Hvor handle hva til 83mod GTI?

Anbefalte innlegg

Ja, nå er vell jeg som mange andre litt stresset pga få bilen klar til Våler. Hehe.. Mangler en del ting så jeg håper dere kan hjelpe meg med. Kan få tak i alt, men pris har jo også en faktor her. Må også kunne skaffes innen kort tid og det med sikkerhet. Hehe..

 

Jeg trenger følgende deler:

 

K&N innsatsfilter / Åpent luftfilter (Hva anbefales her på en 1.8 DX motor?)

Bremsetrommeler komplette (er det billigst og lettest på MECA her f.eks?)

Bremserør (skal legge alle rør nye, hvor mange meter trenger jeg da?)

Bremseslanger

Håndbremswire

 

Har akkurat fått tak i dekk/felg som skal brukes på bane så den delen er sikret.. :) Kommer også til å kjøre 10w60 Agip Racing olje på motoren så detter er også i boks. :) Skifintg av kjølevæske og bremsevæske blir det også.. :) Noe jeg burde sjekke i denne anledning?

 

Takke for alle kjappe og gode svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginalfilter flower best og er sikkert billigst.

Bremsetrommeler komplette (er det billigst og lettest på MECA her f.eks?) Tja Biltema funker det.

Bremserør (skal legge alle rør nye, hvor mange meter trenger jeg da?) Helt klart Biltema, kjøp en 10m og koningsverktøy + noen nipler så er du i mål.

Bremseslanger får du også på Tema.

Håndbremswire kan være Mekonomen eller MECA.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt flower faktisk best her ja.. :) Hmm.. Ja, da fikk jeg vite noe nytt idag også. Så det er null hensikt med annet filter på min annet enn eventuelt lyden?

 

Visste ikke biltema solgte bremsetromler (inn i kikke i morgen).

 

Verktøy har jeg tilgang til når det gjelder bremsrør. Da blir det storsanking på Tema, kanskje noen nye skiver fremme også da. Hørt at klossene skal man styre unna.. Hehe..

 

Takk for god hjelp John-Arne... Går alt etter planen ser man en mangefarget GTI suse rundt på våler i år! ;) Gleder meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt med frode(fk autoparts? ) Han er billigere på bremser enn biltema...!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du kjøre på bane så ta med minst ett sett ekstra bremseklosser (prater av egen erfaring).

Her må du ikke kjipe på kvaliteten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremseklosser blir nok også skiftet før avgang. Har bestilt meg Bremsetrommeler, bremsesko og monteringsdeler til dette fra Meca. Ikke så galen pris da jeg jobber på Møller.

 

Hvilke klosser anbefaler dere? Har sliss/ventilerte skiver fra Biltema tror jeg.. Hehe.,. De gjør vell susen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du skal bruke bilen en del på bane har jeg meget god erfaring med Ferrodo DS2500 (dog på 256 mm-skiver - borret/slisset).

 

På origingale 239 (uten hull/slisser) har jeg god erfaring med ATE (fås hos Mekonomen) og originale. Mintex (Mekonomen) koster halvparten av det ATE koster. De er meget skånsomme mot skivene, men blir veldig fort borte når man kjører litt inspirert;). Om du skal bruke dette på bane må du ha med et sett belegg i reserve, slik at du kan bytte før du kjører hjem.

 

Om du ikke har handla skiver ennå: Sandtler (http://www.sandtler.de) har meget bra skiver i alle mulige varianter til vettug pris. Har selv RS/GT rundt om på den ene Einseren min. Ennå rette og fine etter to sesonger. På den tidligere vinterbilen ble det bytta bremser rundt om etter kjøp for ca tre år siden. Skivene foran måtte jeg slipe slitekanter på før EU-kontroll i fjor. Disse er kun blitt kjørt med (myke) Mintex-belegg og bilen er kun kjørt på bane to ganger i løpet av den tida (første gang fremdeles med erkestusselig 1,5-motor, så det er begrenset hvor mye skrubb man brukte;)). Så når det monterte settet med bremsebelegg må byttes ut er det nok på høy tid å bytte skivene også. Men pga. supergunstig pris får nok bilen nye Tema-skiver igjen:p.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mintex (Mekonomen) koster halvparten av det ATE koster. De er meget skånsomme mot skivene, men blir veldig fort borte når man kjører litt inspirert;). Om du skal bruke dette på bane må du ha med et sett belegg i reserve, slik at du kan bytte før du kjører hjem.

 

Det kan jeg skrive under på, brukte opp ett sett på ca 25 runder på Våler for noen år siden.

Fikk heldigvis overta Andreas sine ikke fullt så slitte (var igjen ett par mm :o ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg skrive under på, brukte opp ett sett på ca 25 runder på Våler for noen år siden.

Fikk heldigvis overta Andreas sine ikke fullt så slitte (var igjen ett par mm :o ).

 

Da bremser du for mye ;)

 

Jeg kjørte på bane hver 14-dag omtrent hele sommeren med 78'n min med mintexklosser og bytta "bare" klosser 2 ganger :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bremser du for mye ;)

 

Jeg kjørte på bane hver 14-dag omtrent hele sommeren med 78'n min med mintexklosser og bytta "bare" klosser 2 ganger :P

 

Da kjører du for sakte, slik at du ikke trenger å bremse før svingene. :evil:

 

Tror dette med klosseslitasje har mye å si hvordan man kjører de til. Ved riktig innkjøring så holder de lenger og bremser bedre, enn hvis man setter på nye klosser og kjøre på bane med en gang med full bremsing. (tror jeg:))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kjører du for sakte, slik at du ikke trenger å bremse før svingene. :evil:

 

Tror dette med klosseslitasje har mye å si hvordan man kjører de til. Ved riktig innkjøring så holder de lenger og bremser bedre, enn hvis man setter på nye klosser og kjøre på bane med en gang med full bremsing. (tror jeg:))

 

Hehe.. den så jeg ikke komme :D

 

Men, du har nok ett poeng :) ( med innkjrøingen altså.. jeg satser det remmer og tøy holder jeg stort sett :D )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått handlet litt forskjellig idag gitt.. Hehe.. Listen ble da seendes slik ut foreløpig:

 

Bremsetromler

Bremsesko

Monteringsett for bremsesko

Bremseventiler bak (de kosta meg 100kr pr stk, så tentke det var like greit iom at det kommer nye rør)

Bunnpannepakning

Toppdeksel pakning (Skifter denne for sikkerhetskyld)

Reg.reim

Tennpluggkabler (alle 5.. Hehe.. )

Tennplugger

Fordelerlokk

Rotor

Luftfilter

Oljefilter

Bensinfilter

 

Bremserør blir handlet på Tema, sammen med alt av nippler osv. Bremsevæske, noen forskjeller på typer der?

Kjølevæske blir vell orig. VW type G40 som blir brukt. Anbefaler dere å flushe kjølevannsystemet og motoren for jeg hiver på nytt godstoff?

 

Blir nok og kjøpe med et ekstra sett med klosser da ja. Bilen kommer nok til i hvert fall gå 25 runder, hvis den holder så langt da.

 

Takk for alle gode erfaringer med klosser ! :D Hehe..

 

 

 

Har jeg glemt noe? Hehe,.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg ha et batteri også.. Hvordan er Maxxima i forhold til Optima?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.