#1 Skrevet Mai 12, 2009 Hei, har en audi 100 c4 quattro som har stått med tomt bremsesystem. Jeg har hørt at det er en spesiell måte og lufte disse bilene på, og at bremsene har sammenheng med clutchen. kan noen forklare meg dette? sliter med lav pedal.. Bilen har også ABS.. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 12, 2009 Tror ike bremsene henger sammen med clutchen.. Luft Hbak-Vbak-Hfremme og V fremme! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 12, 2009 Er vel hydraulisk clutch på denne. Må nok lufte den også, siden den også bruker bremsevæske. Mange som bruker trykk på beholder for få luftet clutch skikkelig. Her er en enkel løsning for å lufte bremser / clutch med trykkluft. Kobler den bare på bremsevæskekoppen og setter slangen på ventilen til dekket: Artikkelnr: 42-71340 på mekonomen. Koster 232,50. Veldig hendig sak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 12, 2009 ok, men hvor sitter nipplene til clutchen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 13, 2009 Den sitter på clutchpumpa på girkassa. Kan ofte være litt trangt å komme til på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 13, 2009 For å bekrefte dette: Clutch bruker også bremsevæske fra reservoaret, mao har bremsesystemet og clutchsystemet en sammenheng - til en viss grad. Etter bytte av girkasse på min S4 C4 gjorde jeg som følger: 1) Få ut bremsevæsken fra beholder. Fyll opp med ny - da får du i alle fall byttet ut deler av bremsevæska. Husk å ikke blande DOT 4 med DOT 5! 2) kople slange (gjennomsiktig) fra nærmeste bremsekalipper (venstre fremhjul) til clutchslave (sitter på toppen av girkassa). Poenget med gjennomsiktig slange er å se at væsken flyter mellom systemene. 3) Åpne nippel på clutchslaven. 4) Få en kompis til å pumpe bremsen hard og holdt press på bremsepedalen. 5) Åpnet nippel på bremsekalipper - Bremsepadalen siger i bunnen mens bremsevæske presses inn i clutchsystemet 6) Lukk nippel på bremsekalipper 7) Gjenta 4-6 NB: Min prosedyre hjelper ingenting mot lufting av bremsene - kun clutch, men nevner det allikevel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 13, 2009 Gjelder dette også for S6? Lufta ikke noen clutch når jeg bytta bremser og bremserør på min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 13, 2009 Jeg luftet aldri clutchen på min S4.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 13, 2009 Klarer man ikke å lufte clutchen vanlige veien altså? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2009 hva er egentlig vitsen med å lufte clutchen? merker man noe forskjell før og etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 14, 2009 Mente ikke å lage noen forvirring her - jeg uttalte meg noe klønete. Clutchsystemet og bremsesystemet er to separate system. Det eneste de har felles er at de begge benytter bremsevæske, og de begge benytter samme reservoar(bremsevæsketanken). Utenom dette er de ikke linket (etter hva jeg vet). Mao ved bytte at et bremserør trenger man ikke lufte clutch (nevnt ovenfor) Det finnes sikkert mange måter å lufte clutch på - i tillegg til måten jeg gjorde det på. Har hørt rykter om at clutchlufting kan være en utfordring, men med "oppskriften" ovenfor gikk det som en lek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 14, 2009 Som jeg nevnte tidligere er det superlett å lufte clutch med artikkelnummer 42-71340 fra mekonomen. Gjør lufting av både bremser og clutch til en enmannsjobb. 1. Fyll opp bremsevæskebehoderen. 2. Skru på lufteverktøy fra mekonomen først på bremsevæskebeholder, så på luftnippel på dekk. 3. Skru opp luftskruen på clutchpumpe på girkasse, steng den når det kommer væske uten luft (hvis bremsevæske nivået blir for lavt, fyll etter væske) 4. Skru av slange på dekk, så på bremsevæskebeholder 5. Sjekk bremsevæskenivå og fyll opp igjen med luft i dekk Gjort på maks 15 minutter uten å trenge hjelp fra noen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 14, 2009 Som jeg nevnte tidligere er det superlett å lufte clutch med artikkelnummer 42-71340 fra mekonomen. Gjør lufting av både bremser og clutch til en enmannsjobb. 1. Fyll opp bremsevæskebehoderen. 2. Skru på lufteverktøy fra mekonomen først på bremsevæskebeholder, så på luftnippel på dekk. 3. Skru opp luftskruen på clutchpumpe på girkasse, steng den når det kommer væske uten luft (hvis bremsevæske nivået blir for lavt, fyll etter væske) 4. Skru av slange på dekk, så på bremsevæskebeholder 5. Sjekk bremsevæskenivå og fyll opp igjen med luft i dekk Gjort på maks 15 minutter uten å trenge hjelp fra noen Joda, fint system det, og det er veldig gøy helt til du blåser tanken vegge mellom. Det er ikke alle tanker som liker trykk og blir verre jo eldre de blir... kan være greit å vite Dessuten, har du en gjennomsiktigslange så går det i de fleste tilfeller like greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...