#1 Skrevet Mai 24, 2009 (endret) Som alt annet i dette landet her, så er dette "produktet" her også "ferdig levert, med politiske bremseklosser på alle hjul". Tenkte litt på dette med banekjøring i forbindelse med hovedtreffet på Våler. Nå vet jeg ikke hvor mange som har tenkt seg dit i utgangspunktet, siden dette da er same helgen som Bug run, men tror det kan være greit å minne(gjerne utrede litt omkring) om bruk av prøveskilter og de totalt firkanta regler som gjelder i Norge, og da selvfølgelig på Vålerbanen. Joachim skriver: Til informasjon tillater ikke Vålerbanen prøveskilter (dagskjennemerker) med mindre bevis på at kjøretøyet som benytter disse er særskilt forsikret for ferdighetsskjøring på bane. Og videre siterer jeg litt av Andreas ifra juni i fjor: Prøveskiltet skal være av forhandlertypen, ikke klistrelapp-typen Gyldig vognkort tilhørende prøveskiltet skal ligge ved og fremvises ved registrering Bekreftelse og skriv fra eget forsikringsselskap om at det er tegnet egen spesiell forsikring for banekjøring på VW-Audi Club Norwegen sitt hovedtreff. Bekreftelsen skal være spesifisert og datert med treffets dato og tid. Hvis disse tre kravene kan oppfylles, så tillater vi prøveskilt på Vålerbanen i helgen. Dog gjelder fortsatt regler om teknisk kontroll og førermøte, noe du kan lese mer om i tråden om Hovedtreffet. Selv lurte jeg på om jeg skulle ta med Syncro Golfen ut på banen. Men ser jo nå at dette ikke går. Skiltene på den bilen ligger hos biltilsynet, og jeg kan da ikke være nødt til å stresse r***** av meg for å teste bilen noen runder rundt utpå der? vel, ok. Men at de håndhever disse reglene er det ingen tvil om. Jeg var der borte senest 16 mai på Porsche, og på Japsetreff 21 mai, samt på Peugeot i går. Det var frustrasjon der borte alle dagene, spesielt på japse-dagen. Mange som kom med uregistrerte Skyliner, Supraer, etc på biltraller, som rett og slett ikke fikk kjøre, enda de hadde kjørt milevis for treffet.. For vacn travere gjenom mange år er vel dette sikkert en kjent sak, men for nye medlemmer kan nok dette sikkert være nødvendig å informere godt om. Og hurra for norske politikere, som har laget et så utrolig strålende regelverk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 25, 2009 Etter litt googling er jeg nødt til å svare på mitt eget innlegg. Altså, det som er skrevet over er da den reelle situasjonen ang prøveskilter og banekjøring. Nå har jeg også forstått at Vålerbanen ogå har andre regler som sikkert er med på å eskludere enda fler. Så vidt jeg har forstått så har de satt en støygrense på 90 db . Er dette noe som noen kan bekrefte? Videre har jeg forstått, etter å ha vært der borte mange ganger i år, at de ikke tillater kjøring utover kveldene grunnet diverse hensyn. (?!) Jeg lurer veldig på hva det egentlig er som ligger til grunn for denne knallharde linja som blir ført der borte? Det ligger to hus i nærheten, det ene på vestsiden av banen nede i skogen, det andre litt nord for banen rett ved industritomtene. Her er vel støyen ca på nivå med en middels leilighet i en drabantby, utifra hva jeg selv personlig har erfart der oppe, så langt denne sesongen. Etter litt mailing med ett par stykker i japsebil-miljøet så har også noen andre brikker falt på plass. Jeg lurte nemlig litt på hvorfor det var så sykt mye oppstyr på deres treff den dagen, og nå så viser det seg at de ansatte på banen har oppgitt forskjellig og tvetydig info ang prøveskilter, samt at enkelte har fått info om 100 db støygrense. Så mange kom over 50 mil, bare for å bli nektet ut på banen forskjellige årsaker. Det er faktisk derfor, kan det se ut, at det lå svartbrent gummi utenfor hovedinngangen, oppover hele veien mot riksveien, eksploderte dekk, you name it over alt på utsiden etter den kvelden.. Får inderlig håpe at noe lignende ikke skjer på vacn sitt treff da. Og kanskje greit å få sjekket klubbens biler før de eventuelt blir fraktet opp til Våler. By the way, snakka med en som jobber der inne, og virker ikke som om de ser helt problematikken til førerne, men ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 25, 2009 Jeg var på våler banen i hælga, på peugeot treffet og kan bekrefte at støygrensen er på 90 db. var en peugeot 205 som hadde 95 db og fikk en advarsel om at han måtte ta d litt med ro ved den svingen dær støymåleren stod montert! var vel en bot på 5000,- om man brøyt denne grensen! det var noen få helger denne regelen ikke gjaldt, fikk ikke helt med meg hva årsaken til dette var men.. Når gatebil har treff så var det vel andre regeler som jeg forstod. