er motorrens på eldre biler bra ?

Anbefalte innlegg

hva mener folket med det å kjøre motorrens på eldre biler, tenker da på min audi 80, 85 mod. noen sier det ikke er no problem, mens andre sier at det ikke er noe lurt på så gammel motor, pga at midlet løser opp for mye inni motoren som kan være skadelig...

Er det da snakk om gambling når det gjelder motorrens ? Noen som har ordentlig peil på sånnt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er mye avleiringer inni motoren kan dette løsne og ødelegge. Jeg gjorde det på 90'en min, fatter som er gammel maskinist så stygt på meg. Men det gikk greit. Syns ikke det hjalp noe da! Oljen var ikke så møkkete da jeg tappet den av!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så man kan like greit la være å bruke motorrens...

Hvor lenge skal man da egentlig drive med motorrens på en ny bil da ?

hvor gammel før man ikke skal bruke lengre, om du skjønner ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så man kan like greit la være å bruke motorrens...

Hvor lenge skal man da egentlig drive med motorrens på en ny bil da ?

hvor gammel før man ikke skal bruke lengre, om du skjønner ?

 

les bruksanvisningen på motorrensen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom motoren får jevnlige oljebytte, og jevnlige motor-renser kan den være like ren inni etter 3 år og etter 10år.

 

På en gammel motor som sikkert ikke har fått noe særlig behandling, er det like greit å droppe det.

 

Spar det til neste bilen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte det på min 87 Audi 80 da den var 16år gammel og 210000km på telleren, ved neste oljeskift etter det(10000km) var oljen så blank at den var nesten ikke å se på peilepinnen enda.. Ingen problemer, bare en rein og fin maskin. Brukta da Qmi sitt produkt. Det inneholder også stoffer som smører og mykner opp pakninger uten å skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva ville du gjort da om du hadde en audi 80 GTE 85 mod, nettopp runda 320.000 nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville kjørt på jeg, det jeg har hørt er at det er avleiringene i motoren som hindrer oljelekasje og den slags på noen gamle motorer, forsvinner dette har du en ikke så tett motor lenger.. Men på en annen side, hvis dette er tilfelle er det på tide med en overhaling alikavel.

Jeg vet om flere som har brukt dette, og jeg har gjort det på fire biler nå uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm... jeg tror at det allerede er noe oljelekkasje på motoren, men er ikke sikker på hvor, fordi at jeg kan se det ligger litt oljesøl på venstre side av motoren, det er ikke så mye at det drypper på bakken, bare at det er litt fuktig på motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motoren ikke tikker eller bruker olje så ville ikke jeg gjort det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motoren ikke tikker eller bruker olje så ville ikke jeg gjort det!

 

Helt enig. Og hvis den bruker olje, hjelper det sannsynligvis ikke med en rens, det kan bare gjøre vondt værre! Min erfaring med en Audi 2.8-liter var at rensingen vasket ut alle avleiringer, slik at motoren slukte olje som en 2-takter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror folk misforstår litt her.. En rens skal jo ikke "fikse" motoren slik at den blir tett og fin. Bruker motoren mer olje enn normalt, tikker, har rådebank osv hjelper det jo ikke med en rens..

Men er motoren i normal god form og du vil fjerne avleiringer, koks, fastbrente stempelringer osv for å få en reinere forbrenning, bedre ytelser, reinere olje som gjør en bedre jobb, DA kan du kjøre en rens. Jeg har som sagt gjort dette på fire biler nå, 3stk 2.8 V6 og en 1.8E. To stk nærmet seg 200000km og en var over uten problemer med noen.

Når man ser på oljen som kommer ut etter en rens og ser på den nye oljen som kommer ut etter neste oljeskift, DA ser man nytten rensen gjorde..

 

1. Konklusjonen er at hvis motoren er i "normal" form(ikke unormalt å bruke litt olje) så kan man fint kjøre en rens.

 

2. Holder motoren seg tett pga avleiringer sot og koks, er det på tide med litt nyere pakninger og simmeringer uansett.

 

3. Om noen renser er mer skadelig enn endre kan godt være, men man skal ikke føye alle under en kam fordi det ikke fungerte hos noen. Qmi som jeg har brukt har fungert på mine fire..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte QMI-rens på bilen min i går før jeg skiftet olje. Det kan virke som den ene ventilløfteren som hadde en tendens til å tikke noen minutter etter oppstart nå har blitt stille, men for tidlig å si noe. Uansett var oljen jeg tappet av ganske svart..

 

Nytt (original)filter og Mobil 1 5W-50, så går det vel en stund til.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.