#1 Skrevet Mai 13, 2009 (endret) Startet opp bilen for å kjøre hjem fra jobb ikveld og hørte en rasle lyd. Har skrudd av halve fangeren foran for litt reperasjoner der. Undersøkte lyden men kunne ikke se noe og tenkte det bare bar en løs skrue eller noe. Men måtte jo hjem så jeg begynte å kjøre. Kom til en rund-kjøring og kjørte halvveis igjennom da jeg hørte et lite "smell" og bilen bare døde. Har funnet et lite hull nederst på blokka ved reg-reim hjulet(?) der stakk det en bolt av noe slag ut. regner med denne har ligget å skranglet rundt der og kommet mellom godset og tannhjulet når jeg svingte i rundkjøringen. Reima har ryki og jeg regner med at jeg må ha ny motor. Men det jeg lurer på er om hvor denne bolten kommer ifra? og vil det være lettest å bare bytte motor istedenfor å fikse opp den som er der? Legger ved noen bilder av bolten jeg fant. Håper noen kan hjelpe! Edit: Skal få lagt ut en bilde av hullet også. Må ha litt dagslys bare! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 13, 2009 (endret) For meg kan det se ut som en del som sitter bak dekselet til reg reima og du skrur en bolt igjennom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 13, 2009 Er det noe annet deksel en det sorte forran der da? Den er ganske stor. Det den ligger på er en sånn kopp-brikke greie. Tipper 3cm lang. Og 1 cm i diam på det tynneste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 13, 2009 Er det noe annet deksel en det sorte forran der da? Den er ganske stor. Det den ligger på er en sånn kopp-brikke greie. Tipper 3cm lang. Og 1 cm i diam på det tynneste. veit ikke om det er delt eller ett stort foran reg reima. Den delen på bildet syns jeg ser ut som en hylse du setter i mellom dekslet og blokka, så skrur du en bolt gjennom dekselet->hylsa og så inn i blokka.. sjekk om alle boltene sitter i dekselet eller om dekselet er skadet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 13, 2009 Etter det jeg så når jeg stod der og ventet på tauebil, så var det ikke noe skader på dekselet eller noe annet forran der, bortsett fra det hullet da. Det er helt nederst bak et stort reimhjul. Har kakket løs en bit av bokka forran der ser det ut til. Skal få tatt et bilde imorra... Dette er en skikkelig nedtur altså.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 13, 2009 Etter det jeg så når jeg stod der og ventet på tauebil, så var det ikke noe skader på dekselet eller noe annet forran der, bortsett fra det hullet da. Det er helt nederst bak et stort reimhjul. Har kakket løs en bit av bokka forran der ser det ut til. Skal få tatt et bilde imorra... Dette er en skikkelig nedtur altså.... Men hvis pinbolten som sitter mellom muttern og blokka har følgt med muttern ut så har den sannsynligvis falt ned bunnen av dekselet Og jo, det ser veldig ut som den i grunn... du kan jo måle indre dia... lurer på om ikke pinbolten er rundt 6-7mm, hvis gjettinga mi ikke er så halvgærn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 14, 2009 ja, men ville ikke det ha skjedd noe før da? Ser ut til at der er en 6-7 mm ja. Har hatt bilen på verkstes for ikke så lenge siden, og lurer på om det kan ha vært noe de har gjort galt. Har byttet toppdeksel pakning og rotor drev.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 14, 2009 ja, men ville ikke det ha skjedd noe før da? Ser ut til at der er en 6-7 mm ja. Har hatt bilen på verkstes for ikke så lenge siden, og lurer på om det kan ha vært noe de har gjort galt. Har byttet toppdeksel pakning og rotor drev.... Aner ikke, men før eller siden kan det skje og det skjedde virker det jo ut som... Kan jo virke som at verkstedet har gjort en flause om de har hatt av dekselet... Kanskje noe å tenke på når det gjelder erstattning og reperasjonskostnader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 14, 2009 Ja, lurer på å ta en tur innom og prate med de. Men veit ikke hvor mye jeg skal pelle før de ser på det. Men trodde egentlig ikke at de rotet rundt der når de byttet toppdeksel pakning og rotor bare? får ringe litt rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2009 Da fikk jeg tatt litt bilder av hullet forran der. Er ikke så lett å se noe men... Kan nok hende det er lettest å bare bytte motor. Så hvis noen har en billig 7a, 3b, aby eller liknende så bare si ifra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 15, 2009 Noen som veit om 10vt motor passer over på denne? (20v, 7a originalt) Har funnet en MC motor nemlig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 17, 2009 Bumper denne. Hvor stor sannsynlighet for at rådene er bøyd og alt er fubar? Reima har ryki og jeg trillet et par meter når det stoppet, prøvde også og starte det etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 17, 2009 Det er vel mer sannsynlig at en del ventiler har fått seg en sving! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 17, 2009 Alle femmere har lik innfestning Tvilsomt at rådene dine er fubar, men ventilene er det store sjanser for at har fått seg en på trynet av et stempel eller to 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 17, 2009 Nice. Er vel heller lønnsomt å putte inn en ny motor enn å prøve å fikse en som er der tenker jeg... Hvis ikke noen har lyst å kjøpe den da. Er fin ellers! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 21, 2009 Noen som har en formening om hvor mye ca et ventilbytte på denne vil komme på hos et verksted? Har ringt å pratet med en, men han ville ikke ut med noe pris over tlf.(Han er litt sær nemlig, men veldig flink!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 21, 2009 10v turbo kan du ihvertfall bare glemme, det er en nedgradering og du må uansett bytte *hele* ledningsnettet som har med motoren å gjøre om du setter inn noe annet enn en 7A. Jeg ville fikset motoren du har, så får du overhalt toppen samtidig. Bunndelen er jo uansett like bra, det er bare noen bøyde ventiler, trolig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 21, 2009 Blir mest sannsynlig det ja... Men hadde vært kult med en 10vt da. Digger lyden! Vil tro det bare er noe bøyde ventiler ja, var ikke et skikkelig ras, slik jeg forstår det iallefall! Har litt tid i morra så da skal jeg ut å se hvor den jæ..a "bolten" har kommet ifra... Skjønner ikke helt hvordan den bare har løsnet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 21, 2009 (endret) Pris på bilen som den er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 21, 2009 Skal få tatt en ordentlig prat med Trond(mekanikeren) imorra. Så skal vi få se om vi finner en pris, men tviler på at det kommer på så mye under 10k... Lurer på hvor lettvint det er å gjøre selv? fikser man det på en dag? Hvis man er sånn middels god? Amatør messig altså! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 21, 2009 Okay Samme som Mr.Øistad , så ser "Bolten" du har avbilda ut som Avstandshylsen som sitter mellom blokka og regreimdekslet. Den tres på en 4mm gjengestag og hindrer at dekslet kommer borti regreima når du setter til umbrako mutterhodet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 21, 2009 (endret) Men hvordan kan denne ha løsnet da? når dekselet er helt intakt? Skal skru littegrann på det imorgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 10, 2009 (endret) Får vel komme med en liten update. Har hatt den på et verksted som har tittet på den, og var visst temmelig ille ifølge mekanikeren. Og jobben havner på rundt regnet 20.000.... Så det var de feriepengene... Men føler det er verdt det siden bilen er såppas fin som den er ellers. Det morsomme er også at Robert(verksteds-sjefen) ble veldig entusiastisk når jeg ga de grønt lys. Tenkte først at det var pga alle pengene de skulle få, men viste seg at det var pga at jeg ville beholde og fikse bilen. Viktig å passe på disse her, er ikke så mange igjen osv! Hehe, ganske artig! Men sånn ellers hvordan er det når man har hatt en sånn overhaling, må den ha innkjøring og slikt? Mener å ha hørt at man skal kjøre så og så langt og bytte olje? Pris på bilen som den er? Hehe, fikk ikke med meg helt hva du mente her før nå jeg, må ha vært litt trøtt når jeg leste det. Den selges nok ikke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 10, 2009 JEG hadde nok funnet meg en komplett motor å satt inn Mange som bytter ut disse og setter inn S2 motor. Så en delemotor er ikke så vanskelig å finne , og koster LANGT fra 20.000kr Men det er det JEG ville gjort da Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 10, 2009 Ja, har hatt litt problemer med å finne en fin komplett 7a motor. Hadde ikke vært no problem å foreta et bytte, men med mangel på tid og plass så ble det da sånn.. Hadde også lyst til å putte inn en s2 motor men da må jeg bytte masse annet rart i tillegg + godkjenning, så hadde nok havnet på det samme tenker jeg med arbeid selv. Også fant jeg ut at jeg vil ha den original! Hørte hvor mye de skulle ha for motor bytte og da tok de ca 25k for arbeidet inkl bytte av regreim og vannpumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...