#1 Skrevet Desember 10, 2004 Har et problem som ser ut til å bli større og større. Det begynte med at bilen av og til nøkket til akkurat når jeg passserte 2200 rpm. Når jeg kjører og slipper bilen under 2200 nøkker den en gang akkurat da jeg passerer 2200 på vei opp igjen. Det skjer ikke alltid og jeg har ikke klart å finne noe mønster. I tillegg har bilen nå begynt å dra dårlig fra rundt 3500-4000. Den kommer raskt opp dit men så går det ufattelig seint videre oppover. Hvis jeg tyner bilen over 4000 og slipper gassen ved f. eks. giring "kommer" den akkurat da jeg slipper gassen.Det er akkurat som om den har en eller annen form for motstand over 3500-4000. Ved jevnt pådrag på 4. og 5. gir får jeg 1,7 til 1,8 på den orginale turbotrykksmåleren mens ved akselerasjon fra stillestående eller ved nedgiring får jeg ikke mer enn 1,4 - 1,6. Har renset luftfilteret og sjekket pluggene og de så bra ut. Er det noen som kan komme med tips til hva det kan være? Jeg begynner å gå tom for idèer. Jeg skal prøve å bytte bensinfilter i helga for å se om det hjelper, for det virker som om motoren sliter med å få nok av et eller annet og da er det enten luft eller bensin. Tips mottas med takk og jeg vil informere nissen om deres gode gjerning så her er årets kanskje siste mulighet til å pynte på imaget ovenfor ham:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2004 Bytt bensinfilter, sjekk bensintrykket fra pumpa. Sjekk etter sprekker i slanger på trykksiden, på vakumslanger og åndinga di. Til å begynne med ihvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2004 Kan vær luftmassemåleren også. Tok ut og vaska mengdemåleren samtidig med at jeg bytta bensinfilter nå. Skrudde sammen igjen og bilen ble værre!! Nå er den forsiktige antydningen til sperring gått over til en distinkt blafrelyd i eksosen når jeg får turbotrykk. Jeg får helt forskjellig trykk på den manuelle ( viser 0,9) og den digitale (viser 1,4) turbotrykksmåleren. Jeg er klar over diffen på 1 bar;) Når jeg slipper gassen løsner det og bilen ruser fint opp uten belastning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2004 Høres ut som tenningsfeil.Sjekk om det er noe kondens nedi plugghulla. Har også villa prøvd å bytta målern siden du si den blei værre etter du vaska den. Høres ut som luftmassemåler spør du meg. Bruk isopropanol til rengjøring av lmm.Sjekk også kontaktene/ledningen til lmm. Har hatt kondens i plugghulla og da gikk bilen som en kenguru Har du kjørt feildiagnose på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2004 Tok ut pluggen på LMM og da gikk bilen som en dass. Gikk ikke på tomgang etter å ha rusa opp osv. Satte inn pluggen igjen og da var den tilbake som den var. Brukte brake&clutch cleaner da jeg vaska lmm og den ble gullende ren. Har ikke kjørt ut feilkoder på den nei. Har vagcom på laptopen men mangler kabel:( Noen som har et sett til overs;) Skal kikke nedi plugghøla nå. Forbanna mørkt men.... Tusen takk for alle gode innspill til nå, bare kjør på hvis dere kommer på noe mer. Ingenting er for dumt for det er ofte det dumme man glemmer å sjekke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2004 Har ikke hengt seg opp wastegaten din da? Feilkoder tar det ca 10 sek å finne ut av hva som er feil... search site: Parts Order Line: 503-244-AUDI Parts Catalog Contact Us 20V Turbo ECU Fault Code Listing NOTE: The fault codes shown below [2] indicate that the ECU has recorded a problem with one or more of the following: A system component, the wiring, the wiring connections, or from a engine mechanical problem (vacuum leak, low compression, etc.). If you get multiple fault codes recorded, step through the fault code reading sequence and write down all the fault codes that were recorded. After you locate the source of the problem for the "first" fault code you read, you may want to then clear all the fault codes stored and drive the car again to see if the other fault codes are stored again. In some cases multiple fault codes are recorded even though there may be only one problem with the system. Code Number Source of Fault code Possible cause Recommended Check or Repair Symptom in some cases 1111 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 65535 Engine Control Unit (ECU) Defective memory circuits, incorrect Checksum for EPROM(s) (this can occur on some modified ECU's) Check ECU ground connections, Replace ECU? 2111 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00513 RPM sensor Open or short circuit, Defective sensor & cables, metal fragments on flywheel teeth 2112 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00514 Timing (62 degrees BTDC) reference sensor Flywheel pin damaged/missing, Mis-located