#1 Skrevet Mai 6, 2009 Har sett en del tråder om 2.0 tdi med problemer ang nykking, nødmodus pga boost regulation range not reached etc. Tenkte prøve samle litt info om problemet rundt dette ifra brukere som har aktuelle motoren i sin bil. Etter hva jeg har sett, så oppstår dette problemet oftere i biler med tverrstilt motor enn i de mad langstilt. Sett flere med golf og A3, touran etc som har opplevd dette, men enda ikke sett noen med passat eller A4 som sliter med det samme. Er dette tilfelle? Har en A3 som vi har chippet, og den skjer det med ifra tid til annen. Rundt 2000 o/min, plutselig forsvinner effekten, og bilen må stoppes og startes igjen for og fungere igjen. Feilkoden som kommer er "boost regulation range not reached". Dette kan skyldes lekasjer i trykkrør, feil på magnet ventil som styrer VNT. På denne A3a så er det turboslanger med hurtigkobling for og løse de. Disse er kjent for og lekke på originale biler også. Men er vel ikke så mye og gjøre med de annet enn og bygge om til vanlige slanger med klemmer. På nevnte A3 så kommer det til tider opp en lampe i instrument som indikerer feil i eksos systemet. Den legger ikke igjen feilkoder etter hva det jeg har funnet. Denne lampen har ikke et mønster når den kommer. Har hatt oppe EGR ventil og rengjort denne, uten noe resultat. Eier mener bilen gikk bedre etter rens, men jeg tror ikke det hadde så mye og si. Når jeg holdt på med EGR, fant jeg et annet vakumstyrt spjeld som sitter bak på eksosmanifoilen. Kom ikke til og se hvordan dette fungerte, da det er ganske trangt bak der. Men kunne vrike som det også satt i forbindelse med egr systemet. Noen som vet hva det er til?? Tenkte så vi kunne prøve og skifte ut magnetventil som styrer turbo, etter at jeg fulgte slangen ifra turbo, fant jeg denne boksen som er på bildene! Inn på den går alle småslanger, som ifra egr, turbo, en liten Kule mulig et vakum reservoar, og et stikk ifra bremsevakum, samt ifra spjeldet bak på eksosmanifoild også. Slangene kan kobles ifra med et handgrep, som en stor kontakt, boksen ser ut til og ha et lokk som kan åpnes, men satt såpass at jeg ikke våget bryte på det bare for og kikke inni. Så om styringsventil til turbo ryker, må vel hele boksen byttes? Uansett, så er jeg interesert i om teorien om at dette problemet er sett oftere på golf plattformen, enn på A4 plattformen. Så alle som har en av modellene og vært bort i slikt, er hjertlig velkommen med innspill. Alle som vil og føler for og dele sine tanker er også selvfølgelig hjertelig velkommen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 7, 2009 Har alle mann solgt sine 2.0tdi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 7, 2009 de vanlige ventilene er inni:) bare å åpne. aner ikke om du får dløse da men, siden de er koblet opp mot 1 stikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 8, 2009 har problemer med nykking på tomgang og i fart med min 2.0 tdi golf. har hørt om at nykkingen på tomgang skal være der og at det skal hjelpe å for eks starte klima anlegget for å legge litt belastning på motoren.. dette gjelder da ikke min bil.. merker noen ganger rundt 2k rpm at effekten ikke forsvinner men kanskje minsker i et kvart sekund før den kommer sterkt tilbake. vet ikke om dette kan være chippen som gjør?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 8, 2009 Du kan også ha et lite EGR problem om du får en liten fjusk akkurat rundt 2k. Tror den skal ligge og jobbe akkurat rundt det turtallet. Kan hjelpe på med en rengjøring av EGR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 8, 2009 har problemer med nykking på tomgang og i fart med min 2.0 tdi golf.har hørt om at nykkingen på tomgang skal være der og at det skal hjelpe å for eks starte klima anlegget for å legge litt belastning på motoren.. dette gjelder da ikke min bil.. merker noen ganger rundt 2k rpm at effekten ikke forsvinner men kanskje minsker i et kvart sekund før den kommer sterkt tilbake. vet ikke om dette kan være chippen som gjør?! Er vel egren som slepp inn eksos i systemet ditt, slik at den får for lite oksygen til å tenne som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 8, 2009 Du kan også ha et lite EGR problem om du får en liten fjusk akkurat rundt 2k. Tror den skal ligge og jobbe akkurat rundt det turtallet. Kan hjelpe på med en rengjøring av EGR. Blokking av egr er vel tingen her ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2009 Vet ikke hvordan disse regerer på blokking av EGR. Er det ikke slik at ECU kompanserer iht LMM for den eksosen den tar inn? Vil vel komme opp en feilkode om den ikke får inn eksosen som den skal ha? Er ivertfall slik på BMW sine 2.0 CR D. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 11, 2009 Vel, da har vi blokkert EGR på en 2.0 tdi 16v, altså uten partikkelfilter. Det ser ut til og fungere utmerket faktisk. Kommer ikke opp noen lamper i instrumenter, dette gjorde det før vi blokket av. Kom opp en feilkode "flow feil" EGR før vi blokket. Ikke sjekket etterpå. Fant et spjeld bakpå eksosmanifiold ilag med turbo, som ser ut til og henge ihop med EGR systemet. Dette spjeldet går tregt første gang man tar i det, og er vel mest sannsynlig årsaken til feilkoden. Fant også at det blåser luft bak med turbo når man ruser motoren, hvilket mye mulig er årsaken til problemet med kutt, og trykkreguleringsfeil. Nå blir bilen borte i 2 uker, så får vente til den er tilbake før vi skrur ned alt bak motoren og kikket mere på saken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 28, 2009 Vel, da har jeg fått skrudd litt på bilen, og det viste seg at EGR røret ifra manifoild til eksoskjøler var sprukket. Dette var årsaken til alle problemer med trykkregulering. Sveiste sprekken, og har vært på en 18 mil lang testur idag, og ikke et eneste feilslag. Eneste som kom tilbake var motor symbolet som indikerer feil i eksos systemet. Dette tror jeg har noe med den første ventilen på egr systemet og gjøre. Denne ser ut til og sette seg. Skal ta den opp og kikke på den når det nye EGR røret kommer. Satser ikke på at det sveiste holder uti evigheta, så bestilte nytt, til den nette sum av 1200 kr for 15 cm med rør. Møller altså. Dette med blokking av EGR ser heller ikke ut til og fungere i lengden heller, har tatt vekk blokkingen før røret ble fixet, og dette ser ikke ut til og gi noen nyttig virkning. Ble mere problemer med blokket egr ilag med lekasjen, enn uten. Dagens mest positive overaskelse, A3 2.0 TDI bruker V-bånd klemme for og feste eksos i turbo. Noe så sinnsykt lettskrudd og hærli som dette finner man sjelden: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2009 hvordan rengjør man egr egentlig? hvor sitter denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 29, 2009 Den ventilen som blir grisete først, står montert der hvor turbo slangen møter innsuget. Om du har en 16V, så sitter EGR rett fremfor nesa di når du åpner panseret. Bare og skru den av og rengjøre den i diesel/parafin. Trenger en tannbørste for og komme orntli til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 29, 2009 ok. får se om eg finner den. har bkd motor, vet ikke om d er 16V?!mye jobb å få denne ut? ikke noe som må luftes,justeres e.l etterpå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 29, 2009 Neida, er veldig enkelt og få den ut. 5 umbrakoskruer som må løsnes for og få den vekk. Ikke noe stress. 16V eller ikke avhenger om du har partikkelfilter eller ikke. Uten partikkelfilter er 16V. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 22, 2009 Denne tråden har vært død en stund. Denne bilen som vi har holdt på med, begynte og fjuske igjen etter en stund. Eieren dro inn på møller med den for og høre hva de mente. Det endte med bytte av hele boksen med magnetventilene. Dette til en kostnad av 3-4k, uten at det løste problemet. Problemet vedvarte, og vi begynte med og fin tenke på hva det kunne være. Altså, bilen går i nødmodus i høye gir, rundt 2000 rpm ved overgang ifra lett til moderat last, som en lite motbakke. Feilkoden som satt igjen sa "boost pressure regulation out of range", altså klarte ikke motoren og gi det trykket den etterspurte. Så var det og finne ut hva kriteriene for at dette skulle oppstå var. Jo, bilen måtte være varm. Dette skjedde aldri på kald motor. Så testet vi med og presse motoren skikkelig hardt, før vi la den på 2000 rpm i 6 gir. Da repeterte problemet seg hver gang. Da var en viktig faktor varme. Ok, hva kunne varme forårsake? Så etter og ha trålt nettet litt ang lignende problemer på vw og Audi, fant vi ingen med langstillt motor med samme problemet, men flere med tverrstillt motor som hadde samme problemet. Så da måtte det være noe som gjorde denne forskjellen. Ok, på denne er det tverrstillt 16V med turboen bak motoren. Her er det trangt, og lite plass for varmen og gjøre av seg. Men hva skjedde egentlig. Jeg studerte vakumslangen som styrer turboen, og denne var slangen i en myk type gummi. I tilegg hadde den ramlet ut av et feste klips, så den hang litt inn over turboen. Da slo det meg, når denne slangen ble varm, så ble den så myk at den sugdes flat av vakumet. Så vi rutet om slangen litt, et par runder rundt et kaldt AC rør, og vips, så var problemet borte. Bilen går som en klokke, og