#1 Skrevet Mai 8, 2009 Halla! Jeg lurer på hvor lang levetid en kan forvente på en turbo? Det er her snakk om originalturboen i en 1.9tdi 1999 mod. motoren har gått over 255Kkm, og selve motoren er flawless på alle måter, bytta mye innmat i den i fjor med kviteringer for over 35.000,- Da ble oljerør til turbo osv også byttet, men ikke selve turboen. Hvor lenge går slike turboer, går de "til evig tid", eller ville det lønnt seg å bytte den snart? Grunnen til at jeg spør er at av og til kjennes det ut som at den ved å holde jevn gass plutselig får litt ekstra drakraft og omvent, ikke noe store forskjeller men akkurat slik at jeg kjenner det. Er det noe som kan være galt siden dette skjer, eller kan det være fordi turboen har snurra såpass lenge at den kan ha litt tregheter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 8, 2009 Du kan demontere turboslangen og kjenne om du har noen aksialbevegelse i akslingen, denne skal ikke ha noe "slarke". Du kan også sjekke ekosen din for å se om den er blitt svartere. Dette er noen indikasjoner på at turboen har sett bedre dager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 8, 2009 Har ikke det mye med kjøremønsteret å gjøre? Har hørt om turboer som har gått etter kort tid fordi fører har brukt gasspedalen på samme måte som ei fotpumpe... eller svinkjøring med påfølgende stopp uten at turbo får kjølt seg. På samme måte har jeg hørt om turboer som har blitt pent behandlet som har hatt enorm levetid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 8, 2009 Eksosen er bittelitt svart om jeg har ligget og putra på lavt turtall og så gir på ekstra ved forbikjøring og slikt, men det er vel normalt? Er vertfall sånn på lastebilen jeg kjører. Bilen er blitt veldig pent kjørt hele tiden tror jeg, og jeg kjører pent med den selv også, så kjøremønsteret skal nok ikke ha tatt livet av den vertfall. Men jeg skal se om jeg får tatt av slangen og sjekka en dag, gidder ikke i dag siden det blåser som F ute.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 8, 2009 Alt virker jo.....så hold fingrene unna. Siden turboen har vært overhalt, og gått fint siden den gang, er det sikkert ikke noe galt med den. Tipper heller at det kan være MAF/LMM. Sjekk feilkoder, men husk at ikke alt kommer frem som feilkoder. En MAF som "driver", vil ikke bli registrert som feil før den er "way off". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 8, 2009 Turboen har ikke vært overhalt, bare overdelen av motoren som er det. Beklager om jeg formulerte meg klønete.. Men alt annet enn turboen er gått over liksom, oljerør til turbo og slikt er bytta. Nå vet jeg ikke hva man evt. gjør ved en overhaling av turbo da men, hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 8, 2009 Det var ingen feilkoder på motor i påska, i hvert fall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2009 Sikkert jeg som leste innlegget ditt litt fort... Hvorfor ble det byttet mye innmat på en såpass ny motor ? Hvis det var slitasje, pga mangelfult vedlikehold / koksing av oljetilførsel... Så tipper jeg at senterdelen av turboen er klar for utskifting, mulig det da lønner seg å bytte hele turboen. I lys av dette kan du godt kontrollere turbo-akselen for slakk. Lagrene i turboen blir slitt. Du har nok glidelager, og hvis blien har gått på longlife oljeskift, vil det overraske meg hvis du ikke har slark i turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 8, 2009 Den har ikke gått på longlife oljeskift, tror jeg. Det kan jeg sjekke i serviceheftet. Men mener det var stempla rundt hver 10.000km/en gang i året. Og det er vel ikke longlife..? Grunnen til at motoren er overhalt er at en del av ene ventilløfteren hadde knekt, som de fant igjen bitene av i bunnpanna, dermed fikk jo motoren "en noe rar gange", hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 8, 2009 Det var ingen feilkoder på motor i påska, i hvert fall Stemmer! Du kjenner vel han som kjørte diagnosen på'n også så.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 8, 2009 Hvilken motorkode er det snakk om egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 8, 2009 hehe, smart å spørre meg om.. Da må jeg ut å hente serviceheftet.. og da blir jeg VÅT! Det er vertfall en A6 1.9tdi fra 1999. Men joda, jeg skal ut å hente.. Brrr.. Det er 2 "varmegrader" her og regner regndråper store som ørkenrotter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 8, 2009 Kan det være AFN som er motorkoden? Sitter å ser i serviceheftet nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 8, 2009 Du har en AFN-motor, i følge Meca.no. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 8, 2009 Det er jo det jeg sier.. Og den har VTG-turbo (har en sånn sjenert søt liten tass på msn som hvisker meg smarte ord og forkortelser, haha) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 8, 2009 Er det AFN så har du GT1749V turboen som er den minste vnt turboen, også kalt VNT15. Den kan faktisk dø tidligere hvis den blir daukjørt da vnt mekanisken soter fast. Blir det regelmessig bytta olje så kan den turboen fint leve 300-400k km og det er til og med eksempler som har gått 500k. Slurves det med oljebytte kan kjølinga plugges igjen og den får ett kort liv. Sjekk også tilstand på vakumslanger til og fra N75 magnetventilen, for disse kan bli også bli plugget igjen pga veivhusventilasjonen og føre til at motorstyrningen mister kontrollen over vnt mekanismen som igjen kan føre til overbelastning og kaputt turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 8, 2009 Har kjørt 221.000km på min VNT turbo i 1,9TDI 130hkPD 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 8, 2009 Jepp, er det han bøtteknotten på msn også snakker om.. Denne mekanismen som slutter å virke om den har sota sier'n.. Og jeg har tenkt å sjekke at dette staget har jevn bevegelse ved pådrag og greier.. For det er visstnok slik den blir seende ut innvendig om den soter.. Og i tillegg påstår han at dette er "min sin".. Ikke visste jeg at han hadde vært så intim med meg, men en vet jo aldri.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 8, 2009 Tror den er til en tverrstillt motor når jeg ser meg litt om;) hilsen bøtteknotten;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 8, 2009 Feil manifold ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 8, 2009 Dont shoot the messenger! Det var Stian som kom med bildelinkene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...