#1 Skrevet Mai 13, 2009 Da har jeg fått brukt litt ekstra kraft igjen:p Skrur som bare det for å få inn motoren før helga, men selvfølgelig kom det noe i veien denne gangen også. Når jeg skrudde inn den lange, tynne skruen som går gjennom venderulla syns jeg den gikk veldig lett. Faktisk gikk den så lett at den vrei seg av: rolleyes Nå sitter jeg her, med en skrue med ca 5mm gjenger på og jeg ser resten av skruen inni oljepumpehuset. Jeg har egentlig bare to spørsmål: 1.Kommer jeg til "baksiden" av denne skruen hvis jeg tar av oljepumpa, eller er den skrudd helt gjennom og i blokka? 2. Hvor langt er gjengepartiet egentlig på denne skruen? Ser for meg at det er noe skikkelig herk å få ut, ettersom skruen er såpass tynn. Har ikke bilde, og greier ikke finne skruen i etka. Drakk jeg for mye Møllers Tran? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 13, 2009 (endret) Bare å begynne å finne fram drillen og ett passende bor da Terje: haha :: haha : nei da, er nok noen her inne som har ett godt tips... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 13, 2009 Bare å begynne å finne fram drillen og ett passende bor da Terje: haha :: haha : nei da, er nok noen her inne som har ett godt tips... Tanken slo meg: smil : Og jeg som skulle ut på prøvetur på 17. Mai da: bh :: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 13, 2009 Tanken slo meg: smil :Og jeg som skulle ut på prøvetur på 17. Mai da: bh :: bh : bare å vente til imorra, sikkert noen lysehoder innpå detta forumet da, som kan gi deg et bra svar;) skal ikke kjøre på 17.mai, da skal man kun spise is, pølser og drikke brus (er jo eneste dagen man får spise så mye is og drikke så mye brus man vil, det sier ihvertfall min mor;)) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 13, 2009 Får satse på det. Evt bytte hele oljepumpa om det er en mulighet. Er redd for vekta og formene jeg vett, så is kan jeg IKKE spise;) Da er det bedre å trimme leggmusklene.. Tilbake til topic: Hjeeeelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 13, 2009 Det blir ofte en liten irriterende "tapp" når en bolt knekker, slutten på gjengene har lett for å vri seg og stikke litt ut i godset sånn at den blir lei å skru ut. Fres vekk denne lille tappen med en dremel, så blir den lett å skru ut i de aller fleste tilfeller. Er du stødig på hånda freser du ett rett spor med dremelen så du får skrudd den ut med en så stor som mulig trekker, dette er oftere lettere enn å borre og sette i grisepikk på små bolter. Dybden på hullet til en M6 bolt trenger ikke være lenger enn 10-15mm, så er nok deromkring. 99% sikker på at du ikke kommer til fra baksiden, kan ikke huske å ha sett noe gjennomgående hull der. Og det siste du leser er det første du burde gjøre, fyr løs med rustløser så fort som mulig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 13, 2009 Tviler på at jeg finner en dremel som går inn der, er jo snakk om 3-4 cm inn i oljepumpehuset. Skruen knakk når jeg stramma til, så den er ikke rusta fast;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 13, 2009 -neida, regna ikke med den var rusta, men litt smøring er alltid praktisk. Trodde ikke det hullet var sååå, dypt, da er det nok litt værre.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 14, 2009 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2009 Megatynn nebbtang? Har klart å skru ut en knekt skrue med det en gang, men den var vel noe større, M12 eller deromkring. Om det er en liten tapp som stikker ut kan det være mulig å fa tak i den, iallefall værdt ett forsøk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 14, 2009 1. Tror ikke det er mulig ifra baksiden nei. 2. Total lengde på original bolt skal være 62mm. En metode som jeg bruker ofte og som virker 9 av 10 ganger : Hvis bolten er knekt i plan med overflate eller 1 - 2mm innenfor, så finn fram et mig apparat. Må ha et med en liten pistol. Gjerne 0,6mm tråd. Deretter sveis/ punkt forsiktig i senter på bolten, bare en liten punkt igangen. Gjentas helt til sveisen er ca 2 mm utenfor bolthullet, derretter er det bare å ta en m8 mutter, plassere i senter og fylle med sveis. Da får du litt tak på bolten samt at varmen hjelper til slik at det løsner lettere. Noe svineri å sveise på så små bolter, men er fullt mulig når en tar det med ro. MEN, må gjøres FORSIKTIG slik at en ikke sveiser fast bolten i materialet rundt Ro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 14, 2009 Den bolten der går vel rett gjennom hele greia og i blokka om jeg ikke husker feil. Den var rimelig lang forhold til de andre. Demonter og sjekk hvordan det er på baksiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 14, 2009 Den bolten der går vel rett gjennom hele greia og i blokka om jeg ikke husker feil. Den var rimelig lang forhold til de andre. Demonter og sjekk hvordan det er på baksiden. Stemmer det, men mener å huske at gjengepartiet ikke var så langt. Er uansett nødt til å ta opp og se ja, men tenkte å ha en slagplan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 14, 2009 Stemmer det, men mener å huske at gjengepartiet ikke var så langt.Er uansett nødt til å ta opp og se ja, men tenkte å ha en slagplan. Hvis du er så heldig (noe du garantert ikke er) at det står gjenger ut fra blokka så kan du kanskje skru på en mutter og sveise den fast i bolten og bare skru den tilbake: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 14, 2009 Har tenkt tanken, men så heldig har jeg aldri vært:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 17, 2009 Har tenkt tanken, men så heldig har jeg aldri vært:) Men denne gangen var jeg mye heldigere! Etter noen dagers tenking og litt fyll var jeg i verkstedet igjen i kveld. Tok av oljepumpa, og der satt skruen, 5 mm UTAFOR blokka. (beklager dårlige bilder) Tenkte jeg skulle skru den ut med en visegrip-tang eller noe liknende, men skrudde den like godt ut med høyre tommel sammen med høyre pekefinger. Takk for alle forslag, desverre var det bare tiltak som manglet;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...