2.5L Passat 2001 4Motion Bekymringer - Kakking? Regreim? Oljesvett bakaksel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte i går en 2002 modell (07 01) 2.5L TDI 4Motion Highline.

Gått 156.000

 

Jeg har begrenset kjennskap til motor, og generelt tekniske på disse bilene. Min erfaring er begrenset til enkel skruing på en treer Golf.

 

Passaten har følgende små hickups:

 

1: Den drar mot høyre, styreledd er byttet så jeg får den inn på 4hjulskontroll nå

 

2: Den svetter veldig olje på bakaksel, taksering var gjort før salg og simringer var kommentert. Råd? Møller skal ha 3K for å gjøre dette byttet, ringene koster 250,- stk?

 

3: Bilen var bruktimportert 2006. Kjørelengde 136.000. I annonse stod det den gang at hovedservice med regreim bytte var utført. Dette skal gjøres på 120.000 ? Jeg kan ikke se i servicehefte at regreim er byttet. Det eksisterer ingen dokumentasjon på dette. Råd?

 

4: Jeg synes bilen "kakler" vell mye.. Har sett noen tråder om kamaksel issues. Mekaniker kompis uten inngående kjennskap til bilen har kommentert at det kan være det er noe ekstra "ventil"-kakk lyd på venstre side av motor. ... Råd? Skal disse motorene bråke/kakle en del mere enn nyere motorer?

 

 

Hvor komplisert er det å plukke av plastdeksel og for meg å inspisere regreim m.m.? Hva skal jeg se etter?

 

Jeg kjøpte VAG kabel til Golfen. Kan denne benyttes på Passaten? Så kan jeg lese ut service-historikk og finne ut om det er lagt inn at regreim er byttet?

 

 

Bilen har Navi. Noen jeg kan gjøre fra Navi-burken / kjørecomputer for hente ut servicestatus?

 

 

Takker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er tiptronic kasse? (får vel bare disse med det vel:( ) ?

Simringene kan du klare å bytte selv om du har skrudd litt bil før... eller sett den på et annet verksted enn møller og nesten halver prisen på jobben.

2,5 v6 tdi har vel en tendens til å ha trøbbel med kammer osv ja.. og automat kassene er vel heller ikke noe særlig holdbare mot 6 trinns manuell.

 

vag com kabelen kan brukes ja. *Om regreim er byttet på møller kan di sjekke dette ved hjelp av reg nr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TipTronic ja. Takk for svar.. :)

 

Har sjekket historikk hos Møller, den begrenser seg til den plast plata under bunnplata og noe småsnacks i 2008. Forrige eier tok en større service i Sverige som jeg har papir på.

 

Jeg må rett og slett enten inspisere selv eller få noen kvalifiserte til å se på Regreim og vurdere kakkelyd. Jeg får prøve vag-com og se hva den sier også. Jeg får vell sjekke nå i lunchen om jeg finner Haynes bok på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kakkelyden bør du få sjekket så fort som råd av folk som veit ka dei skal sjå etter.... 2.5 har en historikk med tanke på slitasje av kamaksler som er lang som arvesynden........ Så det bør du prioritere.....

Ligger en tråd innpå her vedr dette om ikkje jeg husker helt feil... Bruk søkefunksjonen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil, men trur jeg må strø litt salt i sårene

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293&highlight=havari+v6+tdi

 

Dette er et stort problem på v6 tdi, hvertfall hvis bilen har fulgt longlife service..

Ikke bare kammer, med vipperarmer og brikker som løsner som kan gi katastofale følger....

V6 TDI er vel den motoren VAG har hatt mest problemer med.

 

Så få sjekket ulyden i motoren din ASAP!

 

Hilsen X-Møller mek.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler produsert etter oktober 2001 har sterkere herding på kammene.

Gjelder ikkje bare Allroad, men alle med 2,5 v6 tdi.

 

Ta deg en tur på verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for input :)

Jeg får lyse litt inn i oljeskift deksel og se.. samt få noen med snøring til å vurdere.

 

Jeg må vist påberegne litt ekstra kakling uansett med disse motorene sies det.. Jaja.. Jeg viste jo om den tråden når jeg kjøpte bilen.. Når jeg ikke har nok peiling og/eller fornuft til å ligge unna får jeg vell som fortjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si jeg merker noe mer kakling fra A6'en min i forhold til andre dieselmotorer? : klø : Støyer mer enn 1.9tdi feks, men dette er vel mye pga. 2 sylindre ekstra. Lyden fra dieselsekser er helt nydelig : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. folkens. No har æ tatt den på bukk.. og funne ut at det e lekkasje i stikk akslingan.. begge sia sikkert. Æ har ikkje snøring dog. Får det vurdert av mekaniker Fredag i forbindelse med 4hjulskontroll.

 

Kakling: plukka av plast og hørt etter med skrujern.. Virke som at støyen kjem fra omkring drivstoffpumpe.. Kan det vær den som lage mest kaklelyd? Så med lommelykt på kam i oljehull.. så ingen ting spesielt ala slitasje.. Men nå har jeg ikke peiling... :) Motorkoden min e dog AKN. Så det skal jo være en "problem" modell av motor.

 

Regreim: Prøvd å sjå om regreim va bytta.. så ikkje spesielt slitt ut. Ska byttes på 120.000. Annonse fra 2006 fortelle hovedservice med regreim va bytta nettop, da va den solgt på 130.000. Servicehefte si det va gjort service på 121.000, men zannreim eller hva det stod var ikke merka å ha blitt bytta. Tok 2 bilde av reima, men kan ikkje forstå noen kan se om den har vært bytta eller ikke... Tips? :)

 

 

Har no tenkt å skaff 15w/40 Olje + filter ... Og bytt olje hver 15.000. Hva tror dere om det? Korreksjoner mottas med takk.

 

Bemerka meg at motoren blir fort veldig varm.. Olje egenskaper? Eller normalt?

 

Videre bli det å kople opp vag-com å sjå ka alle sensora si :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer ikke å se om kammene er slitt, bruk et skrujern og kjenn etter grader på toppen av knastene.

 

Hver 15.000 er mye sjeldnere enn jeg liker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva anbefaler du av intervall for oljeskift? På golfen jeg hadde kjørte jeg hvert år, uavhengig av om jeg hadde nådd noen serlig kjørelengde.

 

Hva med olje? 15W/40 greit? Noen forslag til merke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvert år før vintern kommer :) Tidligere jo bedre. Men ikke noe mere enn 15k nei.

Skal du ikke ha 5/40 Olje ? Agip er billig og bra. Selges her på forumet av Lars Georg Storsletten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ordne æ med 5/40 .. helsyntetisk ? :P .. Still learning :)

har Valvoline for hånd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I boka di står det hvilken olje du skal bruke. Hvilken godkjenning du skal ha. Kan være fks: 505 00

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For the Record. Det ble AGIP. Og i sådann mengder at jeg nå bytter hver 10K / før hver vinter. :)

Har nå byttet alle filter, olje på bilen, og må si jeg er overrasket nok engang over at Møller skulle ha 5400 for service hvor filter og olje byttes. Som tar 45min å gjøre selv når man vet hvor alt er, og koster 1300 i deler.

 

Kan og notere at NBS ikke har Oljefilter til 2.5 TDI. Her kjøpte jeg filter på Torshov, som hadde pakke med innsatsfilter+pakning for innsatslokk + kopperpakning bunnplugg. Jeg tok forøvrig kontakt med NBS som ikke var interesert i å levere til 2.5 TDI, de skal ha pluss for å tilby at jeg kunne levere tilbake filteret jeg kjøpte feil ;)

 

Aff.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.