Anbefalte innlegg

Hei.

 

Klarte såklart å tråkke istykker min N75 idag.

Så snakka med Harald Eriksen, og han hadde et sånt digitalt intrstrument for å justere turbotrykket manuelt, og ifølge han kan den erstatte N75.

 

Nå som den "boost controllern" kommer inn i bildet, er det da bare å ta ut/bort N75?

Og på den turbotrykksmåleren fra Auto Gage eller noe sånt, var det med et T-stykke til vakumen. På den ene "pinnen" er det en metallsak, som gjør til at det er litt hardere å blåse luft igjennom, men de 2 andre pinnene er det fri gjennomstrømming på.

 

Det jeg lurer på da, hvorfor er den metallbiten der, og MÅ jeg ha et T-stykke med den "ventilen" i?

 

Nå som N75 er borte var det 4 ledige vakumslanger.

Det jeg gjorde nå var å bruke et T-stykke mellom turbo og luftfilter, og en slange til neste T-stykke som WG og "boost controller" skal inn på. Kan jeg da bruke 2 stk T-stykker (vakum) med fri gjennomstrømming, eller MÅ jeg bruke det t-stykket med den "ventilen" i?

Litt rart forklart kanskje, men håper på svar snarest.

 

Legger ved noen bilder, så kanskje enklere for folk å skjønne i tillegg til teksten.

 

De 2 T-stykkene som er nå koblet til på bildene har fri gjennomstrømming alle veier.

 

Så til store spørsmålet, kan jeg koble det slik som på bilde 1 og 2, med t-stykker med fri gjennomstrømming?

DSC_0837_.jpg

DSC_0838_.jpg

DSC_0844_.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved også et dårlig bilde av det digitale instrumentet. Hvis noe har erfaringer med det, eller vært borti noe lignende så gjerne forklar:)

 

Er det bare å koble til + og - og slangen og justere det helt ned, og justere opp etterhvert som jeg prøver bilen?

ABilde036.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på t stykket ditt, så skal den "trange" enden mot instrumentet det ble levert med..Viss ikke den innsnveringen er der så vil instrumentet vise lavere trykk.. bare å teste så ser du sikkert noen desibar forskjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på t stykket ditt, så skal den "trange" enden mot instrumentet det ble levert med..Viss ikke den innsnveringen er der så vil instrumentet vise lavere trykk.. bare å teste så ser du sikkert noen desibar forskjell
Har ikke koblet til måleren enda, og måleren jeg får av Harald Eriksen, var det verken T-stykke eller slange med, så må bruke det jeg har. Problemet er bare at t-stykket med den innsnevringen er for tynn til å gå innpå slangene...:( Finner ikke t-stykke i den riktige str til slangene med en slik innsnevring på. Noen som vet å få i? De 2 t-stykkene jeg har har ingen innsnevring. Men er det så mye bar at det kan vises på en digital måler da? Og ingen skade kan skje om jeg ikke har et t-stykke med den innsnevringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DEt er ingen problem.... det er bare vakuum... det kommer gjennom uansett.. det som er viktig er at alle koblingene er tette og ikke lekker:) da mister du turbotrykk;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DEt er ingen problem.... det er bare vakuum... det kommer gjennom uansett.. det som er viktig er at alle koblingene er tette og ikke lekker:) da mister du turbotrykk;)

 

min erfaring var at trykket gikk fra 1,3 på måleren til 1,6bar når jeg satt inn en slik på samme måler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, så da er det bare å koble til den nye måleren da, inn på siste nippeln på t-stykket da? Hvis denne fungerer, så får jeg Egil til å eventuelt skifte det ene t-stykket til en som har en slik innsnevring, så trykket stemmer med tallene på måleren..

 

Takker for kjappe svar folkens, og ikke minst nyttig:) Fikk jeg letta 10kg på skuldrene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor denne pakninga skal være? Fikk ikke med meg hvor den datt ned fra..

DSC_0837.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakninga skal stå rundt lmm, der på venstresiden på bildet over.. mellom lmm og luftfilterboks.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på t stykket ditt, så skal den "trange" enden mot instrumentet det ble levert med..Viss ikke den innsnveringen er der så vil instrumentet vise lavere trykk.. bare å teste så ser du sikkert noen desibar forskjell

 

Den trange enden er der for og minimalisere blafring i instrumentet, en innsnevring kan da ikke skape høyere trykk av seg selv.

 

Vis man ikke har innsnevring kan man bruke det minste bensin filteret på biltema, det blir da en liten buffer som utjavner små trykk bølger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Vis man ikke har innsnevring kan man bruke det minste bensin filteret på biltema, det blir da en liten buffer som utjavner små trykk bølger.

