#1 Skrevet Mai 9, 2009 Hei, Nå står ytre drivledd for tur når det gjelder utskiftning. Hvordan får jeg byttet dette? har prøvd litt forskjellig, og noen sier at jeg kanskje må presse det ut? Blir jo redd av sånne uttryk.. siden jeg ikke har tilgang til presse! Legger ut noen bilder og håper på noen tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2009 Du må løsne det indre drivleddet og ta ut hele akselen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2009 seriøst? det er vel den svære jobben? så for meg at og bytte ytre drivledd bare var en enkel jobb 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 9, 2009 Er "bare" å løsne de 6 skruene som sitter på det indre leddet, så kan du ta ut akselen. Deretter byttes det ytre leddet på vanlig vis 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 9, 2009 supert, takk for hjelpa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 9, 2009 forresten, hva mener du med "på vanlig vis" ? er det bare og ta av ytre drivledd og sette på det nye.. eller må det presses/bankes på noe vis? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 9, 2009 Du må løsne en låsering. Den sitter på baksiden av leddet, der akslingen går inn. Så slår du av leddet, setter på ny låsering på det nye leddet, og presser eller banker det nye leddet tilbake på akslingen. Du vil høre ett lite knepp når det nye leddet er langt nok inne på akslingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 9, 2009 (endret) Her fungerer vel også den lange store bolten du har skrudd ut som avdrager? Etter du har fått ut akslingen, skru den inn igjen den store bolten til du merker at det går tung (og knuta ikke lenger er mulig å bøye noe sted) skru litt til og vips så slipper den gamle knuta fra drivakselen. Er i alle fall slik på eldre audier (er en genial løsning synes nå jeg, så dumt hvis det ikke er mulig lengre). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 9, 2009 Her fungerer vel også den lange store bolten du har skrudd ut som avdrager? Etter du har fått ut akslingen, skru den inn igjen den store bolten til du merker at det går tung (og knuta ikke lenger er mulig å bøye noe sted) skru litt til og vips så slipper den gamle knuta fra drivakselen. Er i alle fall slik på eldre audier (er en genial løsning synes nå jeg, så dumt hvis det ikke er mulig lengre). Joda, det fungerer utmerket på A4. Bare skru ut så mye du kan, sving helt til høyre, og vipp akslingen av og ut. Er litt stress å få av de seks indre boltene.. og du bør kanskje ta rød locktite på dem når du tar dem på igjen. Men en ganske enkel jobb! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 9, 2009 Det er sånn man bruker bolten for og få av klipset mener jeg på passat 98 mod så da er det vel likt på a4 b5 vil jeg tro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 9, 2009 (endret) Du må løsne det indre drivleddet og ta ut hele akselen. Åja, bytta det fint uten å løsne akselen inne jeg:) Si ifra om du trenger hjelp da Stian. Hørte forresten bilen din en dag her, og tenkte med meg selv at du nok burde bytte det leddet ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 9, 2009 Det er sånn man bruker bolten for og få av klipset mener jeg på passat 98 mod så da er det vel likt på a4 b5 vil jeg tro. Det går bra det sålenge bolten er gjenget hele veien. Noen biler har bolt som ikke er det, men har et ugjenget felt på 1-5 - 2 cm innerst mot skruehodet. Da oppnår man å skru hele gjengepartiet gjennom drivleddet før det butter i akselenden, bare for å oppdage at man akkurat ødela gjengene på bolten slik at den setter seg fast i drivleddet og ikke vil ut igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 9, 2009 Åja, bytta det fint uten å løsne akselen inne jeg:)Si ifra om du trenger hjelp da Stian. Hørte forresten bilen din en dag her, og tenkte med meg selv at du nok burde bytte det leddet ja:) Lar seg gjøre det også ja, men som mange her anbefaler er det lettere å jobbe med om akslingen er tatt helt ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 9, 2009 Det er litt stress å få rengjort det skikkelig og sånn når akslingen henger på altså.. så det du sparer i tid går nesten ut igjen på stress. Så lenge du bruker metoden beskrevet over med å få den ut igjen så er det det viktigste, da slipper du å løsne bærebroer osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 10, 2009 TUSEN TAKK for mange