Er dette en alt for stor verkstedregning???

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fekk denne mailen av verkstaden som skal byta registerreim på bilen min i dag:

 

"Hei.

Då me demonterte registeret dukka det opp fleir ting som er heilt nødvendig å reparere no.

Defekt reimstrammar på multireim (utvendig reim)

Slitt sporkile på reimhjul veivaksel

Oljelekkasje framkant motor. (Simmerring veiv)

Fremre motorfeste

 

Slik det ser ut no vil totalkostnaden bli mellom 14 000kr-15 000kr. Her er og register og vasspumpe med.

 

Delene er bestillt, og eg reknar med at me blir ferdige fredag. ( Korleis Skadesenteret ligg an veit ikkje eg)

 

Ta gjerne kontakt om spørsmål."

 

Må og legge til at bilen vart levert verksted RIBBET i front, samt skal fåes igjen RIBBET i front, så verkstedet skal ikkje ta betalt for demontering\montering av front\radiator etc.

 

KUN bytte regreim og vasspumpe samt de manglene som vart ramset opp over.

 

Er ikke dette en alt for høy pris for deler samt arbeid med bytte av de? Er jo ikke så store jobben akkurat...

 

Takker for raske innspill her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er berge&co det er snakk om, er vel ikkje det akkuratt eit sjokk at dei tek seg godt betalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløymte dette. Bilen er ein Audi S4 C4 1993 2.2T.

 

Det er Ani Bil Toyota på Kaupanger som skal utføra reperasjonen.

 

Eg veit ikkje, men registerreim og vasspumpe samt dei øvrige deler kjem vel ikkje over 5.000,-?? Så kva er det som kostar 10.000,- i arbeid når det kun er mindre skruarbeid?

 

Fint om nokon med litt verkstaderfaring, evt, andre som har gjort lignande reperasjonar kjem med innspel. Eg har bedt om detaljert prisestimat på både deler og arbeid og kjem til å leggja dette ut etterkvart, synes denne prisen er er alt for høg for desse mindre reperasjonane. Det inneber jo som sagt INGEN montering\demontering ellers...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløymte dette. Bilen er ein Audi S4 C4 1993 2.2T.

 

Det er Ani Bil Toyota på Kaupanger som skal utføra reperasjonen.

 

Eg veit ikkje, men registerreim og vasspumpe samt dei øvrige deler kjem vel ikkje over 5.000,-?? Så kva er det som kostar 10.000,- i arbeid når det kun er mindre skruarbeid?

 

Fint om nokon med litt verkstaderfaring, evt, andre som har gjort lignande reperasjonar kjem med innspel. Eg har bedt om detaljert prisestimat på både deler og arbeid og kjem til å leggja dette ut etterkvart, synes denne prisen er er alt for høg for desse mindre reperasjonane. Det inneber jo som sagt INGEN montering\demontering ellers...

De har et relativt bra rykte som verksted da, men spørsmålet er om de er vant til å skru på bilene, om det går mye tid til knot mener jeg.

 

Jeg fikk hele den jobben der for 6100kr på vål'enga bilverksted, med front av og på. Identisk bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløymte dette. Bilen er ein Audi S4 C4 1993 2.2T.

 

Det er Ani Bil Toyota på Kaupanger som skal utføra reperasjonen.

 

Eg veit ikkje, men registerreim og vasspumpe samt dei øvrige deler kjem vel ikkje over 5.000,-?? Så kva er det som kostar 10.000,- i arbeid når det kun er mindre skruarbeid?

 

Fint om nokon med litt verkstaderfaring, evt, andre som har gjort lignande reperasjonar kjem med innspel. Eg har bedt om detaljert prisestimat på både deler og arbeid og kjem til å leggja dette ut etterkvart, synes denne prisen er er alt for høg for desse mindre reperasjonane. Det inneber jo som sagt INGEN montering\demontering ellers...

 

hører det ikke er så mange som er fornøyde med Berge & CO i sogndal...er dem flinke på toyota?trur nok ikke jeg skulle tatt 5000 engang for detta der + delene...er LETT å bytte sjøl det meste du har skrivi her da...hvorfor ikke få med seg audigjengen i gaupne til å skru litt?

reimstrammeren koster vel 2800 på møller,regreim sett koster vel 1900,simringen koster sikkert max 1000 kr,reimhjulet er noen kroner,men er en fordel å bytte kamdrevet og når du først er igang å plukke ting av på motoren!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har et relativt bra rykte som verksted da, men spørsmålet er om de er vant til å skru på bilene, om det går mye tid til knot mener jeg.

