Forventet levetid på turbo?

Anbefalte innlegg

Halla!

 

Jeg lurer på hvor lang levetid en kan forvente på en turbo? Det er her snakk om originalturboen i en 1.9tdi 1999 mod.

motoren har gått over 255Kkm, og selve motoren er flawless på alle måter, bytta mye innmat i den i fjor med kviteringer for over 35.000,- Da ble oljerør til turbo osv også byttet, men ikke selve turboen.

 

Hvor lenge går slike turboer, går de "til evig tid", eller ville det lønnt seg å bytte den snart?

Grunnen til at jeg spør er at av og til kjennes det ut som at den ved å holde jevn gass plutselig får litt ekstra drakraft og omvent, ikke noe store forskjeller men akkurat slik at jeg kjenner det. Er det noe som kan være galt siden dette skjer, eller kan det være fordi turboen har snurra såpass lenge at den kan ha litt tregheter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan demontere turboslangen og kjenne om du har noen aksialbevegelse i akslingen, denne skal ikke ha noe "slarke".

Du kan også sjekke ekosen din for å se om den er blitt svartere.

 

Dette er noen indikasjoner på at turboen har sett bedre dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke det mye med kjøremønsteret å gjøre? Har hørt om turboer som har gått etter kort tid fordi fører har brukt gasspedalen på samme måte som ei fotpumpe... eller svinkjøring med påfølgende stopp uten at turbo får kjølt seg. På samme måte har jeg hørt om turboer som har blitt pent behandlet som har hatt enorm levetid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosen er bittelitt svart om jeg har ligget og putra på lavt turtall og så gir på ekstra ved forbikjøring og slikt, men det er vel normalt? Er vertfall sånn på lastebilen jeg kjører. :D

 

Bilen er blitt veldig pent kjørt hele tiden tror jeg, og jeg kjører pent med den selv også, så kjøremønsteret skal nok ikke ha tatt livet av den vertfall. :)

 

Men jeg skal se om jeg får tatt av slangen og sjekka en dag, gidder ikke i dag siden det blåser som F ute..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt virker jo.....så hold fingrene unna. : smil :

 

Siden turboen har vært overhalt, og gått fint siden den gang, er det sikkert ikke noe galt med den.

Tipper heller at det kan være MAF/LMM.

Sjekk feilkoder, men husk at ikke alt kommer frem som feilkoder. En MAF som "driver", vil ikke bli registrert som feil før den er "way off".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen har ikke vært overhalt, bare overdelen av motoren som er det. Beklager om jeg formulerte meg klønete.. Men alt annet enn turboen er gått over liksom, oljerør til turbo og slikt er bytta. Nå vet jeg ikke hva man evt. gjør ved en overhaling av turbo da men, hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ingen feilkoder på motor i påska, i hvert fall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert jeg som leste innlegget ditt litt fort...:o

 

Hvorfor ble det byttet mye innmat på en såpass ny motor ?

Hvis det var slitasje, pga mangelfult vedlikehold / koksing av oljetilførsel...

Så tipper jeg at senterdelen av turboen er klar for utskifting, mulig det da lønner seg å bytte hele turboen.

I lys av dette kan du godt kontrollere turbo-akselen for slakk.

 

Lagrene i turboen blir slitt. Du har nok glidelager, og hvis blien har gått på longlife oljeskift, vil det overraske meg hvis du ikke har slark i turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har ikke gått på longlife oljeskift, tror jeg. Det kan jeg sjekke i serviceheftet. Men mener det var stempla rundt hver 10.000km/en gang i året. Og det er vel ikke longlife..?

Grunnen til at motoren er overhalt er at en del av ene ventilløfteren hadde knekt, som de fant igjen bitene av i bunnpanna, dermed fikk jo motoren "en noe rar gange", hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ingen feilkoder på motor i påska, i hvert fall ;)

Stemmer! Du kjenner vel han som kjørte diagnosen på'n også så.. hehe :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motorkode er det snakk om egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, smart å spørre meg om.. Da må jeg ut å hente serviceheftet.. og da blir jeg VÅT!

Det er vertfall en A6 1.9tdi fra 1999. Men joda, jeg skal ut å hente.. Brrr.. Det er 2 "varmegrader" her og regner regndråper store som ørkenrotter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være AFN som er motorkoden? Sitter å ser i serviceheftet nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har en AFN-motor, i følge Meca.no.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo det jeg sier.. Og den har VTG-turbo (har en sånn sjenert søt liten tass på msn som hvisker meg smarte ord og forkortelser, haha)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det AFN så har du GT1749V turboen som er den minste vnt turboen, også kalt VNT15. Den kan faktisk dø tidligere hvis den blir daukjørt da vnt mekanisken soter fast. Blir det regelmessig bytta olje så kan den turboen fint leve 300-400k km og det er til og med eksempler som har gått 500k. Slurves det med oljebytte kan kjølinga plugges igjen og den får ett kort liv.

 

Sjekk også tilstand på vakumslanger til og fra N75 magnetventilen, for disse kan bli også bli plugget igjen pga veivhusventilasjonen og føre til at motorstyrningen mister kontrollen over vnt mekanismen som igjen kan føre til overbelastning og kaputt turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 221.000km på min VNT turbo i 1,9TDI 130hkPD :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er det han bøtteknotten på msn også snakker om..

Denne mekanismen som slutter å virke om den har sota sier'n..

vtg-sequenz.gif

Og jeg har tenkt å sjekke at dette staget har jevn bevegelse ved pådrag og greier..

VTG_1b.jpg

For det er visstnok slik den blir seende ut innvendig om den soter..

le6gradoffenersp9.jpg

Og i tillegg påstår han at dette er "min sin".. Ikke visste jeg at han hadde vært så intim med meg, men en vet jo aldri..

IMG_0256.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den er til en tverrstillt motor når jeg ser meg litt om;) hilsen bøtteknotten;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil manifold ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dont shoot the messenger! Det var Stian som kom med bildelinkene.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.