#1 Skrevet Mai 19, 2009 Eg har kansje et ørlite prosjekt på gang, men lurer på om noen kan hjelpe meg. Min bil er en Polo 6N 1.4 8V med AEX motor. Men eg har en 1.6 8V ABU motor liggende som er så og si helt lik. Forskjellen er vel at AEX har multipoint insprøytning og ABU har monopoint. Og motorfestene er litt annerledes. Så Spørsmålet: Passer stempler og veiv fra ABU til AEX slik at eg kan oppgradere fra 1.4 til 1.6? Boringen er den samme på 76,5mm Slaglengden er: AEX:75,6mm og ABU: 86,9mm Kompresjon: AEX: 10,2:1 og ABU: 9,3:1 Noen som vet om dette vil passe? Eg vet veldig godt at dette ikke akkurat er noe trimmepotensiell motor, men ettersom dette ikke koster meg en krone, så hvorfor ikke Men visst det er noen som har vert borti lignende eller vet noe, skrik ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 19, 2009 Den bilen ble vel levert med 1,9 Tdi, da kan antagelig hvilken som helst av de "store" 4-sylindrede motorene settes inn. Da ville jeg forsøkt å få tak i en ABF-motor, altså 16v fra Golf 3 og nyere Passat. Med chip gir denne 170 hk, det burde bli et morsomt prosjekt til en rimelig penge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 19, 2009 Eg har tenkt på den tanken ja. Men det som er tingen er å få godkjent dette. Kommer eg til biltilsynet med 2.0L i en polo, kommer de vel til å rive seg i håret i forbannelse. Men skifter eg ut innmaten til 1.6 er det ingen som ser det uten å måtte åpne motoren. Får eg satt i 1.6 75Hk veiv og stempler, 268 graders kam og Grenrør vil det kansje nærme seg en 80-90 hester. I en bil på 890 kg så blir det sikkert artig Blir vel som de gode gamle MKII golf 90Hk Men eg skal undersøke litt om ABF motoren og se hvorvidt det er mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2009 VR6 turbo passer og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2009 Hehe, ja man kan drømme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 19, 2009 Bilen ble vel levert med 1,9 Tdi. Sett inn en sånn en, den er et bra utgangspunkt for videre effektuttak. Med chip alene har du 130 hk og et fabelaktig dreiemoment. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2009 De ble levert med 1.7 SDI eller 1.9 SDI på 55 til 65 hester. Senere på 6N2 kom 3 syl. TDI motor og 4 syl TDI motorer på effekt helt opp til 131Hk og 310 Nm !!! Men eg kunne mer tenkt meg å gjort litt med den eg allerede har, evt. sette i en 1.4 16V 101Hk motor, siden disse ble levert i Polo 6N. Men da igjen, det koster penger. Dette forsøket på 1.4 til 1.6 koster meg lik null kroner, derfor det hadde vert morsomt å prøvd det først. Men passer det ikke, så får vi prøve noe annet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 26, 2009 Og det viser ser at det passer. Er bare å sette rett i. Eneste som er litt drit er oljepumpa som kan visst være litt vanskelig å montere igjen etterpå. Men eg skal nå gjøre et forsøk. Så får vi måle etterpå og sjå kor mykje effekt en kan få 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 26, 2009 6N2 blei aldri levert med 1.9TDI etter det jeg vet. 1.9SDI og 1.4TDI. 1.9TDI kom på 9N 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 27, 2009 1,6L blokken er høyere, så du kan ikke ta innmaten fra den ene over i den andre. Er det ikke mulig å flytte over motorfestene fra AEX over på ABU? Hvilken bil satt ABU'en i? Noen Octaviaer har 020 kasse og annet boltmønster mot kassen. Forskjellen mellom ABU og AEA som ble levert i Polo er vel kompresjon, ABU har tykkere toppakning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 27, 2009 Motoren satt i en Golf MK3, etter litt demontering ser eg også at det ikke går. Som du sier, blokken er høyere. Motorfestene er også litt annerledes, så eg gir blaffen i det. Får prøve noe annet istedet. 16V motor kansje;) Og til Alexander Stamsaas. Eg skreiv feil ja;). TDI motoren i 6N2 er 1.4 3syl 75Hk ikke 1.9 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 27, 2009 Vel, det går å putte ABU i Polo 2, og ABX i Polo 2 med motorfester fra Polo 2. Så burde jo gå å bruke motorfester fra AEE/AEA i 6N 100 hk AFH motoren er dog meget lett å trimme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 28, 2009 Realistisk sett er det nok den rette løsningen med 16v AFH motor ja. Siden 6N ble levert med disse, og det da ikke skal være (i teorien) noe problem å godkjenne det. Får undersøke litt. Vi har noen gamle Polo motorer liggende på jobben, så eg får sammenligne motorfester og slikt. Men, hehe.... fant og en link til et tysk firma som har laget step-by-step forklaring på montering av 1.8T 20V Det hadde vert noe. Eg har en 268 graders kam på bestilling fra Velox motor, og et grenrør som eg venter på også, tenkte eg skulle prøve det før eg evt. gjør noe motorbytte. Blir eg ikke fornøyd med det, kan eg sette det i madamen sin polo istedet Snakket en del med han hos velox motor, og han kunne nesten love meg en økning på 10-13hk fra kammen og 8-10hk fra grenrør. Høres dette sannsynlig ut, eller er det penger rett ut vinduet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 28, 2009 Jeg fikk 5 