 

Jeg fikk hele den jobben der for 6100kr på vål'enga bilverksted, med front av og på. Identisk bil.

 

Nettopp.. Og som jeg har skrevet 2 ganger, de vil ha 15.000,- for bytte av disse små delene, UTEN å verken demontere\montere front. Så noe skurrer alvårlig her. Har tatt kontakt med Audi-kjente i Gaupne og de sier akkurat det samme som dere. En jobb til 5-6.000,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hører det ikke er så mange som er fornøyde med Berge & CO i sogndal...er dem flinke på toyota?trur nok ikke jeg skulle tatt 5000 engang for detta der + delene...er LETT å bytte sjøl det meste du har skrivi her da...hvorfor ikke få med seg audigjengen i gaupne til å skru litt?

reimstrammeren koster vel 2800 på møller,regreim sett koster vel 1900,simringen koster sikkert max 1000 kr,reimhjulet er noen kroner,men er en fordel å bytte kamdrevet og når du først er igang å plukke ting av på motoren!..

 

Berge og Co er i hvertfall dyre om ikke annet. Ani Bil ligger rett under i pris men skal være flinke. Men driver som sagt mest med Toyota. Men det skal ikke gå utover meg at de ikke er kjent med bilen.

 

Hva funksjon har kamdrevet, hva kan skje om det ryker, og pris tror du det er på det?

 

Altså ca. 6-6500,- i deler + 5-6.000,- i arbeid? Da er jeg allerede 2-3.000,- lenger nede. Bør være mulig og prute ned prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kilen på det ytre kamdrevet er ikkeno bedre enn på den på veiva...koster300-400 om jeg ikke husker feil...jeg mener det er kjekt å bytte i samme slengen...kamdrevet er det du hekter registerreima inpå som åpner ventilene...reima går fra veivet,til vannpumpe,kam,og løpehjul...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ikke helt hvorfor man skal bytte kamdrevet? jeg bytta ikke dette på min AAN da jeg bytta regreim, nedre reimhjul derimot bør byttes, da det sitter kile der. regreim bytte på en slik 2.2 er værtfall en veldig kurant sak

 

kilen på det ytre kamdrevet er ikkeno bedre enn på den på veiva...koster300-400 om jeg ikke husker feil

 

ok, så det sitter kile der også, men er vel ikke vanlig å bytte dette? det kamdrevet koster 55.93 Euro i Tyskland ifølge etka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kilen på det ytre kamdrevet er ikkeno bedre enn på den på veiva...koster300-400 om jeg ikke husker feil...jeg mener det er kjekt å bytte i samme slengen...kamdrevet er det du hekter registerreima inpå som åpner ventilene...reima går fra veivet,til vannpumpe,kam,og løpehjul...

 

Så du meiner eg bør byta både kile til kamdrev, samt kamdrev? Om kamdrevet er i fin stand, så bør i såfall kilen sjekkast?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes helt villt ut spør du meg.

Jeg betalte ca 4k hos Møller her i Haugesund for regreim skifte og oljeskift(hadde olje selv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får ikke bytta kun kilen...må bytte hele greia...burde sjekkes ja...veit om ett par som har sliti litt med begge delene som ryker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får ikke bytta kun kilen...må bytte hele greia...burde sjekkes ja...veit om ett par som har sliti litt med begge delene som ryker...

 

Kun Kile: N 0127082

 

kile.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å spørja, kva tidsestimat vil de tru er realistisk for desse jobbane:

 

Byta Registerreim og komponentar som føl med i settet (Pris deler?)

Byta vasspumpa (Pris deler?)

Byta reimstrammar på multireim (utvendig reim) (Pris deler?)

Byta sporkile på reimhjul veivaksel (Pris deler?)

Byta simmering på veiv i framkant av motor. (Pris deler?)

Byta fremre motorfeste (Pris deler?)

 

Takkar for svar. Gjerne tidsestimat på kvar jobb også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å spørja, kva tidsestimat vil de tru er realistisk for desse jobbane:

 

Byta Registerreim og komponentar som føl med i settet (Pris deler?)

