#1 Skrevet Mai 9, 2009 Mistenker et defekt hjullager bak på golfen min. har jekka opp bilen og det romler når eg dreier hjulet for hånd.04 mod som har rulla snart 80k. er dette noe for hvermansen å skifte? Er en praktisk kar men lite erfaring med slikt... noe spesialverktøy man trenger? må vel av med caliper og bremseskive, hva så? Ser mekonomen har hjul lagersats til 1200 ca, er disse ok? annet å anbefale? er det og mulig å kjøre med dette en liten stund? skal ha bilen inn til lakkering på mandag kl 7 og har ikke lyst å utsette denne, kan nevne at det romler mer og mer..hva vil evt skje? Hadde satt pris på noen erfaringer her! Takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2009 er ofte mer lyd enn skade... ikke allverden vanskelig jobb heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2009 Ser mekonomen har hjul lagersats til 1200 ca, er disse ok? annet å anbefale? Hjullager fra Biltema - Er det noe å satse på? Da jeg sjekket pris på hjullager til min Audi 80, så var prisen på hjullager hos Biltema 1/3 av prisen som MECA skulle ha. Bakhjulslager er (vanligvis) veldig enkelt og greit å skifte selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 10, 2009 Får det ikke serlig enklere enn på golf V:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2009 Slipper vell å presse Golf V lagerene..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 10, 2009 Får det ikke serlig enklere enn på golf V:) trengs noe spesial verktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 10, 2009 Hjullager fra Biltema - Er det noe å satse på? Da jeg sjekket pris på hjullager til min Audi 80, så var prisen på hjullager hos Biltema 1/3 av prisen som MECA skulle ha. Bakhjulslager er (vanligvis) veldig enkelt og greit å skifte selv. biltema hadde ikke til min bil, bare opp til golf 4 desverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 10, 2009 Eneste spesialverktøyet vi bruker er ei pipe med utv. 12 kant type stor (16mm? Hvertfal større enn den største det står vi skal ha i kassa) og diger mometnøkkel på senterbolten:) Veldig enkelt å skifte: * Av med hjul * Av med kalipper + evt. brakett? * Av med skive * skru ut senterbolt * Ta av hjullager Montering skjer omvendt:) Sjekk om det er skikkelig med fett i lageret når du får det! Hendt seg at vi har klemt i litt ekstra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 10, 2009 må man bruke momentnøkkel? har ingen av disse 2.. 12 kant pipa, er d torx d? størrelse hest.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 10, 2009 Ja, må bruke moment nøkkel når du skal dra igjen senterbolten! Skifter liksom ikke bare lageret, men hele spindelen. Veldig enkelt å skifte, men dyrere. Pipa er ikke torx nei! Er utv. 12kant. Dobbelt så mange "tenner" som torxen + at torx str. betegnes i T40 osv, mens 12kant betegnes i M14 osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 11, 2009 Skal gjerne bråke mye før det er farlig. Jeg kjørte daglig i glatt 2 mnd før jeg byttet på min g3 uten noen form for merker eller defekt på spindel:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 11, 2009 Hvis det bare romler litt, kan det ofte holde bare å pakke om lageret og stramme riktig. Tar du av lageret ser du fort om det er skadet eller er blått. Haynes er din (billige) venn når det kommer til slike reparasjoner! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 4, 2009 Noen som har gjort dette på en golf 4? Kompis som har et lager framme som er tatt helt kveld nå (mye lyd) nye lager ligger på stuebordet og venter på at jeg skal bytte de.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 4, 2009 Noen som har gjort dette på en golf 4? Kompis som har et lager framme som er tatt helt kveld nå (mye lyd) nye lager ligger på stuebordet og venter på at jeg skal bytte de.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 4, 2009 Noen som har gjort dette på en golf 4? Kompis som har et lager framme som er tatt helt kveld nå (mye lyd) nye lager ligger på stuebordet og venter på at jeg skal bytte de.. Grei skuring her óg. MEN du må ha tonnpresse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 4, 2009 Noen som har gjort dette på en golf 4? Kompis som har et lager framme som er tatt helt kveld nå (mye lyd) nye lager ligger på stuebordet og venter på at jeg skal bytte de.. Grei skuring her óg. MEN du må ha tonnpresse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 4, 2009 Grei skuring her óg. MEN du må ha tonnpresse.. Au.. Av med fjærbenet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 4, 2009 må man bruke momentnøkkel? har ingen av disse 2.. 12 kant pipa, er d torx d? størrelse hest.. Er enkelt å bytte bak på golf V men du må ha en stor momentnøkkel da lageret skal strammes med 180nm + 180grader eller no. husker ikke nøyaktige tall men det er ganske mye... vi bruker en moment nøkkel som er ca en meter lang og det er tungt selv med den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 5, 2009 (endret) Au.. Av med fjærbenet da? Jepp, men det er plankekjøring Eller forresten, trur du løsner nav/spindel ifra fjærbeinet. Husker ikke helt, men det ser du når du jekker opp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...