#1 Skrevet Mai 13, 2009 Når jeg var på tur til sørlandet for et par uker siden så peip det plutselig når jeg kjørte om at det var lite olje. Jeg stoppet på nermeste bensinstasjon for og etterfylle og kjørte videre etterpå men etter ca 10mil peip det en gang til. Jeg stoppet med en gang for og etterfylle og se etter om jeg kunne se noe lekasje men fant ingenting. Jeg kjørte ca 40mil tur/retur +litt småkjøring den helgen men det var bare på vei nedover at den ville ha olje. Ha kjørt 10-15mil etter dette også men uten noe oljeforbruk. Hva kan dette være:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 13, 2009 Ventil tetninger og turbo er vel det vanligste om man ser bort i fra lekasjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 13, 2009 Kanskje du burde sjekke oljeåndinga di. Eventuelt rengjøre denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 13, 2009 Høres kjent ut... Etter oljeskift er min rimelig tett ganske lenge, iallefall 5000km, for deretter å "plutselig" bruke opp over 1 liter. Så kan jeg fylle på til topp igjen, og så er det tett ei stund igjen. Min teori er at klaringene her og der blir såpass at når oljen slites så klarer den ikke lenger å holde tett, og forbruket stiger. Når ny olje kommer på, med nye additiver, så er alt fint ei stund igjen. Men mulig enkelte typer olje er mer "holdbare" på slitte motorer. Til info, min har gått 275'km nå, de fleste av km har kommet på langkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2009 Kanskje du burde sjekke oljeåndinga di. Eventuelt rengjøre denne. Og hvor finner jeg den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2009 Den begynner i ett plastdeksel under innsuget på venstre side på motoren, så går det over i ett ca 2,5cm tykt stålrør som går bak motoren og fremover til en ventil rett etter turboen. Jeg har byttet dette dekselet under innsuget, da det var sprukket og gått mer eller mindre i oppløsning, så det lakk ut olje der. Og så samtidig at det er litt skit i det røret også.. Men jeg ser ikke hva det skal gjøre med oljeforbruk da, siden det som går her er olje som dampes ut event sprutes ut under kraftig ratting, og som så går inn i innsuget for forbrenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...