Utdyp denne litt nermere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt forklart så gjør det at instrument nåla på turbotrykksmålern din ikke står og vibrerer sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt forklart så gjør det at instrument nåla på turbotrykksmålern din ikke står og vibrerer sånn.
Ok, så den metalldingsen inni der er ikke til noe annet enn å utjevne små trykkbøler alltså? Hvor får man kjøpt slike da, i en litt annen størrelse? Men i dette tilfellet da med digitalt instrument, vil tallene variere mellom f.eks 1.5-1.6bar opp og ned?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så må du ha n75 koblet til for at bilen ikke skal gå i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så må du ha n75 koblet til for at bilen ikke skal gå i nødmodus.
Ja, var det ikke rart..måtte være en baktanke med dette. Pokker også da..Noen som kan bekrefte dette? Hva skjer når den går i nødmodus? Er ny og rimelig noob på området enda..lærer stadig noe nytt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så den metalldingsen inni der er ikke til noe annet enn å utjevne små trykkbøler alltså? Hvor får man kjøpt slike da, i en litt annen størrelse? Men i dette tilfellet da med digitalt instrument, vil tallene variere mellom f.eks 1.5-1.6bar opp og ned?

 

Går sikkert bra da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter et lite kjapt søk:

 

For å lure ECU til å tro at det fortsatt er en N75 ventil tilstede.

Kan man bruke en Motstand på 30-50 ohm. Kobles mellom de to ledningene som går/gikk til N75 ventilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter et lite kjapt søk:

 

For å lure ECU til å tro at det fortsatt er en N75 ventil tilstede.

Kan man bruke en Motstand på 30-50 ohm. Kobles mellom de to ledningene som går/gikk til N75 ventilen.

Den 2 pinns kontakten der ja. Men Egil sa at når jeg skal kjøre inn til Tr.heim på mappedagen, måtte jeg koble ut orginal boost kontrollern, regner da med at han mente n75? Hvorfor vet jeg ikke..kanskje jeg skal ta en tlf til Egil imorgen, og høre akkurat hva jeg kan og skal gjøre før oppstart og prøvetur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 2 pinns kontakten der ja. Men Egil sa at når jeg skal kjøre inn til Tr.heim på mappedagen, måtte jeg koble ut orginal boost kontrollern, regner da med at han mente n75? Hvorfor vet jeg ikke..kanskje jeg skal ta en tlf til Egil imorgen, og høre akkurat hva jeg kan og skal gjøre før oppstart og prøvetur.

 

Det er nok n75 han mener ja. Ved å fjerne/koble av n75 så tror jeg at du ikke vil få ladet mer enn grunntrykket i og med at det er den som styrer WG'n. Dermed vil du ikke lage noe krøll på motoren din innen du kommer til Trondheim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok n75 han mener ja. Ved å fjerne/koble av n75 så tror jeg at du ikke vil få ladet mer enn grunntrykket i og med at det er den som styrer WG'n. Dermed vil du ikke lage noe krøll på motoren din innen du kommer til Trondheim.
Ok. Men som du sier, så kan jeg jo montere en boost controller som er avbildet lengre opp her, og montere en motstand på kontakten, og ECU fortsatt tror det er en N75 der? Da vil den vell ikke gå i nødmodus? Og kan noen forklare hva som skjer når den går i nødmodus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Men som du sier, så kan jeg jo montere en boost controller som er avbildet lengre opp her, og montere en motstand på kontakten, og ECU fortsatt tror det er en N75 der? Da vil den vell ikke gå i nødmodus? Og kan noen forklare hva som skjer når den går i nødmodus?

 

Hvis du kobler på motstand og monterer boost controlleren, så vil ECU tro at det er en n75 der ja. Det eneste som skjer hvis du kobler fra n75 når du har manuell boost controller er at ECU'n spytter ut feilkoder. Hvis du derimot kobler fra n75 uten å ha boost controller, så vil du ikke få mer enn grunntrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da er det jo egentlig bare for meg å dra til et elektronikkverksted da, og hente en motstand og montere i den kontakten, og koble på boost controllern før jeg kjører inn til tr.heim?

Noe jeg bør ta hensyn til når jeg kobler til den boost controllern da? Regner med pilene på måleren er for å justere trykket opp og ned?

 

Og bilen vill vell starte å gå som normalt ved normal kjøring, fordi om jeg har N75 frakoblet men Boost Controller tilkoblet?

 

Dyser og 7a kam blir ikke montert før den står hos ES .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kobler på motstand og monterer boost controlleren, så vil ECU tro at det er en n75 der ja. Det eneste som skjer hvis du kobler fra n75 når du har manuell boost controller er at ECU'n spytter ut feilkoder. Hvis du derimot kobler fra n75 uten å ha boost controller, så vil du ikke få mer enn grunntrykk.
Kom til å tenke på en ting, kontakten på N75 min er fortsatt hel, er kun vakuminntaket som er knakt av. Istede for å bruke en motstand, kan jeg ikke da bare sette N75 i kontakten da? Da ser jo fortsatt ECU at N75 er tilkoblet, uten å gå i nødmodus? Bare at det er ingen vakumslanger tilkoblet..De er jo koblet på boost controllern, turbon, WG og luftslange til LMM.

 

Eller er jeg HEEEELT på jordet nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg snakka med Egil, og N75 kan bare stå i kontakten mens den Boost Controllern er kobla til vakumslangen. Da er problemet løst:) Takker for kjappe og gode svar folkens!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden din litt jeg... iom du snakket om 7a kam.

Hvor mye en sånn kam å si kontra original aan kam? Merkbare forskjeller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.