#1 Skrevet Mai 9, 2009 Hei. Har gått til innkjøp av vag-com og lurer på hvordan jeg bruker denne for å få fin-innstilt tenningstidspunktet på 2,5TDI R5 motor? Står i en 97mod A6 C4. Sliter med at den ikke vil yte optimalt. Begynte med at jeg fikk ei brukt dieselpumpe fra norsk bildelsenter. Denne ble satt inn og justert med måleur. Likevel ville ikke R5'en yte skikkelig. Fikk den ikke over 4000 rpm, og med kjøring på over 3000 rpm over litt tid, kunne den plutselig få "hikke" og gjerne stupe som om noen trakka på bremsene -Ikke bra... Begynte å lure på om noe hadde gått galt da vi justerte med ur. Kobla til Vag-Com og benytta TDI-timing. Visste ikke helt hvilken motor vi skulle velge. Jeg har en AAT-motor, men kan velge blant tre AAT-er... -Uansett. Har en kompis med identisk bil og motor som nettopp har bytta reg.reim hos Møller etter et nesten havari. Benytta samme AAT-motor-valg på TDI-timinga på VAG-Com'en på den og på min, og justerte min til den lå noen lunde likt. Bilen ble en helt annen. Nå kan jeg tyne ut hvert gir til maks utslag på turtelleren. Likevel er jeg ikke helt fornøyd. Og regner med det er en annen måte å gjøre dette på med Vag-Com som er mer presis? Før jeg bytta pumpe gikk bilen noe jævlig fra rundt 2000 rpm, men nå drar den mer likt over hele fjøla... Håper ikke det er feil pumpe jeg har fått da.. Nå kan det jo selvfølgelig være flere ting som gjør seg gjeldende her, som turbo, belegg i innsug, resirk-ventil som henger, intercooler, vacuumslanger. Skal sjekke dette, men finner i allefall ingen feilkoder. Kan nevne at bilen er chippa. Den har fungert helt fint siden jeg kjøpte bilen for rundt 4 år siden. Grunnen til at jeg bytta dieselpumpa var diesellekkasjer flere steder på pumpa, og fikk pris på temmelig dyr overhaling. Valgte ny brukt fra norsk bildelesenter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2009 Sjekk første post i denne, en av de aller nederst linkene, der er svaret på det du spør om i overskriften din. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562&highlight=2%2C5+tdi Merk at det ikke hjelper å forsøke å stille inn tenningstidspunkt dersom stramming (og timing) på register er korrekt og stramming på pumperem er korrekt. Da vil du få utstabile verdier som vandrer og det i seg selv er ofte årsak til problemer. Men det er mulig at det du spør etter ikke vil gi løsningen på problemet ditt. Altså er det ikke sikkert at en justering av tidspunkt vil hjelpe. Hvis du spekulerer i om du har fått riktig pumpe så er det vel lurt å sjekke delenr? Gikk motoren normalt før bytte av pumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2009 Post 2 i denne er den universelle mirakelkuren http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1337171#post1337171 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 10, 2009 Takker for svar, skal studere dette utover dagen. Før bytte av pumpe var den vanskelig å få i gang fordi jeg måtte "kinne" lufta ut av systemet hver gang. Var ganske mye lekkasje etterhvert. Når jeg fikk i gang motoren gikk den helt fint på tomgang. Hadde utrolig lite krefter på lave turtall, sånn som å komme i gang med henger med litt last var nesten umulig uten høye turtall og file masse klutch. Fra ca 1800 rpm kom kreftene for alvor og tok slutt fra ca 3000 rpm. Etter bytte av pumpe har jeg hatt mye mer krefter på lave turtall, men har hatt problemer med å få mer enn 4000 rpm, og i tillegg har jeg savna det markerte draget fra 1800 og opp. Før blei jeg "sugd" inn i setet når man kom opp i dette turtallet... Nå har jeg jo fått justertpumpa slik at jeg får bruke hele turtalls registeret, men savner som sagt markert moment/drag slik bilen var før. Mvh Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2009 Bump!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 11, 2009 Bump!!! Hva mer er det du lurer på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...