Hva er denne ventilen til? (Bremser bak S4 C4 u/sportsunderstell)

Anbefalte innlegg

På denne bakstillingen fra en S4 står det en slik ventilsak på traversen, hva gjør denne?

 

På den andre traversen fra samme typ bil er det ikke en slik en, men denne bilen har stabstag bak, noe den første ikke har...

Begge bremsesystemene på disse bilene er like, begge har lastventil og samme abs system.

 

Så lurer på om jeg trygt kan utelukke denne da jeg vil bruke traversen som har fester til stabstag og den har ikke festene til denne sylindern...

 

 

OG, noen som vet hva som skal henge på de øyene som henger ut oppe til høyre på bildet? dette mangler også på travers med stabstag...

traversbak.JPG

traversbak2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en bremsetrykk regulator.

Siden du har abs, burde det vel strengt tatt ikke være nødvendig.

MEN, du kan risikere at abs slår inn bak, ved vanlig bremsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en bremsetrykk regulator.

Siden du har abs, burde det vel strengt tatt ikke være nødvendig.

MEN, du kan risikere at abs slår inn bak, ved vanlig bremsing.

 

hmm... tja, menne rart atte S4 med sportsunderstell ikke har denne, eller noen S6'er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant dette på vagcat, men nå jeg tenker meg om, så er dette en sperreventil.

Hvis ett bremserør ryker bak, stenger ventilen for dette, mens du har bremser på det andre hjulet.

Derfor finnes det ikke på S6, som har seperate rør bakover.

Hvis ikke dette finnes på s4 med sportsunderstell, vil jeg tippe den er fjernet eller har to bremserør forfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i etka heter den værtfall bremsetrykksregulator, har akkurat byttet samme ventilen på brodern sin 100 quattro :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Navnet bremsetrykkregulator stemmer jo for såvidt.

Hvis du mister bremsetrykket på en side, regulerer den jo hele trykket over på andre siden.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke dette finnes på s4 med sportsunderstell, vil jeg tippe den er fjernet eller har to bremserør forfra.

 

Det merkelige er jo da at det ikke finnes noe brakett som denne ventilen kan stå i på disse traversene som har stabstag fester, og på S4'ene er det vel kun 1 rør bak uansett. S6 har jo 2 pga diffsystemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I vagcat står selvfølgelig ikke "gamle S4", men i -93-94 V8 står samme ventilen oppført.

 

Edit: Kanskje festet er flyttet pga sports understellet? (stabstag)

Jeg har også liggende komplett sportunderstell fra S4 uten feste for denne ventilen, så det skal nok være slik.

 

Edit igjen: Nå har jeg gjort litt reasearch.

Det er to typer ventiler som blir brukt til dette.

Den ene (som du har på bildet) kommer ett rør inn, og to ut. Inni ligger ett stempel, som flytter seg og stenger det løpet som har lekkasje. Dette pga trykket bygges ikke opp og mengden øker.

yhst-79565731108226_2054_16767810

Den andre typen er koblet inn på bremserøret, og stenger hvis mengden overstiger tillatt volum, før trykk bygges opp.

Denne typen kan du ettermontere rett på røret (må jo flense røret da), i steden for den andre typen.

Sistnevnte er vanligst på nyere biler.

yhst-79565731108226_2054_16793005

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merklig, stabstaget er på andre siden så det er nok ikke grunnen...

 

Ene bilen jeg hugget var forresten en 93 V8 og den hadde ikke noe ventil, men dog sportsunderstell. Så kan være noe forskjeller der på hovedsylindern da som gjør samme jobben som denne her. Får sjekke delenr og sammenligne fra S4 og S6.

 

Er jo nederste jeg har på min bil, noe ettermontert tviler eg på da braketten ser ut til å vært på siden traversen var ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alt over her som stemmer, her kommer fasiten:

 

Brake pressure limiter.

Installed between left and right rear brake calipters, is a delay-dependent brake proportioning valve that prevents locking of the right rear wheel when simultaneously driving rapidly around curves to the right and braking.

 

Altså: Svinger du brått til høyre og bremser så sørger denne for at du får mindre bremsetrykk til høyre bakre hjul. Hensikten er å redusere faren for sleng på bilen ved slik manøver. Jeg tror det ligger en tung kule inni her som slynges til venstre og sperrer ventilen. Derfor må man passe på å montere den i eksakt samme posisjon i tilfelle man skulle montere den utenom sitt orginale feste. Det er forøvrig denne ventilen som kan gjøre det vanskelig å få luftet brensene skikkelig. Husker jeg rett fra en eldre 200 med den samme ventilen så skal man både starte på høyre bak og avslutte på høyre bak. Siste gangen på høyre bak skal man pumpe kraftig før nippel på calipper åpnes. Husk å forøvrig å sørge for at fjæra på lasteventilen trekkes minst 6mm lengre ned enn den normalt står slik at lasteventilen åpnes mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer att det ligger en tung kule inni der, forøvrig er hele greia ganske tung slik sett :)

 

lufting av bremser gikk greit da jeg drev på, sugde kun ut væske uten å pumpe pedal, og bremsene ble bra de. selv om det sikkert ikke er slik på alle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steinar: Høres fornuftig ut det du sier ja... Når en rister på denne kjenner man en kule inni der. Så får vel smi til en brakett som fester denne på samme sted, for skal vel ikke se bort ifra at det blir noen bråe høyresvinger...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, da lærte jeg noe nytt i dag også.:tilber:

Alltid kjekt å lære.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kjenner igjen braketten som venstre pil peker på`?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke den på S4 traversen min. Finner ikke i ETKA hva den er til heller, den står tegnet men ingen beskrivelse på hva som skal være der.

 

Men hvis du ikke skal bruke den ventilen så tror jeg at jeg trenger'n :P

 

Litt usikker på hva en skal gjøre. Går bare et rør bakover på min også, og må jo få delt detta bak der på en måte. Evt bare sette på en strupeventil bakover og et Y-stykke, så kan jeg justere bremsefordelinga selv...heh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mikkel: Y-stykke har du uansett etter lastventilen... Denne dingsen vi diskuterer her blokker vel kun ene hjulet da den kun funker ene veien? Ellers skulle det vært en til hvert av hjula så den fikk regulert de uavhengig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.