Bilen spiser hjullager til frokost. Noen som veit hva som kan være årsak?

Anbefalte innlegg

Byttet hjullager på A4n rundt påsketider (samtidlig som jeg byttet hele forstillingen), og kjørte deretter rundt 70mil før jeg IGJEN hørte lyder som mistenkelignok var hjullager...

 

Noen som har tips til hva jeg bør sjekke ut, finne ut hva som kan være årsaken til at hjullageret går så fort?

 

Kjipt å måtte bytte hjullager annenhver helg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel ikke være at du har fått feil type lager? uorginalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det montert riktig? Er viktig med mothold på rette stedene under montering. Presser du inn nav uten mothold på innerringen i lageret sprenger du det ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uheldig med monteringa kanskje ? Forran eller bak da ? Spindeln så bra ut ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel ikke være at du har fått feil type lager? uorginalt?

 

Hm. Skulle være riktig type lager. Begge er kjøpt på MECA, og skulle være akkurat det samme iflg. de som jobbet på MECA.

 

 

Er det montert riktig? Er viktig med mothold på rette stedene under montering. Presser du inn nav uten mothold på innerringen i lageret sprenger du det ut.

 

Uheldig med monteringa kanskje ? Forran eller bak da ? Spindeln så bra ut ?

 

Er ikke jeg som har montert de hjullagrene, da bilen har stått hjemme hos foreldrene mine, mens jeg ukependler på jobb.... Men nå i ettermiddag får jeg hjelp av en mekaniker jeg kjenner, som skal ta med bilen på verkstedet for meg, slik at han er sikker på at det blir gjort 100%

 

(Det er foran det er snakk om, og spindelen ser bra ut)

 

 

Men hjullageret jeg selv monterte på venstre side foran har sittet på i 25000km nå, og det har ikke blitt ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nedslitte spindler!..uten tvil!..spindlene er slitt ned for mye ut mot lagrene,så det blir for lite press ut i lageret...hva er yttermålene på spindlene dine?hva er målene på en ny/uslitt spindel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nedslitte spindler!..uten tvil!..spindlene er slitt ned for mye ut mot lagrene,så det blir for lite press ut i lageret...hva er yttermålene på spindlene dine?hva er målene på en ny/uslitt spindel?

 

Spindel framme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spindel framme?

 

ja...lagrene framme sitter på spindlene!..de du skrur felgene fast i...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja...lagrene framme sitter på spindlene!..de du skrur felgene fast i...

 

ok, trudde det berre var bak det blei kalla spindel. :o Er uansett fleire alt. her vel? Endeledd, drivknute, oppheng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil montert eller gåen spindel er det første jeg tenker på iallfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. I dag blir det i hvertfall montert av en mekaniker, og han skulle skru fra hverandre, og sammen selv.. Så han fikk se.

Håper nesten det er fattern som har skrudd feil for meg (om det er mulig?)

 

Noen som veit hvor man får itak i spindel? Sjekket Meca sine sider, men fant ikke noe ved første øyekast.

Ringte den lokale møllersjappa nå , men det jeg fikk til svar var: "Kan ikke gi deg svar her og nå over tlf, bestill time til bilen, så sjekker vi den for deg" : mad :

 

 

Ang. forstillingen som noen spør om over her, er så å si alt nytt.. Bærearmer og endeledd. Tok også opp mansjettene på drivknutene, og smurte de inn med fett på nytt og satte på nye mansjetter..Så ingen defekter da. Eneste jeg mangler å bytte foran nå er nye foringer på stab.stag, men regner med at det ikke skal ha noe å si på hjullageret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er dette med spindlene et kjent problem på a4 eller? aldri hørt om dette.hvordan kan den bli så slitt at den påvirker presset mot lageret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om navet er slitt så blir pasningen for stor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

As we speek står bilen hos en bekjent som er mekaniker, håper han har "gode nyheter" om at det bare er lageret, og at fattern ikke har montert litt 100% forrige gang :P

 

Ellers må jeg på jakt etter spindel kanskje.... Noen som har tips til hvor jeg kan få itak i det? (Ser det selges noen brukt på forumet også, får vel kanskje sjekke ut det om det er svindyrt nytt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic kanskje ..men mistenker å ha et gåent hjullager foran selv ..Hvordan høres /merkes dette evt. ut ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet hjullager på min tidligere VR6, og rett etterpå hørtes det helt jævlig ut til kakkling. Der var navet slitt ned, så hjullagret ikke fikk noe press. Bytta navet, og bilen var god som ny:) Så sjekk navet ditt om hvordan det er..Man ser ikke slitasjen, men man kjenner det når man trer hjullaget over navet, om det da går fritt rundt eller om det er trangt å få det på.

 

Litt vanskelig å forklare, men håper du forsto det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har det seg at spindlene blir nedslitt på kontaktflata mot hjullagerene? Synes det høres litt rart ut siden det ikke skal være bevegelse der, men mulig det bare er meg :)

 

Som tidligere nevt.. viktig å ha riktig mothold!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis en av ringene på lagrene skjærer seg vil det gå tungere enn den andre delen,evt låse seg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man ikke drar til senterbolten med riktig moment så kan også lageret ryke... spesielt hvis man drar til alt for hardt.

 

erfarte dette på en Mazda jeg hadde ihvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man ikke drar til senterbolten med riktig moment så kan også lageret ryke... spesielt hvis man drar til alt for hardt.

 

erfarte dette på en Mazda jeg hadde ihvertfall

 

Samme erfaring her, hadde ikke moment nøkkel tilgjengelig, og tok en sjankse. Nå blir det nytt lager og momentnøkkel innkjøpt : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var nytt lager på plass, og jeg prøver igjen ;)

 

Han som skiftet for meg fant ingen synlige slitasjer på spindel, men monterte det slik det skulle iflg han..

Så jeg får bare kjøre og se, om det skjer igjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Here we go again : bh :

 

 

Skrur av spindel og måler skikkelig nå, og går på let for å få itak i en ny med det samme....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3. lageret på samme spindel på så kort tid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp!

 

Men som andre over her har erfart, så prøver jeg momentnøkkel jeg også : rolleyes

Har bare dratt til relativt hardt jeg.

 

115NM (+ 1/2 omdreidning etterpå) skal det vel være? : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk tak i ny spindel til en '82 GT Coupe jeg hadde. Møller skaffet det fra tyskland.

 

Så du burde kanskje snakka med en annen nisse på Møller: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.