effekten ble merkbart bedre. Alt turbolag som var tiligere ved girskift var helt borte. Nå skal det sies at denne bilen har en rimelig hard programmvare, så varmen ifra eksosen er nok en god del høyere enn på en original bil. Så om du sliter med det samme problemet, sjekk at ikke du også har denne typen slange som er myk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 22, 2009 Denne tråden har vært død en stund. Denne bilen som vi har holdt på med, begynte og fjuske igjen etter en stund. Eieren dro inn på møller med den for og høre hva de mente. Det endte med bytte av hele boksen med magnetventilene. Dette til en kostnad av 3-4k, uten at det løste problemet. Problemet vedvarte, og vi begynte med og fin tenke på hva det kunne være. Altså, bilen går i nødmodus i høye gir, rundt 2000 rpm ved overgang ifra lett til moderat last, som en lite motbakke. Feilkoden som satt igjen sa "boost pressure regulation out of range", altså klarte ikke motoren og gi det trykket den etterspurte.Så var det og finne ut hva kriteriene for at dette skulle oppstå var. Jo, bilen måtte være varm. Dette skjedde aldri på kald motor. Så testet vi med og presse motoren skikkelig hardt, før vi la den på 2000 rpm i 6 gir. Da repeterte problemet seg hver gang. Da var en viktig faktor varme. Ok, hva kunne varme forårsake? Så etter og ha trålt nettet litt ang lignende problemer på vw og Audi, fant vi ingen med langstillt motor med samme problemet, men flere med tverrstillt motor som hadde samme problemet. Så da måtte det være noe som gjorde denne forskjellen. Ok, på denne er det tverrstillt 16V med turboen bak motoren. Her er det trangt, og lite plass for varmen og gjøre av seg. Men hva skjedde egentlig. Jeg studerte vakumslangen som styrer turboen, og denne var slangen i en myk type gummi. I tilegg hadde den ramlet ut av et feste klips, så den hang litt inn over turboen. Da slo det meg, når denne slangen ble varm, så ble den så myk at den sugdes flat av vakumet. Så vi rutet om slangen litt, et par runder rundt et kaldt AC rør, og vips, så var problemet borte. Bilen går som en klokke, og effekten ble merkbart bedre. Alt turbolag som var tiligere ved girskift var helt borte. Nå skal det sies at denne bilen har en rimelig hard programmvare, så varmen ifra eksosen er nok en god del høyere enn på en original bil. Så om du sliter med det samme problemet, sjekk at ikke du også har denne typen slange som er myk. Dette er noe som skal sjekkes på min bil. Har hatt samme problemene og aldri funnet feilen. får håpe det er de samme med min:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 9, 2009 Fikk du testet dette på bilen din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 9, 2010 Er det nå jeg skal løfte denne Jeg kan kort legge inn min lille historie. Golf GT TDI PD 170hk. Jeg må bla litt i papirene for å finne ut hva Møller gjorde, men kort oppsummert forløp det seg slik: Ble mer og mer plaget med at bilen gikk i nødmodus, og at draget på lavt turtall ble dårligere. Spesielt i slak oppoverbakke, last i bilen, 5./6. gir, ca 2000 omdr og varm motor dukket nødmodus opp. Følgende feilmelding:000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached P0299 - 006 - Short to Plus - IntermittentFreeze Frame:Fault Status: 00000001Fault Priority: 5Fault Frequency: 10Reset counter: 149Mileage: 20263 kmTime Indication: 0Date: 2000.00.00Time: 16:17:08 Freeze Frame:RPM: 2272 /minTorque: 240.0 NmSpeed: 95.0 km/h62.01 %Voltage: 14.46 VPressure: 2151.3 mbarPressure: 1725.3 mbar Fant etterhvert ut at staget fra vacuumklokka til turbo satt bom fast. Bilen inn til Møller og fikk byttet turbo på garanti, men fortsatt ikke 100 % i orden. Inn med bilen igjen til Møller. De fant ut at her var det noe som lignet på chip, og fabrikken bestemmer seg for å finne frem ildtanga. Møller Jessheim derimot kliner til å fortsetter ufortrødent videre med feilsøking. Takk for det Alt av sensorer og slanger i forbindelse med turbo byttes, samtidig utstyres bilen med siste versjon av software fra fabrikk og etter dette har bilen gått som ei klokke de siste 4-5000km. Her er tråden jeg lagde når problemet dukket opp: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=145080 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 10, 2010 Ser utifra loggen at datoen er satt default, så det kan stemme at denne har vært flashet ja. Godt at du fikk ordnet det på garantien da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 5, 2014 Har litt trøbbel jeg og... http://forum.vacn.no/showthread.php?269362-Hjelp-!!-Feilkode-Passat-2-0-tdi-2008 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...