1999/2000 A6 Quattro 2.5TDI Tiptronic nødmodus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper på noen råd, tips, og veiledning ang girkassetull på bilen min, som jeg forøvrig hadde hatt snaue to uker før det her skjedde...

 

Byttet til sommerhjul, frua kjørte 1 mil, kom hjem og sa bilen var så "rar".. Gikk ut og prøvekjørte,bilen virker som den står i 3. gir, og det er bare revers utenom det som er i orden...Det er tydelige "napp" i bilen når jeg sjalter over i drive eller revers, litt som i gamle automatbiler, når de går i gir lissom.

 

Alle girene er markert i dash.

 

Leste ut koder med VAG com, og der sto det at en ventil i girkassa var "short to ground". Selger hadde lovet den ferdig EU, så verkstedet som tok EU kikket litt på koder de også og sier at ventil nummer to, manglet trykk eller noe i den duren.

 

De sier også at feilen er vrien, siden det kan være andre systemer som har feil som lager denne mer merkbare feilen, ledningsbrudd, eller faktisk ventilfeil. Siden det skjedde etter bytte til sommerdekk, tror de at noen følere for firehjulstrekk kan ha blitt påvirket, jeg spylte nemlig dekkene på bilen, med en sløv høytrykkspyler...

 

AS BIL (Møller) på Gjøvik sa fort og galt over telefonen at de "reparerte ikke ledningsnett,vi bytter bare glidekassa" og presenterte tilbud på 30000, hvorav 5000 er oljeskift alene...

Hva er glidekassa? Samme som ventilhus?

 

Noen som har noen erfaring, eller kan bidra med bilder/tegninger/koblingskjema osv ? Jeg har tegninger via ETKA, men kunne ønske meg å vite om det finnes noe Audi reperasjonsmanual-software med inngående hidden på disse bilene? Autohidden 3.18 så heller tynn ut.

 

Ønsker meg også input på hva som er forsvarlig å gjøre selv. Selv om jeg de ti siste årene har jobbet som IT-tekniker,så har jeg jo som mange andre gått bilmekken, og har skrudd min andel av E30 BMW osv, men disse nymotens greiene er litt skumle syns jeg :P

 

Muligens noe rotete post, må passe veslegutt litt innimellom også :)

 

Takk for all hjelp!

 

--

Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for input Steinar!

 

Har nå fått feilkoden , p1820

 

Virker som det er noe med solenoide n92, ventil nummer fem.

 

Elsa foreslår å rense kontakt for ledningsnett, deretter no greier jeg ikke har forstått enda, og til sist kontrollenheten.

 

Er kontakten (16pins) lett tilgjengelig?

 

Kan jeg ha tullet med denne eller andre ting når jeg spylte felgene, påmontert bilen? Det er god plass igjennom felgen, så noe av spruten må ha gått under bilen...

 

Lurer på dette, og to ting til:

 

Må jeg ha Vag-com for å fjerne feilen etter hvert forsøk på å avhjelpe feil, for å se om det gir seg?`

 

Bilen "rykker" når jeg setter den i drive, eller revers, slik den er nå. Hva kan det være, nå som vi vet at ventil nummer 5 (n92) ikke er med som den skal? Eks Audi mekaniker som sa at den skulle ikke være slik...

 

--

 

Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

N92 er vel en trykkontroll ventil,for 2 og 3 gir slik som jeg har forstått det, jeg kjenner ikke til hvor den ligger men antar den ligger i bunnpanna sammens med alle de andre....dette er bare infor jeg har lest meg til....plages selv med ett eller annet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, 2,og 3 gir ser jeg utifra noen tabeller i Elsa. Så da spørs det om bilen min går i 4 gir.

 

As Bil sier at det kan jo være ledningsbrudd eller en sprekt lodding på et printkort. Fikk ikke med meg hvor dette printet evt satt, om det er inni kassa eller utenfor. Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er sikkert det kortet som sitter i bakkant av kassen under bilen.....jeg bare suger til meg det som er av info vedr tiptronic....vil ha min i orden...du får holde tråden oppdatert til oss andre som har slike problem...om du får kjørt selvdiagnose på kassen så burde du vel kunne eliminere andre feil som på det kortet? Du kan måle flow på denne ventilen mener jeg.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iflg Elsa så er det ikke annen måte å måle ventilen på enn å aktivere den, andre ventiler testes ved å lytte etter klikk når de åpner og lukker. Men jeg skal finlese litt til og se hva jeg forstår...Først må bilen komme hjem, har vært på EU i to uker snart... Mulig jeg må overtale frua til å få kjøpe VAG-Com også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iflg Elsa så er det ikke annen måte å måle ventilen på enn å aktivere den, andre ventiler testes ved å lytte etter klikk når de åpner og lukker. Men jeg skal finlese litt til og se hva jeg forstår...Først må bilen komme hjem, har vært på EU i to uker snart... Mulig jeg må overtale frua til å få kjøpe VAG-Com også...

 

Mener jeg har lest du kan aktivisere den og se flow på den, denne (92)ventilen vil du ikke høre...skulle hatt vag com selv? vet du om hvor en får?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.obd2.no har ser det ut til. For min del holder det med Key versjonen. (opp til 2004 modeller)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg lånt VAG-COM og prøvd litt forskjellig...

 

Slettet kode med tenning på, kom tilbake med en gang. (ventil short to plus)

Rotet fram girkasse-hjernen, hadde på kontaktspray, ventet, slettet med tenning på, samme som tidligere.

 

Slettet med motor i gang, koden er borte!

Stoppet og startet, kode tilbake...

 

Så fortsatte vi , startet, slettet og kjørte. Overvåket ventiler og "defekt" ventil virket i riktige gir og bilen oppførte seg pent.

Etter stopp/start måtte vi slette på nytt for å få den igang igjen.

 

Tok en ny tur, go når vi kom tilbake, så var feilen borte og ville ikke komme tilbake...Eneste forskjellen var at jeg tråkka til litt for å komme forbi noen fjortiser som blokkerte halve veien, og masse møtende trafikk...

 

Noen som har noen tips til hva som kan være feilen som gjør at kassa virker når bilen går, men ikke ved start/stopp (tenning av/på) Vi har sett for oss et lite overslag et sted når enheter får strøm, bilen flipper og feilkode må fjernes før det blir "ok". Hvor er det sannsynlig at noe slik kan skje?

 

___

 

Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og der har vi feilen tilbake på plass...

 

Elsa'n min har blitt mongo, jeg får ikke opp koblingsskjema, bare noen teite bilder... Noen som vet hvorfor?

 

Nå er det konsekvent ,short to plus. Sku ha visst farge på kabelen fra gir-hjernen og ned til denne ventilen, evt lokasjon, så jeg kan få sjekket ledningene ned til kassa før jeg åpner den...

 

Håper noen kan hjelpe mens jeg feilsøker på Elsa, jeg har vel bedre forutsetninger for å orne den enn selve bilen,slik fort og gæli...

 

---

Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.