#1 Skrevet Mai 11, 2009 Ja, nå er vell jeg som mange andre litt stresset pga få bilen klar til Våler. Hehe.. Mangler en del ting så jeg håper dere kan hjelpe meg med. Kan få tak i alt, men pris har jo også en faktor her. Må også kunne skaffes innen kort tid og det med sikkerhet. Hehe.. Jeg trenger følgende deler: K&N innsatsfilter / Åpent luftfilter (Hva anbefales her på en 1.8 DX motor?) Bremsetrommeler komplette (er det billigst og lettest på MECA her f.eks?) Bremserør (skal legge alle rør nye, hvor mange meter trenger jeg da?) Bremseslanger Håndbremswire Har akkurat fått tak i dekk/felg som skal brukes på bane så den delen er sikret.. Kommer også til å kjøre 10w60 Agip Racing olje på motoren så detter er også i boks. Skifintg av kjølevæske og bremsevæske blir det også.. Noe jeg burde sjekke i denne anledning? Takke for alle kjappe og gode svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 11, 2009 Orginalfilter flower best og er sikkert billigst. Bremsetrommeler komplette (er det billigst og lettest på MECA her f.eks?) Tja Biltema funker det. Bremserør (skal legge alle rør nye, hvor mange meter trenger jeg da?) Helt klart Biltema, kjøp en 10m og koningsverktøy + noen nipler så er du i mål. Bremseslanger får du også på Tema. Håndbremswire kan være Mekonomen eller MECA. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 11, 2009 Originalt flower faktisk best her ja.. Hmm.. Ja, da fikk jeg vite noe nytt idag også. Så det er null hensikt med annet filter på min annet enn eventuelt lyden? Visste ikke biltema solgte bremsetromler (inn i kikke i morgen). Verktøy har jeg tilgang til når det gjelder bremsrør. Da blir det storsanking på Tema, kanskje noen nye skiver fremme også da. Hørt at klossene skal man styre unna.. Hehe.. Takk for god hjelp John-Arne... Går alt etter planen ser man en mangefarget GTI suse rundt på våler i år! Gleder meg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 12, 2009 Hørt med frode(fk autoparts? ) Han er billigere på bremser enn biltema...!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 12, 2009 Skal du kjøre på bane så ta med minst ett sett ekstra bremseklosser (prater av egen erfaring). Her må du ikke kjipe på kvaliteten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 12, 2009 Bremseklosser blir nok også skiftet før avgang. Har bestilt meg Bremsetrommeler, bremsesko og monteringsdeler til dette fra Meca. Ikke så galen pris da jeg jobber på Møller. Hvilke klosser anbefaler dere? Har sliss/ventilerte skiver fra Biltema tror jeg.. Hehe.,. De gjør vell susen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 12, 2009 Dersom du skal bruke bilen en del på bane har jeg meget god erfaring med Ferrodo DS2500 (dog på 256 mm-skiver - borret/slisset). På origingale 239 (uten hull/slisser) har jeg god erfaring med ATE (fås hos Mekonomen) og originale. Mintex (Mekonomen) koster halvparten av det ATE koster. De er meget skånsomme mot skivene, men blir veldig fort borte når man kjører litt inspirert;). Om du skal bruke dette på bane må du ha med et sett belegg i reserve, slik at du kan bytte før du kjører hjem. Om du ikke har handla skiver ennå: Sandtler (http://www.sandtler.de) har meget bra skiver i alle mulige varianter til vettug pris. Har selv RS/GT rundt om på den ene Einseren min. Ennå rette og fine etter to sesonger. På den tidligere vinterbilen ble det bytta bremser rundt om etter kjøp for ca tre år siden. Skivene foran måtte jeg slipe slitekanter på før EU-kontroll i fjor. Disse er kun blitt kjørt med (myke) Mintex-belegg og bilen er kun kjørt på bane to ganger i løpet av den tida (første gang fremdeles med erkestusselig 1,5-motor, så det er begrenset hvor mye skrubb man brukte;)). Så når det monterte settet med bremsebelegg må byttes ut er det nok på høy tid å bytte skivene også. Men pga. supergunstig pris får nok bilen nye Tema-skiver igjen:p. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 12, 2009 Mintex (Mekonomen) koster halvparten av det ATE koster. De er meget skånsomme mot skivene, men blir veldig fort borte når man kjører litt inspirert;). Om du skal bruke dette på bane må du ha med et sett belegg i reserve, slik at du kan bytte før du kjører hjem. Det kan jeg skrive under på, brukte opp ett sett på ca 25 runder på Våler for noen år siden. Fikk heldigvis overta Andreas sine ikke fullt så slitte (var igjen ett par mm ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 12, 2009 Det kan jeg skrive under på, brukte opp ett sett på ca 25 runder på Våler for noen år siden.Fikk heldigvis overta Andreas sine ikke fullt så slitte (var igjen ett par mm ). Da bremser du for mye Jeg kjørte på bane hver 14-dag omtrent hele sommeren med 78'n min med mintexklosser og bytta "bare" klosser 2 ganger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 12, 2009 Da bremser du for mye Jeg kjørte på bane hver 14-dag omtrent hele sommeren med 78'n min med mintexklosser og bytta "bare" klosser 2 ganger Da kjører du for sakte, slik at du ikke trenger å bremse før svingene. Tror dette med klosseslitasje har mye å si hvordan man kjører de til. Ved riktig innkjøring så holder de lenger og bremser bedre, enn hvis man setter på nye klosser og kjøre på bane med en gang med full bremsing. (tror jeg:)) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 12, 2009 Da kjører du for sakte, slik at du ikke trenger å bremse før svingene. Tror dette med klosseslitasje har mye å si hvordan man kjører de til. Ved riktig innkjøring så holder de lenger og bremser bedre, enn hvis man setter på nye klosser og kjøre på bane med en gang med full bremsing. (tror jeg:)) Hehe.. den så jeg ikke komme Men, du har nok ett poeng ( med innkjrøingen altså.. jeg satser det remmer og tøy holder jeg stort sett ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 12, 2009 Da har jeg fått handlet litt forskjellig idag gitt.. Hehe.. Listen ble da seendes slik ut foreløpig: Bremsetromler Bremsesko Monteringsett for bremsesko Bremseventiler bak (de kosta meg 100kr pr stk, så tentke det var like greit iom at det kommer nye rør) Bunnpannepakning Toppdeksel pakning (Skifter denne for sikkerhetskyld) Reg.reim Tennpluggkabler (alle 5.. Hehe.. ) Tennplugger Fordelerlokk Rotor Luftfilter Oljefilter Bensinfilter Bremserør blir handlet på Tema, sammen med alt av nippler osv. Bremsevæske, noen forskjeller på typer der? Kjølevæske blir vell orig. VW type G40 som blir brukt. Anbefaler dere å flushe kjølevannsystemet og motoren for jeg hiver på nytt godstoff? Blir nok og kjøpe med et ekstra sett med klosser da ja. Bilen kommer nok til i hvert fall gå 25 runder, hvis den holder så langt da. Takk for alle gode erfaringer med klosser ! Hehe.. Har jeg glemt noe? Hehe,. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 15, 2009 Da må jeg ha et batteri også.. Hvordan er Maxxima i forhold til Optima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...