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 25, 2009 Det med støygrense på 90db stemmer. Også det med prøveskiltene stemmer med det som er skrevet over her. Støygrensene er visst forhandlet fram og vurdert i forhold til naboer og forskjellige lover. Hvis støygrensene skal heves må de forhandles fram med fylkesmannen. Vålerbanen har visst disp. på 2 treffhelger som de kan heve støygrensen. Ettersom Gatebil har blitt så store, så disponerer de en av helgene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 25, 2009 Det er nok disp på mer enn 2 treffhelger. NM i asfaltracing, STCC, og gatebil har ihvertfall "fri" støygrense. Sies vel at det er 100db. Angående prøveskilt er det noe info her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1638228post1638228 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 25, 2009 Er det virkelig nødvendig å diskutere dette i alle mulige vikler? Svaret står klart å tydelig der! Hadde klubben fått til å latt biler uten skilt å med mye lyd kjøre så tviler jeg ikke på at de hadde fått til det Vi er såpass mange grom biler at jeg nekter å tro at styret ikke vil se de på bane... Vi bor tross alt i NORGE der alt som er gøy er ulovlig!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 25, 2009 (endret) Er det virkelig nødvendig å diskutere dette i alle mulige vikler? Svaret står klart å tydelig der! Hadde klubben fått til å latt biler uten skilt å med mye lyd kjøre så tviler jeg ikke på at de hadde fått til det Vi er såpass mange grom biler at jeg nekter å tro at styret ikke vil se de på bane... Vi bor tross alt i NORGE der alt som er gøy er ulovlig!! Er sikkert ikke nødvendig med lang diskusjon sånn sett. Men jeg bor ved siden av banen og har sett endel rart på flere arrangementer der denne sesongen. Har heller ingenting med styret i klubben å gjøre, men med Vålerbanen og med de som jobber der, det med mangel/feil på info. Poenget i hele greia her er bare at det blir for teit hvis de ikke lar folk få kjøre, uten at alt skal sjekkes i hue og rævva med lover og regler. Men det er vel sånn det er.. Minner om japsetreffet. Det var ikke vellykket, for å si det sånn. Masse forbanna folk, og alle veier omkring ser jo slik ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 26, 2009 Er sikkert ikke nødvendig med lang diskusjon sånn sett. Men jeg bor ved siden av banen og har sett endel rart på flere arrangementer der denne sesongen. Har heller ingenting med styret i klubben å gjøre, men med Vålerbanen og med de som jobber der, det med mangel/feil på info. Poenget i hele greia her er bare at det blir for teit hvis de ikke lar folk få kjøre, uten at alt skal sjekkes i hue og rævva med lover og regler. Men det er vel sånn det er.. Minner om japsetreffet. Det var ikke vellykket, for å si det sånn. Masse forbanna folk, og alle veier omkring ser jo slik ut Så du mener da at info vi har fått ikke stemmer? regler er funnet opp? og at det er lov å kjøre uten skilt på ferdighetskjøringen som vi kaller det på fint? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 26, 2009 Jeg var på våler banen i hælga, på peugeot treffet og kan bekrefte at støygrensen er på 90 db. var en peugeot 205 som hadde 95 db og fikk en advarsel om at han måtte ta d litt med ro ved den svingen dær støymåleren stod montert! var vel en bot på 5000,- om man brøyt denne grensen! det var noen få helger denne regelen ikke gjaldt, fikk ikke helt med meg hva årsaken til dette var men.. Når gatebil har treff så var det vel andre regeler som jeg forstod. Boten er vel på 10000,- var ihvertfall det klubben fikk for ett par år siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 26, 2009 (endret) Så du mener da at info vi har fått ikke stemmer? regler er funnet opp? og at det er lov å kjøre uten skilt på ferdighetskjøringen som vi kaller det på fint? "...er lov å kjøre uten skilt på ferdighetskjøringen som vi kaller det på fint?" huh? vel,.. Aner ikke om infoen ikke stemmer. Sier bare at det er flere som har vært der borte i år på treff med heftige biler, som har fått tvetydige forhåndsbeskjeder. Noe som har ført til at mange ikke har fått bruke bilene sine. Regelverket som er, er vel det samme i fra år til år. Hvor høl i huet det er lagt opp er en annen sak (les første innlegg). Ville vel bare sette fokus på mulighetene/risikoen for at medlemmer tar med seg bil opp for å kjøre, og ender opp med å måtte la den stå parkert. Leser også over her at det tydligvis gir disp i enkeltes arrangementer. Ok, det er mulig. Det vet jeg ikke, men det er jo bra. Inge nevner at de har to helger med disp, det er mulig det er en fastsatt grense. Og som han nevner så skal gatebil ha en helg, (3 dager faktisk). Sier seg selv at vacn sliter med regelverket om det ikke gis ekstraordinær disp. Tor Anders nevner en 205 som fikk advarsel om støy på dagen dems under Peugeot. De bilene som var der den dagen hadde ikke støynivå over en original golf gti, med et helt vanlig effektannlegg, og det sier litt. Men greit nok, jeg får ikke kjørt golfen min uansett. Jeg var nemlig ikke klar over reglene rundt prøveskiltene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 26, 2009 Boten er vel på 10000,- var ihvertfall det klubben fikk for ett par år siden ja, det var pga 2 biler ikke overholdt svartflagging pga støy. hadde de kjørt inn etter flagging, så hadde de ikke blitt noe bot. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...