#1 Skrevet Mai 23, 2009 ok...dette temaet har blitt tatt opp mange ganger før...og ja jeg har fått lenker her på forumet hvor jeg kan lese om dette, men likevel er det mange meninger rundt dette. jeg brukte en slags kalkulator til å beregne rulleomkrets. har en TT quattro som skal få nye sko:) har felgene liggende hjemme med to dekk, det er da bakdekk. felg dimensjon: foran 8,5x19 et 32 og bak 9,5x19 et 27 med 265/30 dekk... forrige eieren av disse felgene hadde denne pakken men da med 225/35 dekk foran...noe som jeg mangler. skulle kjøpe disse to dekkene foran i 225/35 men da er lastindeksen for lav, så jeg måtte velge mellom lav lastindeks eller høy rulleomkrets, jeg gikk for høy rulleomkrets men fikk høre at dette kan være skadelig på quattro....så nå er jeg forvirret. er det greit å ha forskjellig felgbredde foran og bak på quattro? hvis ja hvorfor og hvis nei, hvorfor ikke? er det galt med forskjellig rulleomkrets? vil gjerne vite alt (eller mest mulig) om dette her. har nå kjøpt to dekk foran i dimensjon 225/40, men lurer på om rulleomkretsen er for stor i forhold til dekk foran som er 265/30? hvordan skal jeg teste dette på den rulleomkretskalkulatoren når det er forskjellig bredde foran og bak? http://www.orpetveit.net/dekk/ setter pris alle svar....trenger svar fort:) på forhånd takk;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 24, 2009 Kan på generelt grunnlag si at rulleomkretsen må være lik på bil med såkalt konstant 4-hjulstrekk. Hvis ikke risikerer du slitasje i differensialen, og i værste fall havari på denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 24, 2009 Kan vel få rulleomkretsen innenfor "tellerert" grense om du regner ut litt med tanke på dim foran og bak? Er vel strengt tatt ikke konstant 4hjulstrekk på disse, og mange kobler ikke inn haldexen utenom vinterstid , så vet da mange kjører med forsjellige bredder, uten problemer.. men er vel ikke og anbefale.. Hva med 235-35 foran og bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 24, 2009 problemet er at jeg allerede har drømmefelgene mine, har lett etter dem lenge. 9.5 bak og 8.5 foran, så har jeg dekk liggende, 265/30 bak og 225/40 foran, men etter å ha brukt kalkulatoren litt og brukt mange timer her på forumet og nettet, fant jeg ut at de to nyinnkjøpte fordekke må sendes tilbake. skal da bytte til 225/35 foran, det er det nærmeste jeg kommer, det er ihvertfall innenfor grensen på 5%, med en avvik på nesten 5mm, så det skulle gå bra. dessuten, han jeg kjøpte felgene av hadde denne dimenjsonen på sin TT uten problemer, så jeg tro jeg gjør det slik at jeg bare bytter fordekk, fra 223/40 til 225/35:) hva synes dere om det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 24, 2009 problemet er at jeg allerede har drømmefelgene mine, har lett etter dem lenge. 9.5 bak og 8.5 foran, så har jeg dekk liggende, 265/30 bak og 225/40 foran, men etter å ha brukt kalkulatoren litt og brukt mange timer her på forumet og nettet, fant jeg ut at de to nyinnkjøpte fordekke må sendes tilbake. skal da bytte til 225/35 foran, det er det nærmeste jeg kommer, det er ihvertfall innenfor grensen på 5%, med en avvik på nesten 5mm, så det skulle gå bra. dessuten, han jeg kjøpte felgene av hadde denne dimenjsonen på sin TT uten problemer, så jeg tro jeg gjør det slik at jeg bare bytter fordekk, fra 223/40 til 225/35:) hva synes dere om det? Finnes mange kalkulatorer som utregning av omkets, men det letteste er egentlig å lage sitt egne regneark: Eks) 265/30 19: Diameter, D= D,dekk + D,felg = 26,5 * 0,3 * 2 + 19 * 2,54 = (15,90 + 48,26)cm = 64,16 cm Omkretsen, O = Pi * diameter, dvs det er lineær sammenheng mellom O og D og endring i % på diameter = samme endring i % på omkrets og omvendt. Og ja, det er 225/35 19 som passer best sammen med 265/30 19 ang hjuldiameter/omkrets. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 24, 2009 Så lenge rulleomkrets forskjellen foran og bak aldri overskrider en hastighetsforskjell på mere enn 6 kmt så er det ingen fare:) så bare å regne ut. Info fra teknisk avdeling på fabrikk. (gjelder alle quattro) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 24, 2009 225/40 19" er 20mm (3.1%) større enn 265/30 19" 225/35 19" er 2mm (0.3%) mindre enn 265/30 19" Se dekk kalkulator HER og legg inn tallene selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 24, 2009 Kan vel få rulleomkretsen innenfor "tellerert" grense om du regner ut litt med tanke på dim foran og bak?Er vel strengt tatt ikke konstant 4hjulstrekk på disse, og mange kobler ikke inn haldexen utenom vinterstid , så vet da mange kjører med forsjellige bredder, uten problemer.. men er vel ikke og anbefale.. Hva med 235-35 foran og bak? Det er vel strengt tatt ikke bredden på felgene som har noen betydning i denne saken, men rulleomkretsen. Og det heter vel strengt tatt også konstant 4-hjulstrekk så lenge du ikke kan betjene 4-hjulstrekken inne i fra bilen. Siden vi først var så