Anbefalte innlegg

Har fått problemer med at clutchen ikke alltid kobler helt ut når eg tråkker inn pedalen..

Har latt merke til i det siste at noen ganger kan den være vanskelig å få ut av første gir ved igangsetting.

kjørte i et parkeringshus i går og da eg trilla bortover med clutch inne og kassa i 1. gir slura den fremdeles fremover....

står spec clutch i bilen, alt ble bytta for under 10k siden så utløserlageret kan vel ikke være gåent allerede??

Noen som vet om det finnes noen justering på clutchen? slik at pedalen evt tar lenger ute??

Bilen er en 04 mod golf V 2.0 tdi 6 trinns manuell...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket at du ikke har noen lekasje noe sted? Noen som også sier at slavesylinder og clutchpumpe ikke tåler sterkere clutch enn en orginal. Vet ikke om dette stemmer. Hvis utløserølageret er gåent burde du hørt at det rasler når du ikke har clutchen inne. Har bilen gått langt? Trimmet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener d ble byttet slave v byttet.(tror d fulgte med kittet) bilen er snart gått 80k

har bare chip. 180 hk 420 nm

Hvor skal eg se etter evt lekkasje? ville d ikke vært konstant ved lekkasje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vært konstant ja, men kan komme og gå hvis det er en membran e.l. som er gåen. Hvis den bruker bremsevæske er det i allefall lekasje. Tror ikke det er noen justering på clutchen siden den er hydraulisk. Hvis du ikke monterte clutch m.m. selv kan du jo ta det opp med de/den som byttet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvd å lufte clutchen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan går man frem for å lufte clutchen egentlig?

har ikke så alt for mye peil på dette her..

Takker for god respons så langt!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan går man frem for å lufte clutchen egentlig?

har ikke så alt for mye peil på dette her..

Takker for god respons så langt!! :)

på bilen det her er riktige måten å gjøre dette på slik ifølge ELSA rephåndboka fra vag: Montere ut luftfilter boks.. der sitter cluch lufte nippeln oppå girkassen. skal helst ha trykk matet bremseveske lufter montert til beholder.. men tipper dette går fint om du fyller beholder helt full først så den ikke går tom. neste steg er å åpne nippel, og presse cluchpedal for hånd fort helt ut og inn 15 ganger. avsluttes helt inne om du ikke har trykk lufter. med hjelp av andre mann til å samtidig stenge nippel. prosedyren gjentas til pedal er fin. OBS se etter på beholder så den ikke går tom med de 15 trykkene:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så da vil bremsevesken og evt luft komme ut gjennom nippelen når eg pumper da?!..

bør i så fall kjøpe inn bremseveske først tenker eg. er det noe standard på dette? står det i manualen?

åpna lokket på bremseveske beholderen nå, den var helt full så godt som så tenker det ikke er lekkasje?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør egentlig lufte med trykk på bremsevæsketanken, evt bruke en slange fra luftenippel på bremsecalipper til luftenippel på kassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva slags dimm er det på slangene på slangene som passer på disse lufte niplene da?

hvis jeg setter trykk på bremsevæske beholderern blir d vel vanskelig å se om den går tom?! er forholdsvis trangt bak i der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikker på dim, men er bare å måle luftenippel med skyvelær. Du må passe på at bremesvæsketanken ikke går tom ja, men som regel trenger du ikke lufte en clutch så mye at den gjør det. bare pass på at den er full før du begynner, luft clutchen og fyll opp igjen etter du er ferdig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte bremsevæske på biltema i dag. het dot4+, skal vel være dot 4 men regner med denne kan brukes?!

kjøpte og bremse lufter..

bare en slange med en ventil på enden. satser på at denne passer på lufte nippelen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremselufter funker ikke optimalt på clutch, mulig du kan bruke slangen mellom bremsenippel og clutchnippel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremselufteren er egentlig bare en slange med en ventil i enden så d ut som..

er det meningen eg skal koble slangen på bremse nippelen, åpne den og pumpe på bremsen for å fylle slangen med veske, så koble på clutch nippelen, åpne denne og så pumpe på bremsen? vil da veske og evt luft kunne gå gjennom hele systemet fra bremsenippelen gjennom clutch og opp igjen i reservoaret? er det dette som er tanken?

skal i så fall clutchen holdes inne mens man pumper på bremsen for å slippe gjennom slave sylinderen eller skal den være ute?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som kan bekrefte/avkrefte om eg har forstått dette rett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd å lufte med slange mellom caliper og clutch før, men tror ikke du trenger å holde clutchpedal inne. Kjøp en bremselufter / clutchlufter fra mekonomen som du kobler mellom ventilen på dekket og bremsevæskebeholderen, så lufter du med trykk :) Koster ca 200 kr tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som en plan! Takker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har én gang vært borti at ett feilmontert utløserlager fikk bilen til å oppføre seg på denne måten. Måtte trykke pedalen max inn, måtte til og med fjerne dørkmatta, for at den skulle fri, bare 99%. Da gled bilen også sakte fremover i gear, og var generelt vanskelig å få ut og inn av gear. Det endte dessverre med at gearkassa måtte ut igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

virker som om denne feilen kun kommer på lengre turer. altså når man har clutchen en del.. har og kun merka problemet i 1 og 2 gir..

merkelige greier dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.