hk økning på min G40 med grenrør og racekat Vanlig på 6n 1,6L er vel opp til 90 hk med kam og grenrør. Er mer å hente på dette på AFH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 29, 2009 Noen grenrør gir liten eller ingen effektøkning da diameter og lengden på primærrørene ikke er avstemt til sylindervolumet. Grenrør fra Techtonics er konstruert ut i fra hva som fungerer best, ikke etter hva som er enklest å lage. Avstemte 4-1 grenrør kan utmerket godt gi en effektøkning på 10 hk når det er trimkam i bilen. Om effektøkningen blir så stor med original kam er jeg meindre sikker på. 4-1 grenrør er klart å foretrekke i stedet for 4-2-1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 1, 2009 (endret) Eg har en 268 graders kam på bestilling fra Velox motor, og et grenrør som eg venter på også, tenkte eg skulle prøve det før eg evt. gjør noe motorbytte. Blir eg ikke fornøyd med det, kan eg sette det i madamen sin polo istedet Snakket en del med han hos velox motor, og han kunne nesten love meg en økning på 10-13hk fra kammen og 8-10hk fra grenrør. Høres dette sannsynlig ut, eller er det penger rett ut vinduet?? Hvilken kam og grenrør var det forresten snakk om fra Velox her? Fant ikke noe Polo deler på hverken siden til Stakseng eller Techtonics 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 2, 2009 Grenrøret det er snakk om er TA Technix grenrør, rustfritt 4-2-1 Fra tyskland. Som eg bestiller fra en Håkon Sandberg her på forumet. Kammen har eg ikke noe navn på, den blir levert fra Velox Motor i Haugesund, men de måtte lage den på fabrikken først(sikkert tyskland). 268 grader og 10mm løft. Org: 245 Grader og 8,8mm løft. Høres dette bra ut? Har veldig lite erfaring med trimkammer, så eg lurer fælt på hvordan motoren blir etterpå, og om det blir noe merkbart effektøkning. Noen som har meninger om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 2, 2009 268 graders Schrick kammen er mye brukt på Polo ja. Ikke helt sikker på kvaliteten på TA Technix grenrøret. Er det likt hottuning sitt, er det skikkelig dårlig, dårligere enn orginalen. Ville nok ha anbefalt deg et fra Supersprint/Powersprint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 2, 2009 (endret) Supersprint sine vet eg er bra ja, men de koster 5000: bh : Her er link til de eg skal bestille: http://tuningart.de/shop/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=386&Itemid=26 Eg har ikke noe peiling på om dette er bra eller dårlig, men om du kan svare meg på det, hadde det hjulpet meg veldig Edit: Bildet ser ikke ut til å stemme med slik polo motoren er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 2, 2009 Mener såvidt jeg har funnet ut er Raceland, Hottuning og TA de samme. De er helt håpløse i måten rørene går sammen på. Finner ikke bildene av det nå Se litt på ebay etter Supersprint eller Powersprint. Supersprint er jo rustfri, så er den brukt har det ikke så mye å si 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 2, 2009 Okei, tusen takk for tipset. Får forske litt på ebay etc... og se om eg finner supersprint. Men i tilfelle det er noen som leser dette som har et grenrør til Polo 1.4 8V liggende, så vil eg kjøpe det alt av interesse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 2, 2009 (endret) Fant denne på ebay, men vanskelig å si ka merke det er. http://cgi.ebay.co.uk/NEW-PERFORMANCE-MANIFOLD-VW-POLO-6N-8V-stainless-steel_W0QQitemZ360158077936QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item53db1823f0&_trksid=p4634.c0.m14.l1262&_trkparms=%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A30 Men hva er det som er dårlig på TA Technix sine grenrør? (bare lurer) Er det passform det er snakk om, eller er det liten effektøkning? I følge bildene så syns eg TA Technix og Raceland sine grenrør, faktisk ligner veldig mye på Supersprint sine, men kan være bildene som lyger til meg ikke vet eg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 2, 2009 Har med hvordan rørene går sammen. De er ikke sveiset som en vanlig collector når du går sammen, ser ganske jalla ut....hadde jeg bare funnet igjen bildene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 2, 2009 (endret) Men har det noe å si effektmessig tror du? Har du bilder så hjelper det veldig ja Edit: Gratulerer forresten med sykt fin bil Frode. Fikk se en hvit scirocco for første gang her i forrige uke. Sinnsykt flott bil. Ørlitegrann misunnelig: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 10, 2009 (endret) Da er visstnok kammen ferdig laget og på vei fra tyskland. Den blir faktisk konstruert på VW fabrikken fikk eg vite Når det gjelder grenrør: Er det noen her som har erfaringer med Raceland og TA Technix sine grenrør, og da tenker eg effektmessig. Lyd driter eg i, eg vil kun ha effekt. Så er det noen som kan si med hånd på hjertet at de har merket økt/redusert effekt ved bruk av disse grenrørene? Gjerne i kombinasjon med trimkam? Powersprint og Supersprint er tydeligvis vanskelige å få tak i, ettersom de ikke konstrueres lengre: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...