Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Kenneth Sætremyr

Fant noe på vwvortex om å rengjøre den. Virket som mange ble hjulpet av dette.. Er iallfall verdt et forsøk

På min luftmassemåler finner jeg ikke den dioden/motstanden på siden. Men festene for den er der. Har VW på et tidspunkt produsert lmm med og uten dioder/motstand ? Hva er den egentlig god for ?

Har en mistanke om at min luftmassemåler er defekt eller skitten. Prøvde med de triksene som står her, og motoren forandret helt klart væremåte, men ikke "helt" bra.

Av og til kan den gå litt kjeitete på tomgang rett etter oppstart (sjelden). Når jeg bottentrør, så er den "død" før 1800rpm og kjap som f... opp til 2300, men så går det forferdelig tregt oppover til rødstreken om jeg kommer så langt da. Kjenner noen seg igjen her ?

Jeg får den til å gå noenlunde "riktig" om jeg bruker hue og trør gassen rolig nedover og føler meg frem til hvor mye den vil ha.

Fint om noen kunne hjelpe meg litt her !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny lmm koster hos møller/vag ca 1200-1600 kr. Noen lmm tar de også pant på.

Jeg sprayet lmm'en i 2.5tdi'en til fattern med forgasserrens. Forbruket sank med ca 0,2l per mil, og bilen ble mye bedre. Nå, etter et halvt år begynte den å bruke litt mer, så jeg bytta lmm.

De har nå kjørt til Italia med snittforbruk på 0,6. Det er en 99 a6 2,5tdi a. q. Før lå snittforbruket på 0,85 på langkjøring ca.

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare til info;

Dersom du har en eller annen VAG-COM / VAG1551 i nærheten er dette enkelt å måle seg til om MAF/LMM'en har problemer.

(Eivind, jeg har lite erfaring med diesel, så dette kan/kan ikke stemme overens med bilen til din far, men det hadde vært interessant å høre hvordan dette var på 2.5 TDIen.)

Dersom bensinforbruket øker betraktelig, eller motoren går dårlig - kan dette være pga. en dårlig LMM. Det er ofte det første stedet som blir sjekket, ettersom LMM en er skjør komponent.

På de fleste VAG biler (iallefall min passat1.6 og A62.4) måles dette på blokk 002. Der kan vi se LMM - Luft g/s på felt 4.

Tommelfingerregelen på gruppe 002 er at topp g/s skal være ca. 0.8 utifra hestekreftene, så på min 165 hester bør den ligge på topp 130 g/s (Da rundt 6500 RPM). En 1.8T bør ligge på 120 g/s ved 6500 RPM.

Vil anbefalle å teste dette for å evt. luke ut feilen før en begynner å spraye sensoren med for mye kjemikalier. Jeg bruker stort sett trykkluft, da jeg ikke er sikker på hva wd40, 5-56 o.l. vil gjøre over tid med LMM'en

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke verdier etc som var før jeg byttet vet jeg ikke, men leste ut feilmeldinger på møller, og da var det i hvertfall ting som tydet på at lmm var defekt.

Hva angår kjemikalier, så er dette diskutert mye før. JEg vil ikke anbefale å bruke wd40, 5-56 o.l da disse legger igjen et belegg på sensorene. Forgasserrens, event. dyserens, i sprayboksformat gjør vanligvis ikke det, og derfor å anbefale som "verktøy" :)

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.