Er dette en alt for stor verkstedregning???

Anbefalte innlegg

får kile løst til kamdrevet, ser ikke ut som du får det løst på nedre drevet.

 

Er "ETKA" en form for virtuell delekatalog med priser? Mulig å få tak i denne?

 

ikke virtuell, men er fint mulig å få tak i denne på nettet ja :) er delekatalogen til vw/audi/skoda/seat, samme som alle forhandlere av vag bruker.

 

en annen ting som er greit å nevne, kjøp ny bolt til nedre reimhjul, denne skal skrus fast 450nm, (helst 500nm ifølge kai roger bakken så jeg i bilsport på jobben)

 

bolt: 034105229A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betalte selv i overkant av 8000 for bytte av regreim, vannpumpe, nedre reimhjul, simring på veiv, reimstrammer for multireim samt ny multireim. Alt av bolter og muttere ble bestilt nytt, og bilen ble levert og hentet komplett.

Dette på møller.

 

Så vil si at dette var rimelig overpriset for din del

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får kile løst til kamdrevet, ser ikke ut som du får det løst på nedre drevet.

 

 

 

ikke virtuell, men er fint mulig å få tak i denne på nettet ja :) er delekatalogen til vw/audi/skoda/seat, samme som alle forhandlere av vag bruker.

 

en annen ting som er greit å nevne, kjøp ny bolt til nedre reimhjul, denne skal skrus fast 450nm, (helst 500nm ifølge kai roger bakken så jeg i bilsport på jobben)

 

bolt: 034105229A

 

Kjøp ein bolt her og eit drev her og ein kile her :) Ballar på seg dette heh..Om eg skal byta reima, føl det ikkje med nye boltar etc. som i eit komplett sett??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betalte selv i overkant av 8000 for bytte av regreim, vannpumpe, nedre reimhjul, simring på veiv, reimstrammer for multireim samt ny multireim. Alt av bolter og muttere ble bestilt nytt, og bilen ble levert og hentet komplett.

Dette på møller.

 

Så vil si at dette var rimelig overpriset for din del

 

Det er ein pris eg også hadde tenkt var rimelig, vertfall i og med at de slepp nokon form for demontering og montering av radiatorer, front etc..

 

Du har i grunn gjort akkurat det samme som eg må gjera, med unntak av eit motorfeste du da?

 

Jises..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte av regreim,løpehjul,kile, vannpumpe og simring tar maks 1,5t med fronten av

motorfeste 30 min med fronten av

deler

regreim 600.-

løpehjul 500.-

simring 150.-

vannpumpe 850.-

motorfeste ikke sikker

nedre drev på veiv 400.-

så dette er rett og slett ran

 

Har komme til denne konklusjonen sjølv også no. Men var jo nummeret før eg ba dei om å setta i gang, men etter så mykje godt samanligningsgrunnlag frå dykk, så skal eg ta ein alvorleg prat med dei i morgon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ein bolt her og eit drev her og ein kile her Ballar på seg dette heh.

 

den bolten er faktisk ganske viktig, denne skal sitte relativt hardt, helst 500nm, løsner denne, blir det motorhavari, enkelt å greit ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i og med at registerreim skal bytast, vil ikkje nedre regreimhjul og medfølgjande bolt bli bytt uansett? Med i "settet" liksom? Og Moment på kvar enkelt bolt i slike reperasjonar har vel verkstaden kontroll over? Eller er det slik at det vert mykje ymse tiltrekking? Veit ikkje kor god kontroll det er på momenttiltrekning på boltar på dei fleste verkstadar? Nokon som har peil på om dette er eit krav å vita før dei i det heile kan byrja skru på ein bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bolt og reimhjul følger ikke med i noe sett... Ikke alle som er klar over viktigheten ved å bytte disse så blir ofte utelatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bolt og reimhjul følger ikke med i noe sett... Ikke alle som er klar over viktigheten ved å bytte disse så blir ofte utelatt.

