minimum hva må jeg ha - kjøpt maskin

Anbefalte innlegg

Har en Meguiars maskin (er det G110 eller noe den heter?) på vei til meg, og tenkte jeg skulle slenge ut noen spm om hva jeg trenger i tillegg :)

Det er da kun maskinen, ingen ting mer jeg har.

Hva trenger jeg? : klø :

Jeg har ingen planer om å bli en ny "detailer" guru. Jeg ønsker å holde bilen pen i lakken, sånn som min ser ut nå så må jeg sikkert ta en "grov" jobb (er det rubbing det heter?)

Jeg er grønn på dette, har også planer om å lese den glimrende sticky tråden til Christer her :D

Såvidt jeg husker, så er det en "plate" jeg også trenger.

Jeg trenger noen pads til å starte med?

hvilke produkter bruker jeg? (hadde tenkt å bestille en liten kartong fra Meguars via USA som jeg gjorde en gang før)

Har ikke oversikt over de "proffproduktene" til Meg, hva bruker jeg evt der?

(har en "fine cut cleaner" #2 men har skjønt at den ikke gjør noe særlig fornuftig...)

Vel folkens: fyr i vei! : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første bud: Les tråden til Christer

Produkter fra Meg Mirror Glaze serien:

Mine favoritter fra MEG MG:

MG85 rubb

MG80 polering

MG82 polering

MG21 sealent

MG20 sealent

MG26 voks

MG07 voks (utstilling)

Kjøp pads på scandicshine :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første bud: Les tråden til Christer

Produkter fra Meg Mirror Glaze serien:

Mine favoritter fra MEG MG:

MG85 rubb

MG80 polering

MG82 polering

MG21 sealent

MG20 sealent

MG26 voks

MG07 voks (utstilling)

Kjøp pads på scandicshine :)

Takker, takker :)

MG26, foretrekker du flytende eller den "paste" boksen? :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun testa Menzerna (til maskinbruk), men er til gjengjeld superfornøyd. Litt av grunnen er at denne faktisk er ment for tysk keramisk lakk, som er ekstra hard.

Jeg måtte "rubbe" min litt ned her og der, til dette brukte jeg følgende:

MENZERNA POWER GLOSS COMPOUND S34A

Sammen med CYCLO PADS ORANGE 2-PACK (Vær litt obs på at dette er den hardeste rubbinga til Menzerna, og orange pads er de med nest tøffest cut)

Dette gjorde jeg kun der det var kraftige swirls eller riper. Utrolig bra! Er mange tips til hvordan bruke dette med det kan Ketil ta. Men det viktigste er å bruke en sprayflaske med vann å vete putene med i blant for å få ut poleringsmiddel.

Etter dette gikk jeg over hele bilen med:

MENZERNA PO 106FF sammen med CYCLO PADS GREEN 2-PACK

Dette er poleringsmiddel med litt slipemiddel så det tar de små swirls.

Jeg polerte ikke mer enn dette, men har i ettertid funnet ut at det kunne vært lurt å gått til slutt over med MENZERNA PO85RD og CYCLO PADS WHITE 2-PACK

Dette vil ta knekken på evt. halogrammer og ikke minst gi en større dybde.

Så til det viktigste: Legge på en lakkforsegling. Jeg har kun erfaring med CHEMICAL GUYS JETSEAL 109 men er strålende fornøyd. Å etter hva jeg kan lese ellers på forumet så er folk flest svært fornøyd med denne. Følg bruksanvisningen nøye. Må legge på ett lag, la det tørke i 15 mike og ta av (svært lett å ta av), vente 20 mike og legge ett nytt lag. Vente 15 mike og ta av igjen.. Så bør bilen stå så tørt som mulig de neste 24 timene.

Du kan og vurdere å kjøpe en voks til å toppe verket med, men tidligst etter 24t. Men dette blir flisespikkeri. Har ikke kjøpt inn voks selv, men skal bestille nå. Så dette er på langt nær ett must.

Produkter du MÅ ha til å gjøre alt dette er gode mikrofiberkluter. Du bør egentlig ha minst 2, men kanskje helst 4 stk. Til dette anbefaler jeg disse blå som Ketil selger. Har prøvd både de blå og de røde, samt Megs sine kluter, og det er desidert de blå fra Ketil jeg liker best.

