Billigdekk vs merkedekk - verd prisforskjellen?

Anbefalte innlegg

Så jeg skal kjøpe nye dekk til min eldende A4. Jeg tenkte meg 18x8,5" felger med ET38 innpress. På dem har jeg blitt tilrådet å ha 215/35 dekk.

Ser på Dekkonline nå.. Jeg kan ikke så mye om dekk, la det være sagt.

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg noen Vredestein Sessanta dekk, men det leveres tydeligvis ikke i den dimensjonen. Noen som har noen anbefalinger? Tenkte maks 1200kr dekket inkl frakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte 215/35-18 Vredestein Sessanta hos www.dekkskift.no Utrolig bra dekk som sporer lite og er behagelige å kjøre på med godt feste. Hadde ikke kjøpt billig dekk når det er i Bergen. Er som oftest på vann billig dekk blir skumle, også er det jo ikke helt feil med bra grep når du først har større hjul. Ikke i tvil om hva jeg hadde gjort hvertfall :) 225/40-18 burde du vel heller ha om du ikke skal senke veldig mye? Blir litt golf størrelse med 215 på A4..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen fra de aller billigste til "middelklassedekk" er definitivt tilstede og merkbar. Forskjellen fra "middelklassen" til "premiumklassen" er derimot ofte liten annet enn på prislappen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo litt senk gjerne da.. For A4 med 18" ser veldig traktor ut uten senk.. Og jeg vil gjerne ikke ha så mye subbing. Ble iallefall frarådet 235!

 

Tenkte å bruke Dekkonline, de er en del billigere enn Dekkskift. 300 per hjørne er jo faktisk 1200kr.. Det er mye penger spart. Men ingen av dem hadde 215 da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tanke er at kjøper man dyre og flotte felger bør man legge penger i bra dekk også.

Det er dekka som har grepet på veien ikke felgene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Jeg skal ikke ha noe dyre felger da.. det er ikke så veldig farlig med bilen min. Tenkte på shariffelger til den egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo litt senk gjerne da.. For A4 med 18" ser veldig traktor ut uten senk.. Og jeg vil gjerne ikke ha så mye subbing. Ble iallefall frarådet 235!

 

Tenkte å bruke Dekkonline, de er en del billigere enn Dekkskift. 300 per hjørne er jo faktisk 1200kr.. Det er mye penger spart. Men ingen av dem hadde 215 da!

 

Kjører 225 på min, med god senk. Subber aldri. 235 derimot subber en god del om du ikke har _STIV_ bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 225 på min, med god senk. Subber aldri. 235 derimot subber en god del om du ikke har _STIV_ bil :)

Skal se den senken din før jeg tror deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/35 på 8.5x18 blir pen "strekk" det! Men skal du være helt sikker på å ikke subbe, så velger du 215/35. Men da må du senke deretter.. dvs helt i bunn :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, fra den lille tråden min på bilforumet så kom vi egentlgi fram til at 225/40 ble fort litt mye subbing.. Om begge deler koster ca like mye så ser jeg ikke noe grunn for ikke å velge 215 da. Men noen som vet hvor jeg får et 215/35 (40) R18 dekk til en fin pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av samtlige aktuelle dimensjoner jeg sjekket var det faktisk 215-35/18 som hadde den hyggeligste prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som i tillegg har helt feil rulleomkrets og vil se teit ut om bilen ikke er senket helt i bunn, samt at speedometeret blir helt spinnvilt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

What, noe nærmere info her eller? Ingen som har nevnt dette før. Blir speedometeret feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

What, noe nærmere info her eller? Ingen som har nevnt dette før. Blir speedometeret feil?

 

Hvis du har 195/65-15 som org. dim. så blir 215/35-18 helt lov å kjøre med , men er 4,2% mindre omkrets.( lovligt er pluss/ minus 5 % ) Speedometret blir mere feil med den dimmen ja;)

Anbefalt dim blir 215/40-18 eller 225/35-18

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

What, noe nærmere info her eller? Ingen som har nevnt dette før. Blir speedometeret feil?