streng så måtte jeg bare svare på tiltale 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 24, 2009 Kan du ikke bare bytte til 235 på alle dekka da? går finfint med 235 på 9,5 tom felg. har dette selv. 8,5 framme og 9,5 bak med 235 på alle 4. Så slipper du å tenke på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 24, 2009 Det er vel strengt tatt ikke bredden på felgene som har noen betydning i denne saken, men rulleomkretsen.Og det heter vel strengt tatt også konstant 4-hjulstrekk så lenge du ikke kan betjene 4-hjulstrekken inne i fra bilen. Siden vi først var så streng så måtte jeg bare svare på tiltale Gamle haldex er faktisk 100% forhjulstrekk frem til det oppstår hjulspinn foran så konstant er den ikke.. på noen måte.. Siden vi først var så strenge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 24, 2009 Gamle haldex er faktisk 100% forhjulstrekk frem til det oppstår hjulspinn foran så konstant er den ikke.. på noen måte.. Siden vi først var så strenge Opprinnelig skrevet av Øyvind Gjevestad Vorren ..det heter vel strengt tatt også konstant 4-hjulstrekk så lenge du ikke kan betjene 4-hjulstrekken inne i fra bilen.. MAO det er ikke dermed sagt at bilen trekker på alle hjul til enhver tid forde om det heter "konstant 4-hjulstrekk" Nei, nå har jeg kverrulert nok for i dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 24, 2009 Opprinnelig skrevet av Øyvind Gjevestad Vorren ..det heter vel strengt tatt også konstant 4-hjulstrekk så lenge du ikke kan betjene 4-hjulstrekken inne i fra bilen.. MAO det er ikke dermed sagt at bilen trekker på alle hjul til enhver tid forde om det heter "konstant 4-hjulstrekk" Nei, nå har jeg kverrulert nok for i dag Om man forstår ordet KONSTANT.. så skjønner man at gamle haldex ikke er KONSTANT 4x4.... Forde den nettopp ikke er konstant, men behovs avhengig utifra hjulgrepet/slippet foran.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 25, 2009 Dette gjelder jo "ALLE" biler med 4-hjulstrekk, ikke bare den bilmodellen du her sikter til. Det er "ingen" personbiler som kjører med konstant trekk på alle hjul. Hvordan hadde det da gått med hjul og drivverk ved sving på f.eks tørr asfalt? Det er klart at 4-hjulstrekken kopler inn ved BEHOV, og dette skjer AUTOMATISK, derfor velger jeg å kalle det for konstant 4-hjulstrekk. Den er til stedet, og du kan ikke betjene den inne i bilen. Den bare er der, "konstant." Hvis du ikke da har en "terrengbil" med gearspake for inn- og utkopling av 4-hjulstrekk/høy-/lavgear. Denne typen er gjerne en bil med trekk på bakhjulene, der du fysisk kan kople inn trekk på forhjula. ( denne typen velger jeg å kalle for deltid 4-hjulstrekk ) Ble mye OT det her. Beklager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 25, 2009 (endret) Torsen gir permanent trekk på alle fire jo. Det merker man ved full sving på tørr asfalt i endel biler hvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 25, 2009 225/40 19" er 20mm (3.1%) større enn 265/30 19" 225/35 19" er 2mm (0.3%) mindre enn 265/30 19" Se dekk kalkulator HER og legg inn tallene selv. takker for svar Heine, men du mener vel 0.3% større!? ikke mindre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 25, 2009 Kan du ikke bare bytte til 235 på alle dekka da? går finfint med 235 på 9,5 tom felg. har dette selv. 8,5 framme og 9,5 bak med 235 på alle 4. Så slipper du å tenke på det. tingen er som sagt at jeg allerede har de felgene som jeg lenge har vært ute etter, så jeg SKAL beholde dem men må ha riktige dekk. synes 235 blir litt for mye for 8.5 felg...det er min mening ihvertfall:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 25, 2009 Dette gjelder jo "ALLE" biler med 4-hjulstrekk, ikke bare den bilmodellen du her sikter til. Det er "ingen" personbiler som kjører med konstant trekk på alle hjul. Hvordan hadde det da gått med hjul og drivverk ved sving på f.eks tørr asfalt? Det er klart at 4-hjulstrekken kopler inn ved BEHOV, og dette skjer AUTOMATISK, derfor velger jeg å kalle det for konstant 4-hjulstrekk. Den er til stedet, og du kan ikke betjene den inne i bilen. Den bare er der, "konstant."Hvis du ikke da har en "terrengbil" med gearspake for inn- og utkopling av 4-hjulstrekk/høy-/lavgear. Denne typen er gjerne en bil med trekk på bakhjulene, der du fysisk kan kople inn trekk på forhjula. ( denne typen velger jeg å kalle for deltid 4-hjulstrekk ) Ble mye OT det her. Beklager. ingenting å beklage. bare til å komme med meninger og slenge ut kunnskap her. innlegget ditt og de andre sine innlegg kom til nytte, mye å få med seg her, så jeg anser det ikke som offtopic:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 25, 2009 225/40 19" er 20mm (3.1%) større enn 265/30 19" 225/35 19" er 2mm (0.3%) mindre enn 265/30 19" Se dekk kalkulator HER og legg inn tallene selv. Der var den gode gamle kalkulatoren ja. Har leita lenge etter den Takk for det link! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...