#1 Skrevet Mai 15, 2009 Hallois, etter et mindre havari, noe slik som rådelager som spunner og veiv som låser seg. så bygger jeg nå opp igjen bunndelen på 16v'n det jeg lurer på er, må jeg bytte boltene som holder lagerbukkene til veiva? ny veiv og nye stempler/råder blir satt inn. det som jeg veit trengs nå er: Veivlager, rådelager, rådebolter/muttre og stempelringer, samt en haug med pakninger men noe mer jeg trenger tenke på? hone sylindervegger er en selvfølge. men for de av dere som har gjort dette før, hva bør jeg tenke på? Mvh Dan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 16, 2009 ingen som har noen peiling på dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 16, 2009 Hallois, etter et mindre havari, noe slik som rådelager som spunner og veiv som låser seg. så bygger jeg nå opp igjen bunndelen på 16v'n det jeg lurer på er, må jeg bytte boltene som holder lagerbukkene til veiva? ny veiv og nye stempler/råder blir satt inn. det som jeg veit trengs nå er: Veivlager, rådelager, rådebolter/muttre og stempelringer, samt en haug med pakninger men noe mer jeg trenger tenke på? hone sylindervegger er en selvfølge. men for de av dere som har gjort dette før, hva bør jeg tenke på? Mvh Dan Har ikke så mye peiling på dette, men har kanskje noen tips uansett. Nei, boltene til lagerbukkene trengs ikke og byttes ut. Sørg for honing av blokka før du kjøper stempler, i tilfelle det er nødvendig å bore syl, noe som ikke nødvendigvis synes så godt før maskinering. Maskinhoning er tingen, ettersom honeverktøy man fester på feks drillen ikke fjerner ovalitet og tønneform på syl. Hvis den forrige veiva hadde tendens til å klype kan det være smart å sjekke linjeringa på bærelagerleiene. Om veiva er rett er jo også et spørsmål, men kanskje ikke noe problem ettersom du skal bytte den uansett. Generelt sett: Reingjøring, måle alle klaringer, reingjøring, riktige tiltrekkningsmomenter og reingjøring. Sjekk eller bytt oljepumpe. Vær nøye med kontroll av de ødelagte delene for å finne årsak til havariet, sånn at du slipper å reparere igjen. Overhale toppen mens du er i gang er en god ide. Hvis du har planer om trimming så kan det være en god ide å balansere veivparti og sette inn råder og stempler som holder til nok effekt du sikter på. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 17, 2009 ingen trimming på denna motor, holder med de kammene som sitter der det som blir gjort er og sette i ny veiv og råder/stempler, har dette liggende fra samma type motor. matchende sett havarigrunnen var vel rett og slett at oljepumpe tok kvelden, bytta til ny, men da var det nok for seint allerede har fått tilbud på kolbensmith veivlager og rådelager. trenger så og få tak på stempelringer og bolter til rådene da disse er strekkbolter og one-time-only bruk reingjøring er jo et must selvsagt. men, må jeg ha på noen form for "innkjørings" pasta på lagerbaner o.l? og toppen er "overhalt" dvs, bytta ventiltettninger og løftere. resten var bra, så den er jo grei nok 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 20, 2009 hum... er kolbensmith lagre noe og satse på? om man kjører med råder fra 20v femmer turbo osv? (blir smugturbo på 16v'n) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 21, 2009 hum... er kolbensmith lagre noe og satse på? om man kjører med råder fra 20v femmer turbo osv? (blir smugturbo på 16v'n) kolbenscmidt er det som ble brukt originalt på disse motorene fra VW så de holder fint de Rådene fra 2.2 20vt er like lange og har samme mål som originale 16v råder Kjører på stempler og råder fra 2.2 20vt i min 16vt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 21, 2009 så du regner med at dem holder til litt lading av turbo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 21, 2009 For ALL del bytt mellomaksellagra,dette er en svakhet!Har sett på flere 16v KR motorer at disse har vært knust,dette fører til intern lekasje, følgende er altfor dårlig oljetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 22, 2009 mellomaksellagre?v forklar dette? alt av lagre i bunn blir bytta. veivlagre og rådelagre (er det veivlager du kaller mellomaksel lagre?) mine var skada, så veiv blir og bytta slik som under ser da veivlager ut, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 22, 2009 mellomaksellagre?v forklar dette? alt av lagre i bunn blir bytta. veivlagre og rådelagre (er det veivlager du kaller mellomaksel lagre?) mine var skada, så veiv blir og bytta slik som under ser da veivlager ut, Han tenker nok på lagrene til akselen som driver oljepumpa.... går jo en aksel fra reimhjulet og inn til der hvor fordeleren sitter på 8v`er. Lagrene som den akselen er opphengt i 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 22, 2009 ah den ja.. som jeg av en eller annen grunn kaller intermediate shaft da jeg har hengt for mye på vortex har aldri sett skada sånne, men koster jo ikke stort og bytte dem heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 22, 2009 På den ene 16v blokken min så var det lageret helt knust. så anbefaler å bytte den ja;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 22, 2009 får vel koste på seg, så slipper man vel det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 24, 2009 (endret) får man sjekket om dette lageret er dårlig uten å ta fra hverandre hele greia?? syns oljetrykket på min er litt ustabilt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 24, 2009 tvlsomt, du ser ikke dissa lagra med mindre du starter og demontere noe jævli 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 24, 2009 oki, tenkte meg . men sitter de på selve akslingen som går til reima ? eller er jeg helt på bærtur nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...