Fremgangsmåte ved polering

Anbefalte innlegg

Halla!

Polerte opp hele bilen i går, og ble utrolig fornøyd. Produktene som jeg brukte var alt handlet hos Ketil på Scandicshine.no

 

MENZERNA POWER GLOSS COMPOUND S34A

MENZERNA PO 106FF

CHEMICAL GUYS JETSEAL 109

Cyclo pads grønn og orange

OPTIMUM CAR WASH

Bøtte og mitt fra scandicshine

+ en del annet snacks..

 

Jeg vasket bilen nøye først, på den gode gamle måten.. Gikk så over med MENZERNA POWER GLOSS COMPOUND S34A og orange pads (dvs rimelig hard cut) på alle de punktene hvor jeg så det var kraftige swirls. Fikk virkelig utrettet mye med dette! Tok så hele bilen, bit for bit, med grønne pads og MENZERNA PO 106FF. Helt avsluttningsvis ble hele bilen smurt inn med CHEMICAL GUYS JETSEAL 109 og en dæsj kjærlighet. Resultatet ble helt knall!

 

Men usikkerheten min lå rundt bruken av MENZERNA PO 106FF før Jetseal? Burde man ikke ha noe som er litt finere før jeg kjører på med jetseal? Syns MENZERNA PO 106FF høres litt "grov" ut..

 

Og forresten, jeg bruker biltema sin dual-maskin, skal jeg kjøre denne på max hastighet når jeg har fordelt MENZERNA-produktene godt utover. Måtte dette for å oppnå litt temp i lakken, som jeg har forstått er nødvendig for å få korrigert swirls. (Selvfølgelig ikke så varm at jeg skader lakken)

 

Er ute etter en skikkelig wet-look, som jeg føler at jeg til dels oppnådde med den fremgangsmetoden nevnt over. Men tror enda jeg kunne fått det bedre!

 

Tar gjerne imot tips :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå i ettertid at jeg burde nok ha kjøpt denne: MENZERNA PO85RD og brukt den før jetseal. Am i right? Fader, må vel muligens legge inn en bestilling :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna 106 FF er fin nok til å unngå kjørespor, så det er ikke noe problem å bruke den som siste steg før sealer. PO85RD er vel enda finere ja, men ikke livsviktig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, men vil det egentlig ha noe å si for dybden?

 

Og jeg må spørre, voks.. Hvor og når kan man bruke det? Har lest det litt her og der, men glemt:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører som regel polering,så legger jeg på en god voks.Før jeg til slutt topper med 1-2lag med Jetseal. :)

Men er det ingen swirls el,kan man jo droppe polering.Da kjører jeg på med kun voks og Jetseal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg personlig har ikke prøvd PO85RD, men erfaringsmessig fra f.eks. Scholl, så blir det dypere og våtere glans desto finere middel du polerer med til slutt.

 

Voks kan du legge på når som helst, akkurat som med Jetseal. Alt etter hvilken voks det er snakk om, er forskjellen som regel at voksen gir en dypere finish, men kortere holdbarhet enn Jetseal.

 

I motsetning til Tom Are (sorry:p) ville jeg toppet Jetseal med en god voks, for glansens del. Tviler på at sealer får like god heft med voks som base...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg personlig har ikke prøvd PO85RD, men erfaringsmessig fra f.eks. Scholl, så blir det dypere og våtere glans desto finere middel du polerer med til slutt.

 

Voks kan du legge på når som helst, akkurat som med Jetseal. Alt etter hvilken voks det er snakk om, er forskjellen som regel at voksen gir en dypere finish, men kortere holdbarhet enn Jetseal.

 

I motsetning til Tom Are (sorry:p) ville jeg toppet Jetseal med en god voks, for glansens del. Tviler på at sealer får like god heft med voks som base...

 

Aha,så du anbefaler polering,jetseal og voks altså? :o:)

Og når det kun skal legges på voks,så er jetseal og voks den beste metoden der også? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tenkte litt på dette med rekkefølgen med Jetseal og voks.. Vil på sett og vis og tro at det beste er å vokse bilen etter Jetseal..?

