#1 Skrevet Mai 7, 2009 http://www.vgtv.no/?id=22341 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 7, 2009 Var hastigheten virkelig 185 km/t? Vil egentlig tro at det var betydelig lavere, med tanke på hvilken topphastighet Gr. A-bilene har på langstrekker - hvilket bare er så vidt over 200 gjerne... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 7, 2009 SPRØTT, ta lærdom.... Kjør under 150 når det er mye vind, og hjelm er ikke vits. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 7, 2009 Eneste tanken jeg gjør meg rundt dette er HVORFOR ER DET ULOVLIG MED BUR I NORSKE BILER? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 7, 2009 Var hastigheten virkelig 185 km/t? Vil egentlig tro at det var betydelig lavere, med tanke på hvilken topphastighet Gr. A-bilene har på langstrekker - hvilket bare er så vidt over 200 gjerne... Utveksling er en viktig faktor her. Rask aks som er tingen, ikke toppfart, så derfor har nok bilene temmelig lik utveksling og toppfart enten det er en mindre klasse eller en større klasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 8, 2009 Eneste tanken jeg gjør meg rundt dette er HVORFOR ER DET ULOVLIG MED BUR I NORSKE BILER? Samme tenkte jeg også på! Hvorfor kan ikke bilprodusentene lage ett skikkelig chassi med bur? trenger jo ikke bli stykt det, og vis det hjelper mot crash med 5 snurr i "185" kmt så vil jeg gjerne ha det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 8, 2009 Samme tenkte jeg også på! Hvorfor kan ikke bilprodusentene lage ett skikkelig chassi med bur? trenger jo ikke bli stykt det, og vis det hjelper mot crash med 5 snurr i "185" kmt så vil jeg gjerne ha det hehe! samme her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2009 Sånn her feks kan det bli. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 8, 2009 nesten pingle krasj det der denna er nesten værre 200km/t rett inn i en tre-stubbe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 8, 2009 (endret) Sånn her feks kan det bli. Tja, vil nå si at det er for krapp vinkel på beltene. Hva hvis gulvet i en krasj blir trykket inn på midten, da blir det ikke god plass under de beltene. Er en grunn til at rallybiler har beltefestene i buret vannrett bak stolene. Edit: Teknisk reglement sier maks 45 grader nedover, men anbefaler maks 10 grader på beltene bakover. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 8, 2009 tenkte mer på de orignale stolpene i bilen ble til ett bur jeg, sånn att ingenting synes og man har en bil som er sikker å kræsje med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 8, 2009 Problemet ligger jo i det faktum at personene i bilen ikke har 4/5punkt og hjelm når de krasjer på gata. Og hele poenget med nye biler er at de skal fordele smellen utover hele bilen slik at det blir "mykere" å krasje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 8, 2009 Problemet ligger jo i det faktum at personene i bilen ikke har 4/5punkt og hjelm når de krasjer på gata. Og hele poenget med nye biler er at de skal fordele smellen utover hele bilen slik at det blir "mykere" å krasje Nettopp. Det er ofte bråstoppen som kverker folk. Svakheten med en bil er sidekollisjon, den blir betydlig bedre med ett bur og 4/6 pkt belter. Men hvem vil vel ha en bil en må åle seg inn i? Tja, vil nå si at det er for krapp vinkel på beltene. Hva hvis gulvet i en krasj blir trykket inn på midten, da blir det ikke god plass under de beltene. Er en grunn til at rallybiler har beltefestene i buret vannrett bak stolene. Edit: Teknisk reglement sier maks 45 grader nedover, men anbefaler maks 10 grader på beltene bakover. De bør være mest mulig vannrett ja, men er mest for at en ikke skal bli knødd ned i setet ved en bråstopp med påfølgende ryggskader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 8, 2009 Hadde alle biler hatt bur og 4 punkt hadde det ikke vært no problem. Fronter en bil med fullt bur i en bil uten vet jeg hvem som kan gå ut av bilen uten en skramme og hvem som omkommer.... Det er temmelig upraktisk med fullt bur i nye biler og, og tenkt på alle de som ikke gidder å ta på seg vanlige 3 punkt belter, er nok ikke mange som hadde giddi å sadla seg opp med 4 punkt