svar, synd jeg ikke hadde tilgang på pc etter alle disse svarene, jeg fant en egen løsning på saken.. Nemlig og skru bolten helt i bunn som gjorde at drivleddet ble presset ut. Nye drivleddet har ny bolt også, så tenkte for meg selv at det ikke gjorde noe om jeg ødela gjengene eller bolten Skrudde løs INDRE drivledd, men fikk det aldri av! med store RØRtenger fikk jeg holdt igjen akslingen og skrudd løs boltene. Men ingenting mer, torx var for trangt (var i grunn redd for og gjøre boltene runde også). Lurer derfor på hvordan jeg setter på nye? funker det og dytte det i sporet sitt og bruke gummihammer og slå det på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 10, 2009 TUSEN TAKK for mange svar, synd jeg ikke hadde tilgang på pc etter alle disse svarene, jeg fant en egen løsning på saken..Nemlig og skru bolten helt i bunn som gjorde at drivleddet ble presset ut. Nye drivleddet har ny bolt også, så tenkte for meg selv at det ikke gjorde noe om jeg ødela gjengene eller bolten Skrudde løs INDRE drivledd, men fikk det aldri av! med store RØRtenger fikk jeg holdt igjen akslingen og skrudd løs boltene. Men ingenting mer, torx var for trangt (var i grunn redd for og gjøre boltene runde også). Lurer derfor på hvordan jeg setter på nye? funker det og dytte det i sporet sitt og bruke gummihammer og slå det på? Mulig det er 12-kant på de 6 skruene. Først setter du på plass låseklipsen (kon skive), avstandsringen (plast), og sprengringen. Trykk fett inn i leddet. Så kan du bare banke det på med gummihammer ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 10, 2009 Flott, da drar jeg på verkstedet og prøver nå jeg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 10, 2009 Er ikke torx, men 12 kantet "stjærnebits" for og ta løs akslingen på kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 10, 2009 Du har sikkert funnet det ut, men å få av drivledd er enkelt. Gjort det mange ganger for å bytte drivakselmansjett. Både på '92 A100 og A4 B5 Qattro, både foran og bak. Så for ettertiden for de som søker, gjør følgende: - Få av midtdeksel i felgen, og mens bilen står på bakken løsne bolten i midten - Av med hjul - Ta ut toppbolten som holder den/de øvre bærearmene. - Skru ut resten av senterbolten, og bøy ut fjærbeinet og trekk ut leddet - Pass på å ha bilen i gir, og skru inn bolten helt til den bunner og en runde til, då løsner leddet - Legg merke til rekkefølgen av klips og skiver, det skal motsatt på etterpå, dog nye deler som sikkert følger med leddet, følger iallefall med mansjetten. - Sett på ny mansjett, tre på skiver og bytt ut C-klipset - Smør opp det nye (eller rengjorte) leddet - Tre det på akslingen, og gi det ett dunk for å få det i lås over C-klipset. - Knip på klemmene på mansjetten - Monter inn i fjærbeinet igjen - Sett på senterbolt, skru til "fingertight". - Sett på igjen den/de øvre bærearmene. Foran bør bolten byttes og smøres godt opp slik at den er mulig å få ut neste gang. - På med hjul, senk bilen til den står på hjulet. - Stramme ny senterbolt til spesifisert moment. - På med senterdeksel på felg igjen. Tut og kjør... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 10, 2009 - Ta ut toppbolten som holder den/de øvre bærearmene. IKKE gjør dette. Da ender man sannsynligvis med å ødelegge bolten og stå uten bil et par dager inntil man klarer å få den ut. Jeg har ut fra erfaring funnet ut at det er mye lettere å bruke en avdrager og ta løs de nedre bærearmene ytterst. Disse sitter ikke så j...lig som den toppbolten. Den bolten bør man bare forsøke seg på når det er ytterst nødvendig. Sist jeg byttet drivknute eller drivakselmansjett, (samme prosedyren) så brukte jeg i underkant av en time. Da tok jeg løs de nedre bærearmene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 10, 2009 Dette var grei lesing etter jobben var utført. Jeg var i den situasjonen når jeg demonterte at jeg ikke viste hva som var enklest. Så jeg løstnet på veldig mange bærearmer, heldigvis ødela jeg ingen bolter eller muttere(!) Det var utrolig enkelt og sette på det nye drivleddet, kunne banke inn med hånda. Var veldig trangt og få det på plass inn i "koppen" igjen. Men gikk med litt rå rørlegger kraft Satt på senkesett forran i samme slengen, så er fornøyd. Resten av senkesettet (bak) skal på i morgen. Gleder meg som en unge, var utrolig moro med lav front 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...