Byta vasspumpa (Pris deler?)

Byta reimstrammar på multireim (utvendig reim) (Pris deler?)

Byta sporkile på reimhjul veivaksel (Pris deler?)

Byta simmering på veiv i framkant av motor. (Pris deler?)

Byta fremre motorfeste (Pris deler?)

 

Takkar for svar. Gjerne tidsestimat på kvar jobb også :)

 

Hvis JEG skulle gjort det og jeg er ikke utdannet mekaniker...

 

4t

20min

15min

15min

1,5t fordi at bunnpanna må vel av.

10min

 

Alt går fort når reima og alle dekslene er demontert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må vel ikke av med bunnpanna for å ta simringen...den sitter jo ytterst på veivet,nermest drevet på veivet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja, hvis en klarer å dytte ut den så, men det tror jeg ikke går så bra,, så det er lettere å ta av braketten som den er presset inn i!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener det skal gå fint på noe mellom 5 og 6 timer for en erfaren mekaniker?

 

Da har jeg et utgangspunkt å gå utifra på reforhandling av pris.

 

Og Øyvind, hva deler innebærer "hele greia"? Kile og kamdrev, eller er det flere ting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ikke helt hvorfor man skal bytte kamdrevet? jeg bytta ikke dette på min AAN da jeg bytta regreim, nedre reimhjul derimot bør byttes, da det sitter kile der. regreim bytte på en slik 2.2 er værtfall en veldig kurant sak

 

 

 

ok, så det sitter kile der også, men er vel ikke vanlig å bytte dette? det kamdrevet koster 55.93 Euro i Tyskland ifølge etka.

 

 

Er ikke et nedre reimhjul med i settet når registerreim byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er "ETKA" en form for virtuell delekatalog med priser? Mulig å få tak i denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis kun kilen er å få tak i kjøper du den,men jeg trur ikke det er å få drev og kile separat...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis kun kilen er å få tak i kjøper du den,men jeg trur ikke det er å få drev og kile separat...

 

Så det er best å få tak i både kile og drev. Men er det kun 1 drev, eller er det 2 som reima skal oppå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er kun ett utvendig drev på AAN(S4) motorene ja...samme som RS2 og S2...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en får en S4 AAN ferdig nedplukket og bytter, reim, vannpumpe, løpehjul, reimhjul-veiv, simering og motorfeste så bruker en max 2-3 timer inkl drite og røykepauser...

 

Alle disse delene berører jo hverandre, reimstrammer til multireim må jo av for å komme til reg reim, så bruker jo ikke ekstra tid på å sette på en ny en, samt at nedre reimhjul ramler jo også av om man skal bytte reim og har av veivbolten... Resten av delene er rett av og på.

 

Vanlig pris på verksted for bytte av reg reim på disse er mellom 5 og 6000kr inkl deler, så her tar de nok litt hardt i ja. Multireimstrammeren koster 2200kr, under 200kr for reima, nedre reimhjul oppunder 500kr. Og delene er jo allerede av så kan ikke fakturere ekstra for montering av disse!

 

 

EDIT: Kam drevet er ingen vits å bytte om det ikke har vært av, skal litt til at kilen ryker etter å stått urørt på i lengre tid. Det som tar knekken på disse kilene er demontering og montering, Er da gamle kiler gir opp, ofte grunnet feilmontering med luftskralle og mye vold!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å spørja, kva tidsestimat vil de tru er realistisk for desse jobbane:

 

Byta Registerreim og komponentar som føl med i settet (Pris deler?)

Byta vasspumpa (Pris deler?)

Byta reimstrammar på multireim (utvendig reim) (Pris deler?)

Byta sporkile på reimhjul veivaksel (Pris deler?)

Byta simmering på veiv i framkant av motor. (Pris deler?)

Byta fremre motorfeste (Pris deler?)

 

Takkar for svar. Gjerne tidsestimat på kvar jobb også :)

Bytte av regreim,løpehjul,kile, vannpumpe og simring tar maks 1,5t med fronten av

motorfeste 30 min med fronten av

deler

regreim 600.-

løpehjul 500.-

simring 150.-

vannpumpe 850.-

motorfeste ikke sikker

nedre drev på veiv 400.-

så dette er rett og slett ran

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.