Selvreparerende turbo ? eller noe sånt....

Anbefalte innlegg

Heh... har vært plaget i gjennom hele vinteren med at turboen kutter nesten med en gang bilen settes i gang (-99 A6 1,9 tdi). Har ressonert meg fram til at de regulerbare spjeldene i denne har kokset igjen, men i og med at den ikke brukes så mye, og i påvente av varmere vær, har jeg ikke giddet å gjøre noe med dette ennå. Eneste som har blitt gjort, er at jeg har blindet av vakuumslange til egr-ventilen.

 

Men nå har bilen gradvis blitt bedre og bedre. Har i det siste opplevd at den går i nød bare 1 gang de siste 3 dager. (Før var det 3 ganger på 3 km....). Er det noen sammenheng med frakoblet EGR som gjør dette? Blir turboen 'renset' når det ikke tilføres sot og dritt via innsuget?

 

Håper jo selvfølgelig at det er noe sånt, men synes det høres veldig rart ut?

Forøvrig, bilen har gått 250' km.

 

Hadde jo vært moro om det var så enkelt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som helst mulighet for at avleiringer i turboen vil brennes bort, og dermed 'reparere' seg selv? Eller er det noen annen forklaring på at det er sånn? Kan høyere dagtemperatur ha noe med saken å gjøre? Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt att det er best for turboen å koble vekk denna eg ventilen uansett jeg...

kan jo uansett ikke væra sunt å fylle hele innsuget med sot...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du lurer på om den er selvreparerende. Blokkerer du EGR ventilen så tilfører du jo ikke mer sot. Kanskje det løsner litt etterhvert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er denne EGR ventilen der i det hele tatt når det får negative konsekvenser med sot i innsug?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til EGR er å redusere NOx utslipp, slik jeg har forstått.

 

For en dieselmotor har jo overskudd av luft, og luft= Nitrogen + Oksygen i prinsippet, og de reagerer normalt ikke med hverandre, uten at det er veldig høy temp.

Og diesel + oksygen = høy temp => N+O også reagerer og blir til NOx

Dette reduseres med å erstatte noe av Nitrogen/oksygenblandingen (luft) med eksos, som er Nitrogen + CO2, og de reagerer ikke med hverandre, og en får mindre NOx i eksosen.

 

Det er grunnen, og fungerer vel igrunn helt topp ei stund, iallefall til alle sjekker av nybilen er utført og godkjenningene for forbruk og utslipp er på plass.

 

Dette er vel igrunn ett problem en bensinmotor ikke har før den går veldig magert, da stiger både temp og overskudd av Oksygen. Så direkteinnsprøytede bensinere kan vel også lage litt NOx...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.