#1 Skrevet Mai 13, 2009 De siste dagene har jeg fått "fuglekvitter" når jeg starter... Har hatt en som jobber som mekaniker til å høre på dette og han mente enten det var motorfeste® eller noe strammere på noe reimer. Synes det er litt mer viberasjoner i bilen når jeg starter i tillegg, så jeg tror kanskje dette kan være motorfeste®. Er det noen som har hatt tilsvarende problem eller har noen tips? Kan legge til at bilen høres og fungerer som vanlig under vanlig kjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 13, 2009 Jeg har det samme på min. Noen sa at starteren min trenger en hvis omdreining før motoren starter, dette tar enkelte ganger litt tid på min bil. I denne perioden har jeg også fuglekvitter, håper noen kan svare oss på hva dette kan være...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 13, 2009 Hva med å ta opp panseret og fjerne fugleredet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 13, 2009 Svinghjul ville jeg fått sjekket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 13, 2009 Jeg har det samme på min. Noen sa at starteren min trenger en hvis omdreining før motoren starter, dette tar enkelte ganger litt tid på min bil. I denne perioden har jeg også fuglekvitter, håper noen kan svare oss på hva dette kan være...... "Hyggelig" å høre at flere har samme problem Min har også vært litt tregere til å starte når du nevner det... Hmmm... Hva med å ta opp panseret og fjerne fugleredet Noen har grevling i taket, men jeg har en ørn under panseret Svinghjul ville jeg fått sjekket Hvordan sjekker man dette da? Noen som har noe forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 13, 2009 skjønner hvilken lyd dere mener,kan sjekke i noen skriv på jobb i morra hvis ikke noen kommer med svaret før,har hørt den på mange biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 13, 2009 skjønner hvilken lyd dere mener,kan sjekke i noen skriv på jobb i morra hvis ikke noen kommer med svaret før,har hørt den på mange biler. Toppers! Dette forumet er knall når noe går en imot Håper bare det er noe som er enkelt, kjapt og rimelig å fikse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 13, 2009 Er en TPI ( teknisk produkt informasjon ) på dette hos Møller. Regner med det gjelder andre biler med samme type motor også, selvom den jeg var borti gjaldt Golf. Startturtall måles om bilen oppleves tungstartet. Fuglekvitterlyden er smørningstørr starter/aksel. Husker ikke eksakt metode og hva som skal smøres, men kan også prøve å finne denne TPI på jobb i morra. Da husker kanskje en av oss det iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 13, 2009 Er en TPI ( teknisk produkt informasjon ) på dette hos Møller. Regner med det gjelder andre biler med samme type motor også, selvom den jeg var borti gjaldt Golf. Startturtall måles om bilen oppleves tungstartet. Fuglekvitterlyden er smørningstørr starter/aksel. Husker ikke eksakt metode og hva som skal smøres, men kan også prøve å finne denne TPI på jobb i morra. Da husker kanskje en av oss det iallefall. Høres ut som en kjent feil dette her ja, så da bør det vel være løsbart Fint om du sjekker TPI i morgen - Takker på forhånd for hjelpen Er ikke noe problem å bruke bilen når den er slik Kan mere ødelegges ved å bruke den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2009 skjønner hvilken lyd dere mener,kan sjekke i noen skriv på jobb i morra hvis ikke noen kommer med svaret før,har hørt den på mange biler. Er en TPI ( teknisk produkt informasjon ) på dette hos Møller. Regner med det gjelder andre biler med samme type motor også, selvom den jeg var borti gjaldt Golf. Startturtall måles om bilen oppleves tungstartet. Fuglekvitterlyden er smørningstørr starter/aksel. Husker ikke eksakt metode og hva som skal smøres, men kan også prøve å finne denne TPI på jobb i morra. Da husker kanskje en av oss det iallefall. Ingen av dere som fant noe på jobb i dag? Å få høre noe mer ang. denne feilen hadde vært toppers 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 19, 2009 Har dere fått sjekket ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 19, 2009 Fikk følgende på PM fra Bent Owe: Noen TPI fant jeg ikke igjen, men det gikk i grunnen ut på å demontere starteren og så smøre tannkransen på svinghjulet med et spesielt sprayfett. Fettet er noe Møller har/hadde i sitt sortiment og ble bestilt til hver enkelt bil dette skulle utføres på. Har derfor ikke noe godt alternativ til hva du skal bruke, men du kan jo i værste fall høre med Møllersjappa di om de skaffer. Altså skal dette fettet sprayes på startkransen hele veien rundt. Er vel egentlig meningen å dreie motoren rundt for hånd da man smører, men det går an å løsne starteren så den kun sitter i 1 bolt, starte motoren, demontere starteren og legge den litt til side for så å spraye mens motor står å går. I tillegg kan du kanskje ha på litt på starterdrevet. Er altså mellom startkrans og starterdrev kvitrelyden oppstår. Vet ikke helt om dette er noe jeg skal begi meg ut på selv... Får ta en titt til helga. Rop