#1 Skrevet Mai 19, 2009 Temp måleren min vil ikke stige til mer enn 80 grader. Den er gjerne treg oppover og ofte mindre enn 80 grader. Oljetemperaturen er derimot normal og alle slanger er varme. Er det temp måleren som er defekt? Er det skadelig å kjøre med den ødelagt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 19, 2009 Det som vises på måleren trenger ikke å være riktig... Den får signal fra multifunksjonssensoren. Men det er klart at det er ganske lurt at den viser riktig... Det er jo greit at DU også vet hvordan det ligger an med temperaturen. Den føleren er 4-polig, og heter 034 919 369 C. Men den koster 1500,- på Møller. Du finner den mye billigere andre steder. Autohausaz.com f.eks... ECU'en din får signal fra den som sitter på undersiden av multifunksjonssensoren. Og DEN må være i orden, dersom motoren skal gå som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 19, 2009 (endret) Temp måleren min vil ikke stige til mer enn 80 grader. Den er gjerne treg oppover og ofte mindre enn 80 grader. Oljetemperaturen er derimot normal og alle slanger er varme. Er det temp måleren som er defekt? Er det skadelig å kjøre med den ødelagt? Har du sjekka termostaten din i det siste? G62, altså multimalfunction, har en tendens til å enten fungere eller ikke fungere så noe skeptisk på at det er den gett... Evt. hvis du tror det er G62 som viser feil så kan du kjøre bilen til den holder "normal" temp i forhold til den er nå.. stoppe bilen et sted mens motorn går i.. tja... 5 min... om radiatorvifta starter uten at målern viser mer enn 90 grader så er det ikke termostaten.. men hvis den ikke gjør det så blir ikke vannet varmt nok mest sannsynlig. Om du da ikke har flere feil da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2009 Jeg hadde krøllete lakk under nåla på tempmåleren som hindret den fra å stige mer enn 60-70 grader, og den gikk ikke alltid ned igjen heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2009 Takk for gode svar! Tempmåleren blir sånn ca 80 grader etter en liten stund, men aldri noe særlig mer enn det. Skal teste det med termostaten, men åssen kan jeg vite at det er multifunksjonssensoren som er ødelagt? Motoren ellers går som den skal.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 19, 2009 Om du har automatisk klima, kan du sjekke vanntempen fra den føleren som sitter på slangen til varmeapparatet ditt. Trykk på resirk og pil opp samtidig. Da vises 1c i displayet. Bla deg frem til 51c, med minus tasten, og trykk på resirk. Da kommer motortemperaturen opp. Gå ut igjen ved å trykke auto 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2009 Men størst sansynlighet er jo termostaten da ville HELT klart byttet den først.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2009 Om du har automatisk klima, kan du sjekke vanntempen fra den føleren som sitter på slangen til varmeapparatet ditt. Trykk på resirk og pil opp samtidig. Da vises 1c i displayet. Bla deg frem til 51c, med minus tasten, og trykk på resirk. Da kommer motortemperaturen opp. Gå ut igjen ved å trykke auto Det har jeg dessverre ikke.. Men størst sansynlighet er jo termostaten da ville HELT klart byttet den først.. Jeg skal ta å teste å kjøre bilen ordentlig varm og så høre etter om radiatorvifta begynner å gå, altså sjekke om termostaten virker. Men om det så er tilfelle, da må jeg regne med en gåen multifunksjonssensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 20, 2009 Det har jeg dessverre ikke.. Jeg skal ta å teste å kjøre bilen ordentlig varm og så høre etter om radiatorvifta begynner å gå, altså sjekke om termostaten virker. Men om det så er tilfelle, da må jeg regne med en gåen multifunksjonssensor? Enkelt fortalt, så er det ikke så mye det kan være... Vannpumpa di fungerer. Termostaten kan ha kilt seg i åpen stilling. Bytt den uansett. De varer ikke evig. Om det så viser seg at nåla fortsatt stopper på 80grader, er det enten Multifunksjonssensoren eller noe tull inni instrumentpanelet. Du KAN selvfølgelig ha litt dårlig kontakt i pluggene, som vil øke motstanden litt, og lure instrumentet til å vise mindre. Skift termostaten først. Den er billig, og en mulig synder. Blir det ikke bedre da, ville jeg prøvd med instrumentet til en annen. Da får du sjekket om det er instrumentet eller sensoren som streiker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 20, 2009 Enkelt fortalt, så er det ikke så mye det kan være... Vannpumpa di fungerer. Termostaten kan ha kilt seg i åpen stilling. Bytt den uansett. De varer ikke evig. Om det så viser seg at nåla fortsatt stopper på 80grader, er det enten Multifunksjonssensoren eller noe tull inni instrumentpanelet. Du KAN selvfølgelig ha litt dårlig kontakt i pluggene, som vil øke motstanden litt, og lure instrumentet til å vise mindre. Skift termostaten først. Den er billig, og en mulig synder. Blir det ikke bedre da, ville jeg prøvd med instrumentet til en annen. Da får du sjekket om det er instrumentet eller sensoren som streiker. Takk for et veldig godt svar! Nå ble jeg veldig mye klokere Da blir det litt testing etterhvert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 21, 2009 Tenkte jeg bare skulle si at synderen var thermostaten. Takk igjen for all hjelp, folkens. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...