Dump ventil lyd fra audi a4 1,8t B5 uten dump?

Anbefalte innlegg

Heisann , har for ikke så lenge siden anskaffet meg en brukt audi a4 1,8 Turbo B5 96 modell.

 

Noe jeg har merket er at denne bilen har en dump ventil lignende lyd om jeg dropper gassen etter turboen har begynt å lade . Noen som vet om det er normalt ? for all del jeg har ikke noe imot lyden , men hører at audi motoren kan miste en del effekt om dump ventil er montert. kan ikke se noen dump ventil nedi motor rommet , men nå har jeg ikke så mye peiling på motor og slikt

 

Her er en film som viser hva jeg mener

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann , har for ikke så lenge siden anskaffet meg en brukt audi a4 1,8 Turbo B5 96 modell.

 

Noe jeg har merket er at denne bilen har en dump ventil lignende lyd om jeg dropper gassen etter turboen har begynt å lade . Noen som vet om det er normalt ? for all del jeg har ikke noe imot lyden , men hører at audi motoren kan miste en del effekt om dump ventil er montert. kan ikke se noen dump ventil nedi motor rommet , men nå har jeg ikke så mye peiling på motor og slikt

 

Her er en film som viser hva jeg mener

 

 

poffer normalt litt svakt i 1,8t når du har gasspådrag og slipper gassen, om du har på åpnet filter hører du denne ennå bedre:) helt normalt at du hører en svak svak lyd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det man hører i videoen er luft som slår tilbake i turboen. Dvs defekt resirk ventil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du åpent luftfilter på bilen? Jeg har en 1998mos 1,8tsq å den lager også slik lyd når jeg har åpent filter på. når jeg kjører med orginal filter så er den fortsatt der men bare så vidt jeg hører den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra hvordan det høres ut på filmen, tipper jeg også at det sitter en defekt original resirkventil på bilen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne "godlyden" kommer som de andre sier av at luften går feil vei gjennom turboen. Enten har noen byttet til en litt for stram dumpventil, vakumslangen har hoppet av eller membranen er ødelagt slik at ikke vakumet får hjulpet til å dra opp fjøra når du slipper gassen.

Du bør bytte så fort som mulig fordi nå står dumpen også oppe når du har trykk slik at du får varmere luft og et altfor høyt turtall på turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åj da , denne tråden hadde jeg glemt . dette har jo jeg kjørt rundt med ganske lenge nå :S noen som kan gi meg en beksrivelse på hvor denne ventilen ligger å ser ut ? og eventuelt gi meg en link til en plass jeg kan bestille en ny ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var en slik ventil bestilt :) regner med jeg klarer å bytte dette selv , noen som kan forklare meg/vise et bilde av hvordan orginal ventilen ser ut og ligger i motoren ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ligger trangt nede mellom lykta og radiator ca, på passasjersiden. Om du ser på innsuget så går det en liten tynn slange fra en nippel helt nærmest fronten og forran dekslet til registerreima. følg den slangen så finner du ventilen. Viktig at du følger godt med hvilken vei den sto så den nye kommer riktig vei. Og ja, det er TRANGT. Tar en halvtime om d ikke har gjort det før. trenger i utganmgspunktet bare et par skruvjern til slangeklemmene. Et tips er å inspisere slangene for rifter, disse revner innimellom..

 

Den orginale ventilen er omentrent helt lik bare at den er i plastikk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svaret Lars , d hjalp meg vertfall å finne ventilen :) men når jeg ser på plasering virker det som d vil være en enorm fordel å komme seg under bilen ? får se om jeg får låne en grav til noen eller noe sånt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om du kommer til så mye bedre under. Går bestandig ovenfra jeg. Tar du ut lykta derimot er det litt enklere, men siste utvei det da. Har du orginal luftfilter boks er et vell enda trangere.. Brett opp armene, på med tynne hanser og lek gynekolog, så går det bra. Gjort det flere ganger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har sett det så selger biltema resirk ventil av omtrent samme type, fungerer akkurat som forge sin.

 

Her følger det med 3 forskjellige fjører, og jeg har brukt denne på både S2'n min og A4'n og den fungerer perfekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sett litt mer på det men er ikke sjangs at jeg kommer til fra topp vertfall da varmesjold , lykt og luftfilter boks gjør slik jeg ikke ene hånden ned engang :P men tror kansje jeg skal klare det fra undersiden , regner med å få ventilen på mandag så da får en vel se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sett litt mer på det men er ikke sjangs at jeg kommer til fra topp vertfall da varmesjold , lykt og luftfilter boks gjør slik jeg ikke ene hånden ned engang :P men tror kansje jeg skal klare det fra undersiden , regner med å få ventilen på mandag så da får en vel se :)

 

Bare tull å prøve å gjør dette ovenifra. gjort på 5 min underifra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var ventilen byttet , og det var MYE lettere å kome til fra undersiden ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var ventilen byttet , og det var MYE lettere å kome til fra undersiden ja :)

 

Det er bra.. Forsvant vel "dump-lyden" også tenker jeg.. Sjønner faktisk ikke hvorfor en skal prøve på dette fra oppsiden... Da bør vel det meste av rør, lykt, filterboks og hele rukkla bort viss en skal komme til den... Fant raskt ut jeg også den gang jeg bytta at det måtte gjøres fra undersiden..

 

Vet ikke om du har bytta til åpent filter, men viss du ikke har gjort det og fortsatt vil ha litt av denne lyden, men dog en litt "slappere". Så bytter du orginalfilteret til et åpent et. Bør da prøve å finne deg et tørt filter som ikke er olja inn fordi denne olja tar lett knekken på luftmengdemålerer din...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt spent på å høre om "dump-lyden" vart borte:) låner tråden din litt... jeg skiftet til en turbosmart dobbelt stempla justerbart. vet ikke hvor lurt det var, men de sa at den var tilpasset bra til a4 b5 tq. men jeg har skrudd den helt igjen, og merket da at jeg har samme lyden som jan-ove har her. så da må jeg vel lette litt på den? men noen som vet ca hvor mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lyden der er hvertfall som folk sier: defekt eller blokkert resirk. hadde akkurat slik lyd på bilen min når jeg kjørte med plugga slanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lyden der er hvertfall som folk sier: defekt eller blokkert resirk. hadde akkurat slik lyd på bilen min når jeg kjørte med plugga slanger.

 

Ja det e sant det Hansi, eg ska ut å skru no:P men eg veit ikkje kor mykje liksom. For det viss eg blokkera den heilt, vil eg med tiden ødelegge turboakslingen. pga det slår jo feil vei som gjer at alt snur seg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt spent på å høre om "dump-lyden" vart borte:) låner tråden din litt... jeg skiftet til en turbosmart dobbelt stempla justerbart. vet ikke hvor lurt det var, men de sa at den var tilpasset bra til a4 b5 tq. men jeg har skrudd den helt igjen, og merket da at jeg har samme lyden som jan-ove har her. så da må jeg vel lette litt på den? men noen som vet ca hvor mye?

Jeg kjenner ikke godt til motorer, men med blokkert ventil oppnår man vel compressor-surge som lar seg kjenne av kvittring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører fortsatt at det er litt lyd , men nå er den mer pffsh , altså ikke den litt hakkete lyden som jeg hadde før.

 

men etter jeg byttet oppdaget jeg at når jeg slipper gassen så virker det som turtalet synker litt ned så stopper d å står helt stille i ca et halt sekund før d synker igjen.Er det slik det skal vær e?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.