ut hvis noen finner ut at dette er en kjapp fiks og hva man bør smøre med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 20, 2009 Det er sannsynligvis starterdrevet som blir med rundt etter at motoren starter. Ett tynt lag med lithium/keramisk fett på starterakselsen burde løse dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 20, 2009 Det er sannsynligvis starterdrevet som blir med rundt etter at motoren starter. Ett tynt lag med lithium/keramisk fett på starterakselsen burde løse dette. Lyden er der kun før motor starter... Da burde vel lyden først kommet når motor hadde startet og ikke mens starter drar rundt og før motor starter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 21, 2009 Ja, hvis den er der før den starter er det nok heller friksjonen mellom starterkrans og drev som lager lyden. Alternativt kan det også være styringen i tuppen av starteren som gnager når starter akselsen får belastning. Hvis man skal smøre opp drevet/kransen/styringen bør man uansett sørge for å bruke ett fett som er tynt og klebrig slik at rotasjons kreftene ikke slynger fett rundt som kan komme i kontakt med clutchen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 7, 2009 Fikk følgende på PM fra Bent Owe:Noen TPI fant jeg ikke igjen, men det gikk i grunnen ut på å demontere starteren og så smøre tannkransen på svinghjulet med et spesielt sprayfett. Fettet er noe Møller har/hadde i sitt sortiment og ble bestilt til hver enkelt bil dette skulle utføres på. Har derfor ikke noe godt alternativ til hva du skal bruke, men du kan jo i værste fall høre med Møllersjappa di om de skaffer. Altså skal dette fettet sprayes på startkransen hele veien rundt. Er vel egentlig meningen å dreie motoren rundt for hånd da man smører, men det går an å løsne starteren så den kun sitter i 1 bolt, starte motoren, demontere starteren og legge den litt til side for så å spraye mens motor står å går. I tillegg kan du kanskje ha på litt på starterdrevet. Er altså mellom startkrans og starterdrev kvitrelyden oppstår. Vet ikke helt om dette er noe jeg skal begi meg ut på selv... Får ta en titt til helga. Rop ut hvis noen finner ut at dette er en kjapp fiks og hva man bør smøre med. Ble du kvitt lyden ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 8, 2009 Ble du kvitt lyden ?? Nei, jeg har fortsatt ikke blitt kvitt lyden... Har hatt litt ferie og greier... Regner med jeg får få ut finger'n og bestille en time hos Møller for å få de til å fikse. Tror ikke jeg orker å prøve å skru på dette... Har du fått fikset din? Hvis du gjorde det selv, hva brukte du og litt om fremgangsmåte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 9, 2009 Nei, jeg har fortsatt ikke blitt kvitt lyden... Har hatt litt ferie og greier... Regner med jeg får få ut finger'n og bestille en time hos Møller for å få de til å fikse. Tror ikke jeg orker å prøve å skru på dette... Har du fått fikset din? Hvis du gjorde det selv, hva brukte du og litt om fremgangsmåte? Kona har overtatt kvitre bilen og har ikke gjort noe med det nei..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 9, 2009 Nei, jeg har fortsatt ikke blitt kvitt lyden... Har hatt litt ferie og greier... Regner med jeg får få ut finger'n og bestille en time hos Møller for å få de til å fikse. Tror ikke jeg orker å prøve å skru på dette... Har du fått fikset din? Hvis du gjorde det selv, hva brukte du og litt om fremgangsmåte? Kosejobb for Harald dette;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 9, 2009 Kosejobb for Harald dette;) Hvem er Harald ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 10, 2009 Hvem er Harald ?? Vår "lokale" mekke-Mikkel Kosejobb for Harald dette;) Godt forslag... Får høre litt med han 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 22, 2009 Byttet batteri og lyden ble borte. Det som sto i bilen var 70amp og det nye er 77amp, bilen starter raskere og lyden er borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 26, 2009 Byttet batteri og lyden ble borte. Det som sto i bilen var 70amp og det nye er 77amp, bilen starter raskere og lyden er borte. Har fortsatt ikke gjort noe med denne kvittringa jeg... (fytti grisen å treig jeg er ass ) Bare å bytte batteri hørtes jo veldig "behagelig" ut. Dette må sjekkes ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 27, 2009 Har fortsatt ikke gjort noe med denne kvittringa jeg... (fytti grisen å treig jeg er ass ) Bare å bytte batteri hørtes jo veldig "behagelig" ut. Dette må sjekkes ut Sansynligvis er drevet på dynamoen gåen.. dette er et sluredrev,hvis det setter seg fast så får du kvitrelyd,har hatt samme problem på min søsters bil. Mvh Inge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 27, 2009 Sansynligvis er drevet på dynamoen gåen.. dette er et sluredrev,hvis det setter seg fast så får du kvitrelyd,har hatt samme problem på min søsters bil. Mvh Inge Hadde det vært dynamoen så hadde vel lyden vært hele tiden. "Denne" lyden jeg har er kun når man starter motoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...