#1 Skrevet Mai 8, 2009 Hei. Har et problem med en kompis sin golf 4 1,6. Clutchen sluttet plutselig å fungere mens han kjørte, dvs den løste ikke ut og han fikk ikke satt den i gir igjen uten å stoppe motoren. Clutchpedalen ble også hardere. Clutchen ble trykket ut og inn en del og forsøkt å gire. Plutselig fungerte den igjen, og var helt normal helt hjem. Dagen etter, etter å ha stått rolig over natta, var den hardere igjen og den løste ikke ut. Vi jekket opp og sjekket litt småtteri. Clutchpedalen dyttet på "armen" utenpå clutchhuset tilsynelatende normalt(uten at jeg egentlig vet hvor mye den skal bevege på seg da:p). Satt ned bilen, og alt var plutselig som normalt. Så kjørte vi til Statoil, halvveis dit sluttet clutchen brått å løse ut igjen, og pedalen ble litt hardere. Tittet under bilen mens clutchen ble trykket inn, og denne "armen" på clutchhuset så ut til å bevege på seg like mye som før. Fikk bilen halvveis hjem igjen uten clutch, før den plutselig begynte å fungere igjen. Har ikke alt for god peiling på clutch, så håper noen har noen gode forslag til hva dette kan være. Mye tyder vel på at det er noe inni clutchhuset? Bremsevæske-nivået er forresten nesten på max, så det ser ikke ut som det har vært no lekkasje heller. Utifra hva jeg har skjønt, så bruker clutchpumpa bremsevæske fra samme beholder? Har noen noe tips her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 8, 2009 Tipper at enten giversylinder ( inne i bilen ved pedal ) eller slavesylinder ( på kassa ) har innvendig lekasje. Altså at pakningene på stemplene i pumpa er slitt slik at væska bare presses forbi stempelet og ikke skaper trykk/bevegelse slik det var tenkt. Er pakningene slitne kan det være at de lekker/vrenger seg/slipper forbi væske en gang iblant. Er derfor ikke nødvendigvis en lekasje som synes utvendig og bremsevæskenivået vil heller ikke synke i tanken. Kan ikke skjønne at noen av clutchens deler ellers kan skape en slik feil som kommer og går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 8, 2009 Takker for kjapt svar Det hørtes veldig logisk ut det der. Var liksom for mye av-og-på effekt til at selve clutchen kan ha masse problemer. Syns jeg så at denne armen utenpå clutchhuset bevegde seg selv om clutchen ikke fungerte, men jeg kan ha blingsa Men denne slavesylinderen, om den sitter på kassa så kan det kanskje se ut som ting beveger seg normalt utenpå, men at det er lekkasje inni den? Er det noe å overhalle? Bytte pakninger etc. Eller bør den bare byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 8, 2009 Takker for kjapt svar Det hørtes veldig logisk ut det der. Var liksom for mye av-og-på effekt til at selve clutchen kan ha masse problemer. Syns jeg så at denne armen utenpå clutchhuset bevegde seg selv om clutchen ikke fungerte, men jeg kan ha blingsa Men denne slavesylinderen, om den sitter på kassa så kan det kanskje se ut som ting beveger seg normalt utenpå, men at det er lekkasje inni den? Er det noe å overhalle? Bytte pakninger etc. Eller bør den bare byttes? Får det ikke heeelt til å stemme jeg heller om du faktisk ser at armen beveger seg på kassa. Spørs da som du sier hvor mye den evt. beveger seg. Ikke så store forskjellen som skal til på utslaget der, før det blir trøbbel med girskift. Sylindrene skifter du ut evt, men de koster nok desverre sine kroner. Er lettest å skifte den ute på kassa, så kanskje gamble på at det er den som er defekt. Den som sitter inni bilen er det TRANGT å skifte ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 8, 2009 Okay. Takk for info:) Da får jeg se hva vi gjør. Er en drøy tusenlapp pr. stk. på mekonomen ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 8, 2009 Ok. Er jo en overkommelig pris det da. Lykke til med rep. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 8, 2009 Beste er vel egentlig bare og bytte bil, be han kompissen din kjøpe seg noe med 4 ringer isteden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2009 Takk for seriøst svar Bernt Owe, imotsetning til andre her......... Kristian..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...