Dårlig bremseeffekt ved regn/slaps

Anbefalte innlegg

Merket det litt i vinter at i mye slaps så ble bremsene utrolig dårlige.

Pedalen er fortsatt hard, men det er liksom ikke noe friksjon mellom klosser/skive.

Det samme skjer nå når det regner.

Hva kan dette skyldes?

Om det er relevant så merker jeg at abs`n slår til når jeg "små" bremser, f.eks ned mot kryss eller i køkjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta og vask bremseskivene med bremserens.. Samt kan være at klossene dine er dårlige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker jeg vasket gamlebilen på esso og spylte inn i hjulene, og på vei hjem når jeg skulle bremse inn i en rundkjøring hadde jeg null bremsekraft, og holdt på å kjøre rett inn i bilen foran. Jævlig skummelt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det hydraulisk bremsekraftforsterker på disse bilene? drives den av tannreim eller vanlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke, er en 1,9tdi.

Men om bremsekraft forsterkeren er gåen så ville det vel vært uavhengig av været?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok fuktighet på skivene, iallefal om det er dårlig "bitt" som kommer seg etterhvert.

Salt og skit gjør ikke tingene noe bedre, og legger seg som ett belegg på skivene.

Kraftig nedbremsing nå og da gjør seg for å få opp temperaturen i skivene, og fordampe vannet. Som sagt også å vaske skivene, men er jo litt upraktisk å gjøre 1 gang i uka, da en må av med felger osv.

Om bremseskjoldene ikke er på plass hjelper heller ikke det på.

Er også forskjell på bremseklosser og hvor godt de tar når de er kalde og våte. Likeså er det forskjell på skiver. Jeg kjører med slissede skiver (Brembo Max) om dagen, og de skal i følge testpapirene som finnes på bremo sine sider ha litt mer "bitt" når de er våte. Dvs tid fra trykk til maks bremse-effekt. Jeg har iallefall ikke merket noe til det du beskriver i vinter, så har kanskje noe for seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg tenkte på er om det er vanlig kilespor reim og hydraulisk bremsekraftforsterker, så kan det hende at reima sklir/glepper slik at bremsekraftforsterekeren ikke gir trykk nok når det er vått.... Men dette er bare noe jeg tenkte meg frem til... er bremseskiver og kalippere i god stand så bør det ikke påvirke veldig mye om det er fukt eller ikke i været , derfor :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var plaget med "vannplaning" av bremseklossene på A6'en. Møller påstod dette var vanlig... ?????

Mister du bremsekraft, slipp bremsen før du bremser igjen istedet for å trykke enda hardere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var plaget med "vannplaning" av bremseklossene på A6'en. Møller påstod dette var vanlig... ?????

Mister du bremsekraft, slipp bremsen før du bremser igjen istedet for å trykke enda hardere.

Oj, ante ikke at dette kunne være en feil. Hvor mye vann skal til for å oppnå dette egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

belegg på klossene? kan prøve å ta de ut og rette de av med smergelpapir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, ante ikke at dette kunne være en feil. Hvor mye vann skal til for å oppnå dette egentlig?

Jeg synes hele greia hørtes veldig suspekt ut. Dette var en 2005 A6, nyere har vist en slags skvettlapp på kaliperen for å hindre slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er et kjent problem dette. Vet at møller har ettermontert slike "skvettlapper" på bremsene når noen har klaget. Men det fjerner ikke problemet helt det heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha.. nye bremser er planlagt i løpet av sommeren uansett. Så da satser jeg på at det, i tilegg til evt skvettlapper gjør susen.

Dette ble først merkbart i vinter etter at jeg hevet bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes hele greia hørtes veldig suspekt ut. Dette var en 2005 A6, nyere har vist en slags skvettlapp på kaliperen for å hindre slikt.

Har aldri hørt om dette på noen bil jeg heller, men kontruksjonsfeil skjer desverre... Antar at det ikke var beregna at bremsene skulle bli trafikkfarlige, hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv opplevd dette på en 1998 A4 B5 jeg hadde at med org skiver klosser mistet di bremseeffekten på våt vei. Fikk da Møller til å montere nye skiver og klosser, de tok ei baufil og skjærte spor i klossene for å lede vannet bort. Var vist et kjent problem den gangen. Skal si at det Møller gjorde ikke hjalp stort. Enden på visa ble Turbo Groove skiver fra EBC med Greenstuff klosser og da opplevde jeg aldri problemet igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant at dette var et problem på 4b a6 og at det ble montert lepper som skulle hindre noe av vannet å sprute opp på bremsene i regn. på nyere vag, så er det på flere modeller noe som heter viskerfunksjon på bremsene, der klossene avogtil legger seg inntil av seg selv så skivene tørkes for vann. alt dette skjer så forsiktig at fører merker ikke at det skjer:) Funker bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.