Sensor, flywheel pin, distributor hall sensor out of adjustment 2113 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00515 Hall sensor in distributor (3B, early AAN engines) or camshaft position Hall Effect sensor on later AAN (S4/S6 engine). Distributor alignment, faulty sender, Mis-located sensor & distributor, Cam timing possibly incorrect on AAN engine 2121 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00516 Idle switch Switch open ckt, stuck closed Switch defective (Internal solder connections intermittent) or wiring problem 2141 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00535 Knock regulator #1 Excessive knock, timing is being retarded by maximum amount, Low boost on 20V, Fuel octane too low, Excessive Compression, excessive boost 2142 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00524 Knock sensor #1 Open or short circuit, Defective sensor Check sensor and wiring Symptom: Timing retarded, High fuel consumption, power loss, Boost pressure not attained 2143 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00536 Knock sensor #2, (Cylinders 3, 4, 5) Excessive knock, timing is being retarded by maximum amount 7.8 degrees. Fuel octane too low, Excessive Compression, excessive boost 2144 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00540 Knock Sensor #2, (Cylinders 3, 4, 5) Open or short circuit, Defective sensor or wiring Symptom: Timing retarded, High fuel consumption, power loss, Boost pressure not attained 2212 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00518 Throttle potentiometer, short circuit to + or to ground,moisture or corrosion in harness connector Check throttle potentiometer resistance from idle to full throttle. Symptom: Lack of power or boost pressure is not attained 2214 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00543 Engine Over-revved Engine has exceeded rev limit 7440 RPM on 20V engine) Driver has heavy right foot. 2221 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00575 Manifold Pressure too low, too high, control difference. Vacuum hose to ECU pressure sensor Vacuum hose missing or leaking, Check hose Symptom: Loss of Power 2222 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00519 Pressure sensor ECU Pressure sensor defective, Repair or replace ECU 2223 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00528 Altitude Sensor, Break in wiring or short to + or ground Symptom: Loss of power, boost pressure is not attainable 2224 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00544 Over boost condition Waste gate or pressure hose, Waste Gate Solenoid/hose problem 2231 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00533 Idle Speed Control, Idle speed adaptation limit exceeded, Sticky ISV, air leak. 2234 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00532 Supply Voltage Problem, ECU supply voltage too low or too high 2241 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00538 Second Knock Sensor, Excessive knock, control limit exceeded, Symptom: low boost 2312 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00522 Coolant sensor Open or short circuit, Defective sensor or wiring Symptom: Cold starting difficulties at low temperatures, Poor idle and acceleration during warm up 2322 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00523 Inlet air temp Open or short circuit Defective sensor or wiring Symptom: Slight power loss, Increase in fuel consumption 2324 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00553 Air Mass Sensor , Open or short circuit, defective sensor, system in limp home mode 2341 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00537 Oxygen Sensor Control Limit exceeded, fuel pressure too low or too high, intake or exhaust leak, defective ignition system component, intake air leak after air mass sensor, O2 sensor is faulty Symptom: CO before catalyst is below 0.3% or greater than 1.0%, Extremely lean or overly rich exhaust, Spark Plug fouling, 2342 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00525 Oxygen Sensor Sensor Wiring or Sensor defective Heat resistor in sensor defective, Signal wiring shorted to ground, Fuel tank empty, Ignition system component failure, air leak at mass air flow sensor, air leak in exhaust pipe before catalyst, poor engine ground wire. Symptom: Emissions not within specifications 2413 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00561 Mixture Adjustment, Adaptation limit exceeded, Symptom: Rich mixture, increased fuel consumption 3424 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00824 Fault Lamp Trigger Defective, short to + or to ground Symptom: "Check" engine light on dash does not light up with