 

Tips til en god voks i akseptabel pris-range? Trenger ikke en slik exclusive/limited som er signert av folka på CG f.eks :P

 

La jo som sagt Jetseal i dag, så om jeg hadde vaska bilen i morgen og lagt en voks så hadde jo sikkert det blitt knall :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jetseal er i hvert fall min personlige favoritt når det gjelder LSP for holdbarhet kontra utseende. Det skal sies at Jetseal ikke står tilbake for mange når det gjelder dybde og glans, men det skader aldri å få det lille ekstra i tillegg ;)

Denne kan også med fordel legges i to lag, herde i 12-24 timer etter du har tørket av (for at den skal feste seg skikkelig, bør da ikke komme i kontakt med vann/kondens denne perioden), for så å toppe med voks.

 

Ang. voks som ikke koster skjorta, men fortsatt gir meget bra resultat, kan jeg anbefale Chemical Guys 5050 Limited Series Paste Wax :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la Jetseal i to lag på de stedene som er "viktig", bagasjelokk, panser og tak. Resten tok jeg kun ett lag på..

 

Men er vel ikke noe i veien for å gå over en dag eller to etter ved å vaske bilen skikkelig og så legge Jetseal? Så kjører vi på med voks på toppen.. (etter 24t.)

 

Jeg har sett litt på denne, da den var billig :PCHEMICAL GUYS PETE'S 53'- BLACK PEARL SIGNATURE PASTE WAX noen som har erfaring med det? :)

 

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er vel ikke noe i veien for å gå over en dag eller to etter ved å vaske bilen skikkelig og så legge Jetseal? Så kjører vi på med voks på toppen.. (etter 24t.)

 

Er ikke helt sikker på hva du tenker på her? En dag eller to etter hva? Polering?

Husk at lakken er veldig sårbar og mottakelig for urenheter og skader når den er polert, så beskyttelse bør legges så snart som mulig. Ellers er det en bra fremgangsmåte, ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg la som sagt kun ett lag jetseal her og der, angra litt på det nå, så tenkte å legge ett lag til på hele bilen. Så om jeg vasker bilen i morgen og legger ett nytt "strøk"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går absolutt an, ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepps, får bare prøve meg litt fram.. men problemet med polering er at det er ikke alltid man ser resultatene så godt. Så om f.eks lakkforseglinga er "ødelagt" pga. noe man har gjort i gal rekkefølge eller no, så vises det ikke.. :) Så greit med litt teori i baklomma når man tar med seg bøtta å går ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkel måte å se om LSP er skadet eller borte, er jo å se hvordan vannet oppfører seg på lakken.

Perler det seg bra, og renner av lett, er LSP fortsatt tilstede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit tips det.. Takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da la jeg på ett lag til med Jetseal i dag.. Ble utrolig bra.. Skjønner ikke helt at det virkelig kan bli blankere, men hadde vært gøy å prøvd med voks på toppen.. :) Mulig jeg blir sjokkert.. Kanskje jeg skal prøve den voksen til 19 000 som scandicshine har? :P

 

Her er i allefall ett par bilder av dagens verk:

 

Audien-polert150508004.jpg

 

Audien-polert150508005.jpg

 

Audien-polert150508006.jpg

 

Audien-polert150508007.jpg

 

Audien-polert150508008.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiv på litt voks du...og bli sjokkert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig : rock :

Thanks :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva er egentlig fremgangsmåten når man legger voks? Kunne sikkert funnet det ett annet sted, men men :P

 

Akkurat som med Jetseal, bare uten ventetiden.

Men som jeg sa i en annen tråd, test ett enkelt panel først, og se om den er vanskelig å fjerne etter ca. 10 minutter. Hvis ikke, er det bare å legge på hele bilen, for så å tørke av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva indikerer det om den er vanskelig å fjerne etter 10 min?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det indikerer kun at den har ligget for lenge. I ALLER verste fall kan den kanskje forårsake swirls hvis den klumper seg, men det har jeg enda ikke vært borti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.