisert...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det der er vel mapsensoren. du må løsne den øverste grønne plata:)

men ser ut som det er gjort noe. hvis du ser heeeelt øverst på bilde så ser du loddingen er anderledes.. er nok der chippen sitter. bare å løsne og se på den andre siden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte meg nesten at det var mapsensoren ja, mtp. nippelen :o

Får skru av plata også, så får vi se.

Hvis det nå viser seg å være en annen chip i denne, hvilke muligheter har jeg for å skaffe original...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt noen bilder, så også andre får se, men jeg er stygt redd mine mistanker er bekreftet...

 

Skal dette klistermerket være der?

 

Bilde693.jpg

 

Og se her. Printplatene (begge to) er fra MAC-11, mens jeg skal ha MAC-12...

 

Bilde694.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvorfor vil du har orginal egentlig? chippen gjør ikke annet enn å flytte bensinkuttsperren som kommer ved ca 0.6 opp til over 1 bar ett sted. jeg har 1.8bar chip på min mac11..

+ at den justerer litt på timingen tror jeg. er vel noen som vil bytte sin orinale hjerne for å få din som er chippet!

 

Jeg vil ikke bekrefte at din er chippet når jeg ikke vet nøyaktig hvordan den orginale ser ut.

Min var chippet ifra før men jeg kjøpte "den frakkeste" chippen fra ben swann, annapolis.

Ben swann har forøvrig alt av slike deler så jeg kan høre med han hvis du sier hva du er ute etter;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er MAC11-innmat i MAC-12'en din, så tyder vel det på at de går rimelig omhverandre. Er det noe som er feil med din, siden du ønsker å ha den original? Kan isåfall få kjøpt min MAC-11C ganske så billig hvis du kan bruke den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at jeg ikke har lest nøye nok, og heller ikke koplet sammen det jeg har lest...

 

MB og MC er så godt som samme motor. (MAC-11 er MC, sant...? : klø :)

 

Dette vil jeg da også tro er grunnen til at disse ECU-ene går om hverandre. Jeg ser nå, ved litt nøyere lesing, at det er oppgradering av MB-ECU på en litt for enkel måte som kan skape en heller uønsket effekt (les: mager blanding over 4500 rpm).

Denne enkle måten var visstnok å chippe MB på samme måte som WR, som er en helt annen motor, og styrer bensintilførsel over hele registeret utelukkende mekanisk, uten hjelp fra ECU.

 

Hvis det da er så at innmaten i denne er byttet ut til MAC-11, er det kanskje en annen sak. Dette må gjerne noen svare på, da jeg ikke vet hvordan MC fungerer i forhold til min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått montert registerdeler, og er klar til å montere kammen igjen. Lurer derfor på:

 

1: Når merket på veivhjulet står riktig, ser det ut til at det står "0" på svinghjulet. Ser jeg syner, eller er det riktig?

 

2: Hvilke merker har jeg å gå etter for timing av toppen?

 

3: Er det noen som har svinghjulssensorer liggende (komplette med kontakter)? Jeg mangler begge... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Du ser rett. 0-merket skal line opp med et hakk i clutchhuset.

 

2: Det er banket inn en "prikk" i bakkant av reimhjulet på kammen, dette skal stå i høyde med toppdekselpakningen på førersiden.

 

3: Jeg har sensorene +30cm ledning, men kontaktene reiste akkurat avgårde sammen med resten av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2: Det er banket inn en "prikk" i bakkant av reimhjulet på kammen, dette skal stå i høyde med toppdekselpakningen på førersiden.

 

Det er merke på begge sidene av drevet, og det er ca. 160-170 grader vinkel mellom dem... Hva er da poenget med merket på forsiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er merke på begge sidene av drevet, og det er ca. 160-170 grader vinkel mellom dem... Hva er da poenget med merket på forsiden?

Si det. Men det er hvertfall merket på baksiden du bruker for å sette timingen rett. På MC er det en utsparing i bakre reimdekslet også, slik at man kan se dette merket når alt er montert sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser vi på det;)

 

Annet spørsmål: er det noe problem å bruke en kortere reim på dynamoen?

Når jeg skal stramme reima, kommer turboen i veien for dynamoen, og jeg får ikke strammet nok. Kan alltids snu på kompressorhuset, men da er jeg redd trykkslangene ikke passer lenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.