Tips og triks til hjullagerbytte Passat Syncro ønskes

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et hjullager som må byttes på Passaten min. Framme venstre lager.

Noen tips og triks som er greit å ha med seg på veien?

Hvordan går jeg fram?

Takk for svar. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, du trenger i alle fall en presse.

Her er noen tips til hvis du har 98 modell eller nyere.

Hvis du ikke får lirka ut abs sensoren kan du dele ledningen i kontaktene som sitter sjult bak gummiproppen i innerskjermen.

For å få løsnet bolten som holder de to øvre bærekulene kan det hende du ender opp med å ødelegge den, så å kjøpe inn en ny slik bolt kan være lurt :) (kan gjerne dynke denne med rustløsnerspray dagen før du begynner, så kan det hende den slipper lettere)

Skal vel egentlig ha ny bolt til drivknuta også siden dette er en strekkbolt, men mange bruker vel opp igjen den som satt der. (husk å løsne denne før du har demontert bremsene :) )

Sliter du med å løsne de to nedre bærekulene så slå hard på godset rundt de, så popper de lett av.

Har du en avdrager/monteringssett for lager trenger du ikke presse, og kan vel klare å bytte det uten å ha ut hjullagerhuset, men dette har jeg aldri prøvd, og vet ikke om det går an. Så det må noen andre her i såfall gi tips på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte greier. Det er en 99 modell det er snakk om ja.

Mere jeg bør vite før jeg setter i gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har lyden blitt værre ved høyresving, så da er det vel garantert venstre hjullager?

Hvilket moment skal senterbolt (er vel det det heter?) på lageret settes til med?

Har hørt at det var snakk i 2-300 nM?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har lyden blitt værre ved høyresving, så da er det vel garantert venstre hjullager?

Hvilket moment skal senterbolt (er vel det det heter?) på lageret settes til med?

Har hørt at det var snakk i 2-300 nM?

Hjullager er vel som oftest stille når de får belastning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Ifølge det jeg har hørt (vet ikke om det stemmer), så vil et hjullager lage en konstant lyd hvis det er dårlig, og lyden vil kunne forværre seg ved større belastning på det defekte lageret. Altså ved sving til høyre vil venstre hjullager få høyere belastning og lage mer lyd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Ifølge det jeg har hørt (vet ikke om det stemmer), så vil et hjullager lage en konstant lyd hvis det er dårlig, og lyden vil kunne forværre seg ved større belastning på det defekte lageret. Altså ved sving til høyre vil venstre hjullager få høyere belastning og lage mer lyd?

Du har nok rett, alt for lenge siden jeg har fått noe søvn så det kverner sakte rundt i toppetasjen:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var godt å høre. Skal prøve å få byttet lageret i dag. Så får vi se om ulyden forsvinner. Krysser fingrene for det. :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan variere med når du hører lyd å ikke. Når mitt venstre bak var gåent var det knyst i høyresving ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momentet på disse boltene er:

M14: 115Nm + 180 grader

M16: 190Nm + 180 grader

Høres forferdelig mye ut, og det kjennes sånn ut når du trekker til og, men det er faktisk så mye.

Du bør helst ta ut spindelen for å demontere lageret, det pleier å sitte temmelig bra fast.

Eg jobber hos møller, og der brukes det spesialverktøy som settes i spindelen med et h..... trykk før det løsner. Uten å ta ut spindelen, for å spare tid.

Men du klarer det nok i en hyd. presse. Sjekk at du setter lageret i rett vei, og husk låseringen i spindelen før du setter på navet igjen. Lykke til;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.