Du må og ha en god bilsåpe, og da har jeg prøvd denne og er godt fornøyd: OPTIMUM CAR WASH. Skummer muligens litt lite etter min smak, men men.. Virker som en god bilsåpe og er ikke alt for dyr.

Jeg regner med du har vaskevott og du bør i tillegg ha ei STOR bøtte med grit guard, som gjør at du ikke smører dritten på bilen igjen og igjen når du vasker bilen.. :)

Håper dette var litt oppklarende for deg, da jeg ikke akkurat er noe "pro" selv, men føler jeg kan forklare greit ut fra de forutsettningene jeg har.

Om det skulle være noe "feil" eller justeringer man bør gjøre i denne "guiden" så ikke nøl med å skrik ut. Men tro nok det er rimelig korrekt. :)

Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, takker :)

MG26, foretrekker du flytende eller den "paste" boksen? :confused:

Flytende :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp heller noe fra f.eks. Chemical Guys e.l., den fra Megs er dyr og så og si det det samme som Chemical Guys sine..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry Bernhard, må krangle litt med deg :)

Jeg anbefaler på det sterkeste Meguiar´s leira. -Den er mye mykere etter du har hatt den en stund,

og jeg synes den tar bedre enn CG.

En annen ting, #83 bør du ha. Den er min favoritt i alle fall..

#80 er også et must om du skal ha etpar valg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjelder clay så er det smak og behag, Megs sin har en tendens til å smuldre opp..

Ang produkter så er #205 absolutt ett bedre alternativ til # 80, kort arb tid og en blank overflate, selv etter wipedown..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner at de lærde strides om akkurat dette ja.. :D

Bernhard: nå vet jeg ikke hva den CG leira koster, men den jeg linket til var vel rundt 23$ for 200g. Jeg skal betale rundt 120kr i frakt, så hvis jeg kun hadde gått for denne så blir det jo en dyr affære. Men nå skulle jeg dog ha litt mer :D

#205 er vel Ultra finishing polish? Den må jeg teste :D

Noen av dere som har testet Ultimate Compound?

Så langt ser det ut som jeg kommer til å kjøre:

Meguiars Mirror Glaze Professional Detailing Clay C2000

MG85 rubb

MG 205 hvis Bernhard mener dette er det beste :)

MG21 Mirror Glaze Synthetic Sealant 2.0

MG26 voks (har denne, allerede)

Har også den NTX voksen, DENNE tror jeg det er. Dog så vet jeg ikke om det er "2.0" utgaven (den er ca et år gammel)

Har også en MG2 "fine cut cleaner" som ligger å samler støv :) Vet ikke helt hva jeg får brukt den til? :D

Så vidt jeg vet, så skal jeg også ha pads (hvis jeg går for Meguiars) som er

W7006, W8006 og W9006

Stemmer dette?

W7006 til MG85 og MG205?

W8006 til MG21 ?

W9006 til MG26?

Stemmer dette, eller er jeg helt ute på viddene?

Ser også at de har nå kommet med noen "soft-buff 2.0" pads, jeg vet ikke hva forskjellen på de er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde byttet #85 mot #105, bedre cut og kortere arbeidstid.. samt at Softbuff 2.0 putene er bedre enn forgjengeren, So1o putene er også gode..

Jeg tittet ikke på linken engang, men her hjemme fra Norsk Prol koster den clayen rundt 900kr og Chemical Guys sin koster ca 300kr.. Det er også forskjellige grader av clay, Megs har 2 stk hvor den blå er den mildeste, den grove har jeg prøvd på Fabian sin Audi 80 for å fjerne maling, og den smuldret seg opp og ble helt myk, til tross for at den var splitter ny, har forøvrig bedre erfaring med den milde typen, bare at det blir endel "marring" igjen etter den.. Er det asfalt og slikt du skal fjerne burde du bruke en god avfetting først, Macseriens Pricbort, Scholl Crack 9000 eller Turtle Wax Nano Prewash T fjerner det meste av asfalt og sparer deg for clay..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde byttet #85 mot #105, bedre cut og kortere arbeidstid.. samt at Softbuff 2.0 putene er bedre enn forgjengeren, So1o putene er også gode..