ignition on 4343 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 01247 Carbon Canister, Open or short circuit Symptom: Poor response in part of load range, fuel odors, idle speed affected 4411 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 01249 Fuel Injector for Cylinder 1, Open or short circuit Symptom: Engine runs rough or stalls 4412, VAG1551/2 Fault Code Number 01250 Fuel Injector for Cylinder 2, Open or short circuit Symptom: Engine runs rough or stalls 4413, VAG1551/2 Fault Code Number 01251 Fuel Injector for Cylinder 3, Open or short circuit Symptom: Engine runs rough or stalls 4414, VAG1551/2 Fault Code Number 01252 Fuel Injector for Cylinder 4, Open or short circuit Symptom: Engine runs rough or stalls 4421, VAG1551/2 Fault Code Number 01253 Fuel Injector for Cylinder 5, Open or short circuit Symptom: Engine runs rough or stalls 4431, VAG1551/2 Fault Code Number 01257 Idle Stabilizer Valve, Open or short circuit, Symptom: Engine speed out of range, Engine might die when cold, Engine runs rough or has flat spot, Note: When in limp home Mode, idle speed is between 1100 and 1200 RPM 4442, VAG1551/2 Fault Code Number 01262 Waste Gate Frequency Valve, Open or short circuit Symptom: Boost pressure too high or too low, Sever misfiring during full throttle 4444, VAG1551/2 Fault Code Number 00000 No Faults have been recorded. 0000, VAG1551/2 Fault Code Number 00000 End of Diagnostic Output References: [2] Audi 100, 200 Official Factory Repair Manual Volume 1, Robert Bentley Corporation Copyright © 1998-2004 SJM Autotechnik™ , all rights reserved. Return to Troubleshooting Tips page. Return to SJM Autotechnik™ main page. About Us Privacy Policy Terms of Use Links Customer Service Safety Information Products ProDiag Diagnostic System VAG COM Diagnostic System ECU Modifications Waste Gate Diaphragms Manuals Audi Service and Repair BMW Service and Repair VW Service and Repair Books Audi History, AWD Audi Quattro, Rallying Audi Magazine Articles Audi Videos Automotive Magazines Bosch Fuel Injection Le Mans Racing Road Test Reprints SAE Technical Papers Turbocharger/Supercharger/Engine VW and BMW Enthusiast Diagnostics Trouble-Shooting Tips Engine Control Unit Diagnostics ProDiag Diagnostic System VAG COM Diagnostic System Electronic Test Equipment The Art of Automotive Repair Performance Data Turbocharger Compressor Maps Turbocharger Part Numbers Allhidden Tech. Bulletins Photos 2003 Europe Trip 2000 24 Hr LeMans Trip 2000 ALMS PIR Test Day 1999 Monterey Historic Races 1996/94 German Factory Visits Audi Club Events Talladega Speed Record Window Sticker 5000T Audi 200 Body Production Photos 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 10, 2004 Takk Helge. Hadde helt glemt den muligheten jeg Av og til kan man se seg blind på teknikk og nymotens løsninger så nå er det ut på tur med prøvelampe, ledningstump og feilkodeskjema Wish me luck 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 16, 2004 Da prøver vi igjen. LMM`en ser bra ut, dvs at tråden er hel og at den er ren. Pluggene er byttet uten at det ga noe utslag. Jeg får ingen feilkoder. Bilen har stått uten batteripolen på i et døgn for å slette minnet til alt som kan henge. Det faktum at bilen gikk dårligere etter at jeg hadde renset LMM`en hadde sin naturlige forklaring: jeg hadde satt den feil vei Nå går bilen som den har gjort, ikke j@vlig dårlig, bare dårlig:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 16, 2004 -Det kan være vanskelig å måle om LMM er defekt, den kan også se helt fin ut men gi feil verdier. Det beste er å låne en fra en bil som går som den skal. (S2, S4 S6 har samme målern) -Har du en lekkasje et sted? Trykktesting er greit å gjøre. Skal ikke stor lekkasje til før det merkes. -Ambient Air Pressure Sensor (lufttrykk) kan være defekt. Dette gjør også at bilen føles treg. Har slitt med det, vet ikke hvor den er på 200'n. For mer info om denne, søk på http://www.s2forum.com. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 16, 2004 Men så er det jo en kjennsgjerning at bilen din går dårlig da...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 16, 2004 Jeg hadde også problemer med at bilen trakk dårlig på 3500-4000rpm og oppover. Ble borte etter at jeg renset lmm og gassspjeld...... Men så er det jo ikke akkurat turbo-femmer jeg har heller da Var bare det der med spjeldet og stikket/pluggen til dette jeg ville nevne..... Opplevde faktisk "full" bensinkutt ved max aks. på 1. gir, akkurat som når en kjører tomt for go-go-juice. Tipper det var TP-sensor som ikke ga rett signal, dermed bensin til tomgang + full åpning på spjeldet = "litt" mager blanding = lite effekt.....? Kansje litt o.t. dette, håper det går greit, Terje! P.S. Fått noe nytte av A.D. 2004? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 5, 2005 Var akkurat ute å prøvekjørte bilen etter å ha renset hjernen!?! Problemet er det samme: bilen drar godt men på 4000 rpm buldrer det noe voldsomt i eksosen og bilen "butter i mot". Hvis jeg derimot ikke holder full gass kan jeg dra bilen til både 6 og 7000 rpm. Drar jeg bilen over 4000 uten full gass og så tråkker fullt buldrer det voldsomt og jeg får noen store flotte sorte røykskyer ut av eksosrøret. Her er noen stikkord: Chip, rs2 turbo, 1,5 bar wg fjær, åpent filter, 3,5" eksos, ikke ic for øyeblikket, bilen lader 1,7-1,8 som maks. Dette er sjekket: Fordeler, slanger og rør på trykksiden, hjernen er renset og sjekket for fukt og irr, lmm renset og prøvd en annen med samme resultat, hjernen er prøvd i en annen bil uten at problemet oppsto der, byttet bensinpumpe, bensinfilter, plugger, hatt på rens for bensinsystemet. Ingen feilkoder. Begynner å gå tom for ideèr og ikke minst ting å bytte/sjekke. Håper noen har noen gode forslag så jeg finner en løsning på dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 5, 2005 Har du prøvd å minsket trykket ditt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 5, 2005 Har du prøvd å minsket trykket ditt? Nope. Kjører med org. magnetventil så det er vanskelig. Når jeg tar av ledninga på den kan jeg selvfølgelig ha bånn gass men så har jeg jo ikke mer enn 0,4 i ladetrykk heller da. Skal prøve å få lånt meg en sånn ventil som jeg kan skru ned trykket med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 5, 2005 Pål har vel en justerbar liggende? Har du sjekket om du har noen feilkoder liggende? Sjekket alt lengre opp i tråden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 5, 2005 Skal sjekke feilkoder igjen i morgen. Og høre om Pål har en sånn liggende som jeg kan prøve. Har sjekket alt jeg har kommet over snart så nå må jeg bare sjekke bensintrykket igjen og hvis det viser seg å være bra må jeg bare begynne på nytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 5, 2005 Pluggkabler? Var utsatt for lignende problemer både på en 4.2 og på en 10v turbo, begge viste seg å være pluggkablene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 7, 2005 Slettet nettopp alle feilkodene mine og tok en prøvetur. Bilen var friskere enn på lenge:) Det blaffra litt rundt 4k på 1. og 2. men jeg fikk lurt den opp i 7k på 3. tredje gangen jeg gjorde dette kom det en litt gøyal lyd fra motorrommet før bilen stoppet ( se bilde) Nappet av lmm kontakta og kjørte rolig hjem og tok ut nye feilkoder: lmm av naturlige årsaker og 2341 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00537 Oxygen Sensor Control Limit exceeded, fuel pressure too low or too high, intake or exhaust leak, defective ignition system component, intake air leak after air mass sensor, O2 sensor is faulty Symptom: CO before catalyst is below 0.3% or greater than 1.0%, Extremely lean or overly rich exhaust, Spark Plug fouling, også av naturlige årsaker ( igjen, se bildet) Med tanke på at jeg blåste ic`n min for 3 uker siden er vel dette en god grunn til å sette inn den nye jeg har liggende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 21, 2005 Vel, på tide med en liten update her igjen vel Har bytta tilbake til orginal wg fjør og fått trykket ned på 1,5, har bytta bensinpumpe og fått trykket opp på 4,2, det rare er at det ikke hjalp en dritt. Kraften er der, ladetrykket er der men det virker som om det ikke har noe sted å gjøre av seg. Bilen går rett og slett dårlig. Dessuten virker det som om ladetrykket pulserer litt på vei opp, ikke mye men sånn 0,1 bar eller noe. Nåla liksom blafrer på en måte. Dessuten: -Ambient Air Pressure Sensor (lufttrykk) kan være defekt. Dette gjør også at bilen føles treg. Har slitt med det, vet ikke hvor den er på 200'n. For mer info om denne, søk på http://www.s2forum.com. Lykke til! Hvordan sjekker jeg om denne virker?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 4, 2008 har du funnet ut av problemet? Jeg har akkurat det samme problemet på min S4.... tok diagnose idag. Slettet alle feilene (fordi jeg har hatt av n75 og lmm bla.), kjørte en runde og det dukket ikke oppe noen nye feil. Deretter prøvde jeg en ny runde og kjørte bilen "hardt". Den endte da opp i nødmodus (kutter ved 1.5bar) og lader kun på grunntrykk.. kjørte da ny diagnose og fikk opp "00544 - Maximum Boost Pressure Exceeded" Jeg aner ikke hva som er galt.. bilen går som en dass, helt latterlig dårlig. Har akkurat samme symptomer som du forklarer her.. Er det chipen og map som kødder? Jeg blir gal av problemet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...