da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 8, 2009 Fant denne kommentaren på et annet forum vedrørende denne smellen. Måtte jo selvfølgelig google det, men legger ikke resultatet ut her, for å si det sånn. Ouch Jag kommer osökt att tänka på en bild som väldigt tydligt visade vad som händer om man inte drar åt till 6pt-bälte ordentligt. Tänker inte länka till den för de som vet vad jag talar om sitter och håller sig för pungen just nu. Ni andra kan fantisera eller googla. Med andra ord. Dra åt bältet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 8, 2009 Hadde alle biler hatt bur og 4 punkt hadde det ikke vært no problem. Fronter en bil med fullt bur i en bil uten vet jeg hvem som kan gå ut av bilen uten en skramme og hvem som omkommer.... Det er temmelig upraktisk med fullt bur i nye biler og, og tenkt på alle de som ikke gidder å ta på seg vanlige 3 punkt belter, er nok ikke mange som hadde giddi å sadla seg opp med 4 punkt da Ja, men dersom to biler med bur fronter kan en jo spørre seg hvor energien ble av dersom ingenting er deformert. Da snakker vi i alle fall hard landing. Men er enig i at det beste hadde vært bur, hjelm og 4/6 punkt belter over hele linja, men biler i dag er bygd opp med en hel del kompromiss... Og ja, hvem orker å ha en bil med 4 pkt seler og bur til bruksbil? Sikkert mange her inne, men hva med tante Sissel på 60? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 8, 2009 Ja, men dersom to biler med bur fronter kan en jo spørre seg hvor energien ble av dersom ingenting er deformert. Da snakker vi i alle fall hard landing. Men er enig i at det beste hadde vært bur, hjelm og 4/6 punkt belter over hele linja, men biler i dag er bygd opp med en hel del kompromiss... Og ja, hvem orker å ha en bil med 4 pkt seler og bur til bruksbil? Sikkert mange her inne, men hva med tante Sissel på 60? Joda, en rallybil deformerer seg noe i fronten, så det absorberes mye energi der, men over ett kortere tidsrom enn i en vanlig personbil. Det er 3 "bråstopper" i en frontkollisjon: 1: Bilen deformeres og stopper. 2: Du fortsetter fremover til du stoppes av 3 punktsbeltet. 3: Innvollene dine kræsjer i brystkasse og knuses. Ved å bruke 4 punkt som sitter STRAMT unngår man punkt 2, både du og innvollene dine blir med på å stoppe samtidig som bilen, og da sitter alt på plass og får nytte av den lille deformasjonstiden som fronten på bilen skaper. Mvh erfaren kræsjer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 8, 2009 Joda, en rallybil deformerer seg noe i fronten, så det absorberes mye energi der, men over ett kortere tidsrom enn i en vanlig personbil. Det er 3 "bråstopper" i en frontkollisjon: 1: Bilen deformeres og stopper. 2: Du fortsetter fremover til du stoppes av 3 punktsbeltet. 3: Innvollene dine kræsjer i brystkasse og knuses. Ved å bruke 4 punkt som sitter STRAMT unngår man punkt 2, både du og innvollene dine blir med på å stoppe samtidig som bilen, og da sitter alt på plass og får nytte av den lille deformasjonstiden som fronten på bilen skaper. Mvh erfaren kræsjer Det var en goodie jeg ikke har tenkt på. Men det forutsetter jo stramme og gode belter til en hver tid og det er nok ett argument for å IKKE ha det i en bruksbil, i hvertfall ikke til lengre turer Men det finnes jo beltestrammere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 8, 2009 Skulle akkurat til å skrive det Ole har sakt her. Men nå er det vel heller ingen som snakker om helt rally bur her. Men halv bur eller hvertfall en form for bur i hytta på bilen. Når du ser bilen stopper etter de 5 rund kastene så er jo fremdeles hytta like hel. Hvis man nå tenker snart 1 år tilbake i tid og hvordan taket til Johnny så ut på S2'n hans på rudskogen etter bare en liten velt. Har man ett bur rundt sjafør og passasjer så har man jo fremdeles hele krympe sonen forran i bilen før det blir "bråstopp" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 8, 2009 Fant denne kommentaren på et annet forum vedrørende denne smellen. Måtte jo selvfølgelig google det, men legger ikke resultatet ut her, for å si det sånn. Ouch Hva må man søke på på google for og finne dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...