 

Med feil rulleomkrets blir speedometeret feil ja. og om din bil ikke subber med 235 så kan andre gjøre det, om du tenker på folk har forskjelig ET på felgene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, er ikke verre nei.. :) Jaja, jeg får kjøre forbi fartsmåleren oppi lia her da, og se hvor mye feil den blir :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/35-18 har vel for lav lasteindex til din bil.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasje faktoren har vel litt og si på billige dekk og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisforskjellen på feks. Nankang og Kumho er ikke enorm, men det er derimot egenskapene. Blir selvsagt noen hundrelapper ekstra pr. dekk, men det er det absolutt verdt. Av billigdekk har jeg prøvd både Nankang og Hankook og kommer ikke til å kjøpe det igjen. Om prisen på felgene og verdien på bilen er lav skal jeg love du ikke tenker på det den dagen det smeller fordi dekka ikke holder mål i en farlig situasjon ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

215 på 8,5 blir litt vell stor strekk da. Golf style! Minimum 225. Jeg kjører 225\40\18 på min A4 på 18x8 felger. har kjøpt Falken FK-452 og er sykt fornøyd med disse. Anbefales på det sterkeste. Jeg kjører ET34 hele veien rundt.....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasje faktoren har vel litt og si på billige dekk og

 

Billigdekk slites som oftes mindre en dyre dekk. Komfor og feste kommer med en pris : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo dyrere dekk.. jo fortere slites de stortsett:) gevinst for dette er bedre veigrep.. kjørt på goodyear f1 billig utgave før (thailand produsert) ALDRI igjen billigdekk for min del.. harde som golfballer Med dertil rævva grep spessielt i kaldt vær og regn. Men det er miner faring bare.. men vil nå uansett si at utallige dekk tester hvor billigdekk blir kjørt totalt over ikke kan lyve alle sammen:) Dekk= man får hva man betaler for stortsett.. Ligger myye testing og penger i forskning bak de dyre merkene.. med forskellig gummi blanding på forskjellige områder av dekkbane osv.. Er mye mere som teller i et dekk enn mønsteret.. dette kan man se langt etter hos et "jalla" dekk:) Må bare slenge til at om man skal ha mye strekk på dekket så er det bare å kjøpe jalla.. for egenskapene til dekket er totalt fucka med mye strekk uansett om man skal snakke kjøreegenskaper, der andre dekk som er rett bredde til felg legger seg etter vei banen når det presses i en sving.. så er et strekkt dekk så stivt at det løfter seg fra veibanen så store deler av greps overflaten er i luften.. og som alle vet... i lufta griper det dårlig:) Dette er basis kunnskap i bil motorsport:) + med MYE strekk så er det fort at sideveggene i dekket innvendig sprekker opp over litt tid, i brekket mellom dekk bane og sidevegg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg skal kjøpe nye dekk til min eldende A4. Jeg tenkte meg 18x8,5" felger med ET38 innpress. På dem har jeg blitt tilrådet å ha 215/35 dekk.

Ser på Dekkonline nå.. Jeg kan ikke så mye om dekk, la det være sagt.

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg noen Vredestein Sessanta dekk, men det leveres tydeligvis ikke i den dimensjonen. Noen som har noen anbefalinger? Tenkte maks 1200kr dekket inkl frakt.

 

Flere har vært inne på det, men jeg gjentar gjerne: 215/35 18 er kanskje billig, men passer først og fremst på Vento, Golf 3 og Polo 9N, og har egentlig kun noe på en Audi A4 å gjøre dersom du har gewinder og skal ha orig.fangeren helt nede på bakken. 225/35 er litt bedre, men det er 225/40 som er riktig dim i 18 tom på A4. Man får også både 235/35 og 245/35, men ser ikke noe stort poeng å velge det hvis pris er viktig og felgen er 8,5 tom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting er iallefall sikkert jeg skal ikke kjøpe dyyre sommerdekk igjen som f eks nokian\continental.

Kjøpte 4 stk nye Nokian hakka z 225 40 18" i fjor og nå er 1 dekk på corden hehe,slites fort ja.

Kjører riktignok mye og som om jeg har stjålet bilen til tider men ærlig talt syns de burde holde lengre.

 

Fikk 4 stk Federal ss595 235 40 18" fra Dekkonline.com og skal legge de på i morgen er spent på hvordan disse dekkene er men er rimlig sikker på at de holder iallefall like lenge om ikke lengre.

Billig var det og levert på dør kr :3102-,Noen som har erfaring med disse dekkene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, jeg vurderte egentlig ikke 215/40 pga prisen, stikk motsatt egentlig. Så i utgangspunktet etter Vredestein Sessanta dekk, har hørt de har god kvalitet, og 1200kr hjørnet er en fin pris syntes jeg.. Dette var for 225/40. Men nå kommer vi inn på innpress, de felgene jeg så på har innpress på 38.. er det en avgjørende faktor for at 225 kan subbe mer, i forhold til f eks nevnte ET34.

Heller mot 225/40, men det var en som sa at han har moderat senk på bilen (så bilder, passe senk, ikke noe overkill), og at det subbet stort sett hele tiden. Det har jeg jo ikke lyst på... Jeg prioriterer kvalitet, sikkerhet og kjørekomfort ovenfor utseende da, helt klart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.