#1 Skrevet Mai 18, 2009 (endret) Er i gang med regreimbytte +++ på Audi v8 3,6. Skal av med viskoseviften og lurer litt på hvordan? Regner med at det er mutteren du ser mellom vifte og reimhjul jeg må løsne. Prøvde meg i stad, men det satt noe fryktelig. Holder igjen med et slikt kjetting verktøy. Er veldig usikker på om jeg kan bruke noe varme på det med tanke på oljen i innkoblingen av vifta... Tusen takk for all hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 18, 2009 På V8-motorene er det linksgjenger på denne. Ellers er det fullt mulig å la den være montert selv om du skal skifte registerrem, blir bare litt trangere, men man MÅ ikke ta den av. Varme hadde jeg skygget unna, det sitter også et lager der som ikke er særlig begeistret for det. Hadde ikke brukt noe mer enn rustløser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 18, 2009 Fine! Syns det er greit å ha full oversikt når jeg tar regreimbytte uten for mye erfaring fra før av Kommer nok til å bruke denne tråden senere. Regner med at det dukker opp andre ting jeg lurer på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 18, 2009 På V8-motorene er det linksgjenger på denne. Interessant. Synes å huske at det er vanlige rechtsgjenger på V6 tdi. Disse setter seg veldig pga at delene har vært varme. Med to kraftige fastnøkler med forlengere slik at du får 80 cm arm så klarer du å løsne dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 18, 2009 Den gikk av til slutt Var links, hadde det kjettingverktøyet og stor fastnøkkel. Ville bare ikke dra til så voldsomt før jeg visste at jeg gjorde riktig. Er nå i gang med å lage ett verktøy for å holde igjen veivhjulet når "veivbolten" skal ut Kan bli spennende! Dere ser nok at de spesifikke navnene på delene ikke er helt intakt, men dere forstår nok hva jeg mener 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 25, 2009 (endret) Da er ny reim på og jeg skal sjekke om den er stramm nok osv. Det er vel slik på denne motoren også at du skal kunne vri reima mellom fingrene ca. 90 grader på det lengste strekket? Slik er den i hvertfall nå. Men så kommer neste spm. Den vibrasjonsdemperen/strammeren står det at skal være mellom 136-139 mm når reima er stram nok. Pleier dere å følge det? for at demperen min skal være så lang må strammehjulet være ganske slakkt.... Håper dere skjønner hva jeg mener Takk for hjelpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 26, 2009 Da tar jeg meg den frihet å bumper denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 27, 2009 Var en ny lang arbeidsdag, men i morgen må jeg gjøre noe mer med bilen. Noen må da vite dette her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 29, 2009 ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 29, 2009 Jeg har alltid stilt etter lengden på demperen sånn det står i boka, men jeg har også alltid brukt låseverktøyet til kammene, som er nødvendig for å få dette til å "gå opp". Bruker du det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 30, 2009 Har laget ett låseverktøy til kammene, så de klarer jeg å holde stabilt i merkene jeg lagde når jeg tok av den gamle reimen. Så da skal jeg slakke/stramme reimen, snurre ett par runder. Og om demperen enda er mellom 136-139 mm lang og merkene enda går over ens så er det godt alt? Da er reimen akkurat stram nok? Tusen takk for all hjelp jeg har fått av deg Eyvind! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 30, 2009 Da er det kun kjølerene og ellers det i fronten igjen Den regreimdemperen måler 136 mm og reimen virker perfekt stram. Har hatt oppstart og bilen svev klokkerent Får se om resten av monteringen går bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...