 

Så da bør jeg kjøpe nytt nedre reimhjul og bolt også? Er litt forvirra over alle disse boltene, kammene som bør byttes ;) Men om dette er så viktig, hvorfor hører jeg ikke om så mange som bytter disse? Eller blir anbefalt å bytte disse av verksted? Den som hadde vært mekaniker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da bør jeg kjøpe nytt nedre reimhjul og bolt også? Er litt forvirra over alle disse boltene, kammene som bør byttes ;) Men om dette er så viktig, hvorfor hører jeg ikke om så mange som bytter disse? Eller blir anbefalt å bytte disse av verksted? Den som hadde vært mekaniker :)

 

Bolt+reimhjulet på veiva ja;)

 

Er ikke noe kammer som skal byttes... Var noen som snakket om kile på kamdrevet, men dette har da ikke vært av så ikke noe fare for at dette skal gi seg uten at det har vært plukket på... If it ain't broken, don't fix it...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skifte tetingsringen på veivakselen tar 5 minutter når man bruker spesialverktøyet til dette. Bare å skru inn verktøyet, skru ut igjen, da følger ringen med, og så presse inn den nye.

 

Det jeg ville byttet ved et registerremskift:

* Registerrem (naturlig nok)

* Strammehjul

* Vannpumpe

* Veivakselens registerremdrev (med den innstøpte kilen som ofte knekker)

* Tetningsringer på veivaksel og kamaksel

* Termostat (når man først er der inne og har kjølevæsken av)

* Multirem ("vifterem")

 

Andre ting ved behov. Det står ingenting om at bolten på veivakselens remskive skal byttes i dokumentasjonen til Audi..

Uansett, 15k for dette er helt på trynet dyrt. Fikk for et par år siden pristilbud på 6500,- fra min lokale Møller for samme jobb på en C4 A6 2.5TDI, som er omtrent samme jobb, da blokk og registerremgreiene er nesten identisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reimhjulet på veiv, bolt, simmering og sprengskivene på boltene som fester reimhjule til multireima utenpå igjen kostet meg 600kr på møller ;)

hvis du lurer på pris på dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skifte tetingsringen på veivakselen tar 5 minutter når man bruker spesialverktøyet til dette. Bare å skru inn verktøyet, skru ut igjen, da følger ringen med, og så presse inn den nye.

 

Det jeg ville byttet ved et registerremskift:

* Registerrem (naturlig nok)

* Strammehjul

* Vannpumpe

* Veivakselens registerremdrev (med den innstøpte kilen som ofte knekker)

* Tetningsringer på veivaksel og kamaksel

* Termostat (når man først er der inne og har kjølevæsken av)

* Multirem ("vifterem")

 

Andre ting ved behov. Det står ingenting om at bolten på veivakselens remskive skal byttes i dokumentasjonen til Audi..

Uansett, 15k for dette er helt på trynet dyrt. Fikk for et par år siden pristilbud på 6500,- fra min lokale Møller for samme jobb på en C4 A6 2.5TDI, som er omtrent samme jobb, da blokk og registerremgreiene er nesten identisk.

 

Akkurat. Ja, skal bytte alt det du har listet opp der oppe. Det er det som er lagt til grunn for 15.000,- i Rep.

 

Alt koker i bunn og grunn sammen til rundt 2 timer jobb, og relativt liten kostnad på deler. Som flere skriver, ligger en slik reperasjon på mellom 6-8000,- og da er til og med demontering\montering av front inkludert, noe som ikke skal gjøres på min. WTF liksom... Skal ha meg en seriøs prat med verkstedet.

 

Kjempefint at dere beskriver litt hva og hvordan det gjøres, så har jeg noe å argumentere mot når jeg skal be om ny pris :) Takker alle sammen for kjempegode svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reimhjulet på veiv, bolt, simmering og sprengskivene på boltene som fester reimhjule til multireima utenpå igjen kostet meg 600kr på møller ;)

hvis du lurer på pris på dette

 

Takk. Fint å vite :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikkje berre prate med han Odd eller Tom Rune, så gjer dei sikkert denne jobben for ein brøkdel av prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikkje berre prate med han Odd eller Tom Rune, så gjer dei sikkert denne jobben for ein brøkdel av prisen.