Jeg tittet ikke på linken engang, men her hjemme fra Norsk Prol koster den clayen rundt 900kr og Chemical Guys sin koster ca 300kr.. Det er også forskjellige grader av clay, Megs har 2 stk hvor den blå er den mildeste, den grove har jeg prøvd på Fabian sin Audi 80 for å fjerne maling, og den smuldret seg opp og ble helt myk, til tross for at den var splitter ny, har forøvrig bedre erfaring med den milde typen, bare at det blir endel "marring" igjen etter den.. Er det asfalt og slikt du skal fjerne burde du bruke en god avfetting først, Macseriens Pricbort, Scholl Crack 9000 eller Turtle Wax Nano Prewash T fjerner det meste av asfalt og sparer deg for clay..

Kanon :tilber:

Hvis de tar 900,- for den her er det jo rimelig god avanse. Jeg kan jo få kjøpt den for rundt 300,- kr hvis jeg BARE kjøper den og sender den fra USA? Den milde jeg hadde tenkt ja.

Supert, da ser jeg på 105 istedet for 85 også :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry Bernhard, må krangle litt med deg :)

Jeg anbefaler på det sterkeste Meguiar´s leira. -Den er mye mykere etter du har hatt den en stund,

og jeg synes den tar bedre enn CG.

En annen ting, #83 bør du ha. Den er min favoritt i alle fall..

#80 er også et must om du skal ha etpar valg.

Hva er # 83?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at det er dyrt er mye at det går via Nederland og alle etiketter osv blir på norsk, men er jo samme produkt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polish, #85 er rubbing, # 83 er polish egentlig beregnet for DA maskin, og # 80 er en "glaze", men # 105 og # 205 er endel av den nye serien som er mye bedre en den gamle # 8x serien..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at det er dyrt er mye at det går via Nederland og alle etiketter osv blir på norsk, men er jo samme produkt:)

Det skal jeg jo greie :D

Polish, #85 er rubbing, # 83 er polish egentlig beregnet for DA maskin, og # 80 er en "glaze", men # 105 og # 205 er endel av den nye serien som er mye bedre en den gamle # 8x serien..

Hmmm... Siden jeg har Meguiars maskinen, er ikke den DA? Det er vel bare en Meg's maskin?

Men uansett kjører jeg 105 og 205 da :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en DA ja, men ikke noe problem med nevnte produkter i.f.m. DA maskin.. Når du skal bruke clay så ha gjerne en bøtte med varmt vann å legge clayen i, det gjør alltid jeg, da lager den mindre merker og blir mykere.. Og husk claylube når du skal handle..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takker for tipset.

Jeg har en neste full sprayflaske med "quick clay" luben, den kan vel brukes?

(jeg hadde et quick clay sett fra Meg før, men finner ikke igjen selve leira... :( )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med mer du, det går mye lube, ca 1/2 flaske på en bil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bruke disse ferdig-blandede clay-lubene er for dumt spør du meg. Kjøp en flaske Optimum rinse and shine (tror den heter). Scandicshine.no selger den..

Da kjøper du en litersflaske med konsentrert såpe som kan benyttes til blant annet clay lube. Den holder til maaaange litersflasker med lube. Bruker den stadig vekk, og har ikke merka forskjell på den, og de som er kun laget for lube.

Kan og brukes som quick detailer, samt såpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Fredrik, men de gangene jeg har nevnt noe fra Scandicshine så har jeg blitt rapportert for reklame.. Derfor må jeg unngå det: klø :

Bruker stort sett kun den selv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, særriøst?

Det er en anelse hysteri spør du meg. Man må jo få hjelpe medlemmene, når spørsmål blir stilt? Er jo hele hensikten med et slikt forum..

Men nok om det :)

Her er den i allefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte kun CG citrus wash som clay lube før, men la merke til at den ble litt vel sterk for claybaren (Riccardo clay), så den gikk i oppløsning etter en 3-4 biler. Samtidig er man nesten avhengig av å vaske bilen etterpå ved bruk av denne såpa.

Den største fordelen jeg opplevde med Optimum No Rinse var at det er bare å tørke av, så er lakken like fin. Sparer mye tidsforbruk med denne ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Japp, og det skyldes at den og kan brukes som QD :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.