#1 Skrevet Mai 20, 2009 Holder på med en Vento som bygges om til løpsbil. Motor og gir stammer fra en Audi A3.1,8T.(AGU). Er det noen som har gode ideer til hva slags drivaksel jeg bør bruke på h.s.? Bygge om Vento akslingen eller er det andre akslinger som er bolt on ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 20, 2009 (endret) Du skal kunne bruke org 100mm drivaksler ved å skifte flenser som sitter på kassa. Såvidt jeg husker skal du bruke fra mk4 Golf med 2.0/TDI og 02j-kasse. 1.8t har 108mm flenser inn på kassa. Skal se om jeg finner delenr, har en link et sted.. Edit: Delenr på flensen er 02a 409 355 d. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 20, 2009 Flensene på kassa er ikke noe problem. Der passer de originale Vento akslingene bolt on . Problemet er når jeg har satt alt sammen så er det vanskelig å rotere hjulet. Sannsynligvis er det det indre leddet som "bunner" pga litt lang aksling. Jeg handla ett par GTI akslinger, med tanke på at den har jo samme travers/motorfetster osv som Ventoen, og tilsvarende kasse som 1,8t. Men GTI har jo andre bærearmer foran. Dermed så er ikke de noe bedre. Slik som jeg har kommet frem til så må jeg enten korte inn akslingen ca 1cm, eller så kan jeg kanskje bruke aksling fra en Golf/Vento TDI. Noen som har gjort noe slikt før ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 21, 2009 Prøv å kikke litt på vwvortex.com, der er det mange som har gjort dette. Det var der jeg fant info om flensene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 21, 2009 Takker for tipset ! Skal se om jeg finner noe der ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 21, 2009 Bruttern har vento med 1,8t (agu) men det er med 02 kassa fra ventoen. Der eksisterer ikke dette problemet. Han har kjørt med gt akslinger og vr6 som sagt ikke noe problem. Off topic, Har du prosjekt tråd eller noe?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 21, 2009 Har satt på akslingene fra Ventoen og de går rett på. Men som sagt så er den noe rar å tørne på passasjersiden. Skal se litt nærmere på det i morgen. Har snakka med en kar som mente det var det indre leddet som "bunner". Har ikke laget noe prosjektråd ennå. Får se om det kanskje kan bli tid til å få snekret en tråd snart ! Cato 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 21, 2009 Du kjører kassa til 1,8 t du? kan nok hende den ikke står likt med de orginale kassene i en vento. Trukke det hjelper med drivakslinger fra andre motor alternativer i ventoen. Disse er så langt min kunnskap strekker seg like lange. Du kan jo kjøre 02 kasse. Men disse er vel ikke like sterke som kassa du har nå. Ja du må snekkre sammen en tråd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 21, 2009 (endret) Jeg har montert inn kassa fra A3. 02J kasse. Tror ikke 020 kassa vil tåle momentet i lengden. Motoren har BSR steg III montert. Skal jo da være 214hk og 372Nm. Tror det blir i meste laget på en 020 kasse. Siden jeg hadde komplett bil å ta alt fra så valgte jeg å montere 02J kassen. Hadde jeg hatt troen på 020 i denne ,så hadde jeg montert kassa jeg bygde i Golf II som jeg hadde. Den hadde Quaife diff. Solgte den i stedet. Jeg tenker det slik at Golf/Vento er jo levert med 110 TDI ,og den har jo 02a kasse. Drivaksel fra en slik burde vel være bolt on.? Mulig også fra en 2,0l (ikke GTI).Men de vokser ikke akkurat på trær rundt omkring.Har desverre ikke ETKA slik at jeg får ikke sammenlignet delenr. osv. Kommer nok en prosjektråd skal du se! Skal få tatt noen bilder i morgen og så får vi se om det blir tid i helga til å lage en.Hvis det ikke blir avgårde på jobb. Cato 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 21, 2009 Dersom bilen ikke er senka, så gjør det! Da er du sannsynligvis kvitt problemet med for lang aksling! Jeg bygde en Golf 1 med AGU motor, og endte med å bruke corrado G60 akslinger og 2,9VR6 ytre drivledd. Akslingene her var i utgangspunktet for lange for 40mm senk, men med 90mm ++ så gikk dette veldig bra Mvh Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 21, 2009 Bilen skal brukes på bane, i asfalt racing, klasse spesial saloon. Derfor kan man vel trygt si at den er senka.. Akkurat hvor mye er jeg ikke sikker på enda ,da fjærer og understell ikke er helt montert enda.Får se hvor mye det går å senke den nedpå. Har studert på dele katalogen online nå og ser der at en Golf/Vento med TDI har annen aksling enn de andre motorene. Ut fra delenr er det faktisk samme aksling som de fleste motorer i Passat 35i. Får ta en tur til huggeren i morgen og se om han har en akslig jeg kan bruke. Får i alle fall sjekke ut om det er forskjell på lengden på de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...