 

Problemet er at bilen står allerede på ein verkstad 5 mil frå Gaupne med nedplukka register. Så Moglegheitane for å ta med folk å skru på bilen er ikkje så gode. Då må eg i såfall nekta dei å ta i bilen, be dei trilla den utafor verkstadslokalet og skru ute under åpen himmel. Om dei ikkje firar på reperasjonskostnad, er eg kanskje nøydd til å gjere dette. Reknar med eg har lov og sei at dei kan gløyma å reparera bilen når dei køyrer så urealistiske prisar? Men då skal dei vel garantert ha betalt for å ha demontert reg-reim : bh :

 

Eg kjem til å sjekka opp litt prisar og deretter ta ein prat med dei i morgon, så ser eg kva som skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan trille bilen 200 meter bort på kaupanger bil, dyktige folk med bra priser :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatter fikk nett pris på 12000kr for bytte av regreim, vannpumpe, strammehjul etc på sin 99mod A6 2,8 V6 på Møller.

Der må fronten demonteres etc først, og dette var ingen spesialpris akkurat. Så 15 for din er litt i overkant.

 

Jeg syns heller det er urealistisk at enkelte kan slippe unna med 3-4 lapper for regreimskift inkl alt på merkeverksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan trille bilen 200 meter bort på kaupanger bil, dyktige folk med bra priser :)

 

Kan vera eit alternativ :) Eg skal inn å snakka med dei i morgon når eg kjem heim frå jobb. Så eg skal gje dei ein sjangs til å halvera reperasjonskostnaden. Gjer dei ikkje det, så spørst det om eg får ta i bruk lokal kompetanse og skru under åpen himmel :) Eg er glad eg tok å sjekka dette, eller hadde eg glatt betalt 14-15 høvdingar. Naiv som eg er heh..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatter fikk nett pris på 12000kr for bytte av regreim, vannpumpe, strammehjul etc på sin 99mod A6 2,8 V6 på Møller.

Der må fronten demonteres etc først, og dette var ingen spesialpris akkurat. Så 15 for din er litt i overkant.

 

Jeg syns heller det er urealistisk at enkelte kan slippe unna med 3-4 lapper for regreimskift inkl alt på merkeverksted.

 

 

3-4000,- for enkelt regreimsbyte ser eg ikkje på som urimeleg så lenge det er ein flink og erfaren mekanikar som gjer dette i ein fei. Men skal fleire ting gjerast bør det jo auka nokre lappar.

 

Når han har fått pris på 12.000,- og dette er inkludert demontering\montering av front, samt kanskje meir arbeid pga. ein anna motor (V6) så har eg endå eit godt eksempel på at min reperasjon er langt i overkant. Men kjekt at du ville dela prisen, er fint med litt samanligningsgrunnlag : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

simringen koster sikkert max 1000 kr

 

Hva slags simring er dette snakk om..en i gull..? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes litt dyr ut ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags simring er dette snakk om..en i gull..? : klø :

 

simringer varierer veldig i pris...på min omega 2,5td koster simringen i bakkant av veivet 819kr hos opel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Modern har en C4 A6 2.8q (30v), registerremsbytte på den kostet 8100,- hos Møller for noen måneder siden. Nå er det noe dyrere på etterfølgeren (4B) siden fronten må demonteres, noe man slipper på c4, men det er rart at det skulle være 4 lapper dyrere når motoren er den samme..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

simringer varierer veldig i pris...på min omega 2,5td koster simringen i bakkant av veivet 819kr hos opel...

 

Alt er dyrt når en kjøper via forhandler. Bytta simmering på veiva bak på min c4 s4. Mekonomen skulle ha 600 kr kontra den lokale tools sjappa som tok 140 kr.. Mye og spare bare en ikke må kjøpe via forhandler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.